(Vervolg van pagina 5) toekomst van het bioscoopwezen in Duitsland belichamen. Nu blijkt dat zij weliswaar grote aantallen bezoekers trekken en daarbij vermoedelijk ook aanmerkelijk additioneel bezoek genereren, doch dat hun investeringen desondanks te hoog zijn geweest. Aangezien de beslissingen over deze investeringen pas omstreeks 1989 zijn genomen, dus in een periode waarin de filmhuur in Duitsland niet wezenlijk lager was dan nu, lijkt hier te kunnen worden gesproken van niet verantwoorde investeringen. Een op verlaging van de ge middelde filmhuur neerkomend voorstel kan uiteraard zijn merites hebben; het dient echter niet te zijn gegrond op onverantwoorde investeringsbeslissingen van bioscoopexploitanten. Leveringsdwang? Een ander opmerkelijke mededeling was eveneens uit Duitsland afkomstig. In dat land bestaat een groot aantal zg. Programm- kinos. Dit zijn bioscopen die per week een groot aantal verschil lende films vertonen. Begrijpelijkerwijs behoorden daartoe nooit premières van in commercieel opzicht belangrijke films. Recentelijk is er echter door exploitanten van dergelijke bioscopen een proces tegen filmverhuurders aangespannen, waarbij het om het afdwingen van levering ging. De eis daarbij luidde dat een ver huurder een film desgevraagd aan een 'Programmkino' dient te leveren, ook als die film tegelijk in één of meer normale bioscopen in de zelfde stad in première wordt vertoond, en als de verhuurder daarvoor een extra kopie zou moeten bestellen. Tot vrijwel ieders verbazing is dit proces door de Programmkinos al in twee in stanties gewonnen. Thans zal deze kwestie opnieuw in hoger be roep worden behandeld, en de filmwereld in Duitsland houdt in af wachting van het vonnis de adem in. De betekenis van dit proces voor de jurisprudentie wordt slechts enigszins verminderd door de omstandigheid dat het niet om levering van films aan normale bioscopen gaat. Ongeacht deze omstandigheid gaat het hier im mers om een zeer principiële aangelegenheid, namelijk de vrijheid van de filmverhuurder om over zijn film te beschikken. Conclusies zullen er pas kunnen worden getrokken als het uiteindelijke vonnis kan worden bestudeerd, met name als bekend is, in hoeverre EG- rechtelijke overwegingen daarbij een belangrijke rol hebben ge speeld. Er bestaat zeker alle reden, deze ontwikkelingen ook in andere landen van de EG op de voet te volgen! Muziekauteursrechten Door het bureau van de Britse bioscoopbond is onlangs een over zicht samengesteld van het tarief en de verrekeningswijze van de muziekauteursrechten voor bioscopen in diverse landen. Daaruit blijkt dat er op dit gebied verschillen bestaan, waarvoor op het eerste gezicht geen bevredigende verklaring te geven is. Dit zou op zich voor de UNIC al een reden vormen om hieraan aandacht te besteden. Dat daarvoor inderdaad alle reden bestaat, bleek voorts uit de ter vergadering in Cannes door de voorzitter van de Britse bioscoopbond gedane mededelingen. Deze hielden in dat er on derhandelingen gaande zijn tussen de Britse organisatie voor muziekauteursrechten en vertegenwoordigers van gebruikers van die rechten (discotheken, bioscopen, café's, etc), die vermoede lijk een substantiële verhoging van de tarieven tot gevolg zullen hebben. Dit heeft onder meer geleid tot de oprichting van een Europese belangenorganisatie van gebruikers van muziekauteurs rechten, die het voeren van centrale onderhandelingen daarover tot taak heeft. Aanbevolen werd, dat zowel de UNIC als de nationa le bioscoopbonden zich bij de nieuwe organisatie aansluiten, hetgeen, gezien de lage contributie van 150 ECU per jaar, weinig risico met zich brengt. Door de UNIC en inmiddels ook door de NBB4 is hiertoe dan ook besloten. Wellicht zal er aan dit on derwerp in 'Film' nadere aandacht moeten worden besteed. Window-problemen Een nieuw aspect van de window-problematiek wordt gevormd door de videodiscs. Deze zullen meertalig zijn. Gezien de vrije ver handeling er van, waartegen de Franse organisaties zich overigens verzetten, zal er meer reden zijn dan voorheen, films (ongeveer) op de zelfde tijd in Europa te laten starten. Besloten werd, hiervoor een bespreking te hebben met de MPEAA. Door de Zwitserse dele gatie werd naar voren gebracht dat een streven naar beperking van een volledig vrije handel in videodiscs meer kans op succes biedt dan een streven naar gelijke windows in alle Europese landen. Deze verwachting berust op de omstandigheid dat ook de produ centen tegen een volledig vrije verhandeling zijn. Volgens de Deense afgevaardigde zal een window alleen vrijwillig worden ge accepteerd op basis van per land op te stellen calculaties. President Labé wees op de noodzaak, over deze problematiek ook contact op te nemen met het directoraat-generaal III van de EG (in terne markt incl. auteursrecht)5. In Duitsland, waar er alleen een wettelijke window is voor met subsidie geproduceerde films, maar waar de Amerikanen zich steeds vrijwillig aan de termijnen hebben gehouden, is dit nu voor het eerst niet gebeurd, en wel bij "Terminator 2", die vier maanden na de bioscooppremière op video is uitgebracht. Dit komt dus overeen met het recentelijk door Disney in Nederland gevoerde beleid. De algemene opvatting was, dat er voor de UNIC op dit gebied een duidelijke taak is weggelegd. Gezien de grote verschillen in window-termijnen tussen de landen van West-Europa, zal het scheppen van volledige eenheid naar verwachting op korte termijn niet mogelijk zijn. Wèl zou de UNIC een belangrijke gesprekspartner van de MPEAA kunnen zijn. Duidelijk is in elk geval dat de nationale organisaties in de landen zonder wettelijke regeling in het belang van alle betrokkenen zo snel mogelijk dienen te steven naar bindende regelingen. Media Salles Media Salles is te beschouwen als een kind van de UNIC. Mede op aandringen van de UNIC is op het internationale symposium te München de eerste steen gelegd voor deze toevoeging aan het EG-mediaprogramma 'Media 95'6, en het is het UNIC-bestuur geweest, dat tot aan de officiële oprichting van Media Salles in oktober jl. met de leiding van 'Media 95' over de doelstellingen van dit nieuwe onderdeel heeft onderhandeld.7 Begrijpelijk is dan ook dat de UNIC zich de tot nu toe weinig succesvolle gang van zaken aantrekt. (Zie het artikel daarover in dit nummer.) Op de vergadering in Cannes is daarom besloten, dat het bestuur van UNIC stappen zal ondernemen bij de leiding van 'Media 95', resp. bij de leiding van het directoraat-generaal culturele zaken van de EG, indien het uitvoerend comité van Media Salles bij die in stanties onvoldoende gehoor blijkt te vinden. Evaluatie Gezien de belangrijkheid van de besproken onderwerpen was de algemene ledenvergadering in Cannes de interessantste sinds vele jaren. Dit is voor een deel ook te danken aan de goede leiding die de nieuwe president aan de vergadering gaf. Gebleken is dat in een land bestaande problemen steeds nauwer met die in andere Europese landen samenhangen. Een feit is ook dat het beleid van een zeer belangrijk deel van de verhuurders grotendeels centraal wordt gedirigeerd. Dit zo zijnde, ligt het voor de hand om ook het beleid aan de exploitantenzijde tenminste te coördineren. Tot nu toe denk ik dan ook dat de aan UNIC bestede tijd ondanks alles nuttig besteed is, terwijl dat bij Media Salles nog moet blijken. drs. J.Ph Wolff Noten: 1. Over een dergelijke regeling is in het midden van de jaren '80 langdurig onder handeld tussen de Zwitserse bioscoopbond en de major companies, echter zon der dat dit tot overeenstemming heeft geleid. (De in de NEHEM-Begeleidings- commissie daarop gevestigde hoop bleek dan ook ijdel te zijn geweest.) 2. Dit is inmiddels ook bekend gemaakt in Filmecho/Filmwoche van 8 mei '92 ("Neue Bedingungen mussen her", waarin ook een uittreksel van de brief van UCI aan de filmverhuurders). 3. Zie mijn artikel in het vorige nummer van 'Film'. 4. In de vergadering van het Bondsbestuur d.d. 21 mei. 5. Zie'Film', maart 1991 blz. 7. 6. "EG-geld voor bioscopen? Het symposium te München over de toekomst van de bioscopen in Europa" ('Film' aug. 1990). 7. Hierover is verslag gedaan in 'Film' nrs. okt. '90, dec. '90, maart '91 en dec. '91.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 7