24 september t/m 2 oktober 1992
Nederlandse
Film
Dagen
De twaalfde editie van de Nederlandse Filmdagen hebben plaats
van 24 september tot en met 2 oktober 1992.
De grote lijnen van het programma van de Filmdagen van dit jaar
staan vast. In het vorige nummer van Film hebben wij u reeds en
kele hoogtepunten gepresenteerd. In dit nummer zullen we trach
ten het programma-overzicht te completeren, wat geen gemakke
lijke opgave is, daar het programma weer zeer uitgebreid is, zodat
ook dit jaar een ieder zeker iets van zijn of haar gading zal kunnen
vinden.
VAKPRIJS 1992: MONTAGE
De vakprijs 1992 zal worden uitgereikt in de discipline montage.
Middels een enquête onder de leden van de NBB, NBF en GNS
wordt de beste 'cutter' van Nederland gekozen. Deze zal bekroond
worden met een Gouden Kalf.
In het kader van de vakprijs zal van maandag 28 tot en met
woensdag 30 september onder de noemer "Snijden in Nederland
se speelfilms' een seminar worden georganiseerd, waarin de
werkwijze en de esthetica van zes Nederlandse cutters naast el
kaar worden gelegd.
De cutters in kwestie zullen tevens een alternatieve versie van een
bepaalde scène uit Gerard Soetemans
'De Bunker' snijden.
Deelnemende editors zijn o.a.:
Ton de Graaff (De Bunker),
Hans van Dongen (Flodder in Amerika),
Jan Dop (Mama Calle),
Jan-Wouter van Reijen (Boven de Bergen),
Wim Louwrier (Kracht).
Het seminar zal onder de bezielende leiding staan van Ot Louw
(Romeo).
STUDENTENSECTIE
Naast de traditionele vertoning van de eindexamenprodukties van
de NFTVA zullen de Nederlandse Filmdagen dit jaar ook speciale
aandacht schenken aan de films en videoprodukties van de AV-af-
delingen van diverse kunstacademies in ons land. De bedoeling
van dit programma-onderdeel is om de onderlinge discussie tus
sen de studenten, over de grenzen van hun eigen academies heen,
te activeren.
OPDRACHTFILM
Ook dit jaar zullen de Nederlandse Filmdagen stil staan bij de op-
drachtfilm. In de eerste plaats wordt een beknopt overzicht gege
ven van de produkties van de opdrachtfilmfirma Musch
Tinbergen. Het werk van Jan Musch en Tijs Tinbergen neemt een
opvallende plaats in te midden van de Nederlandse opdrachtfilms.
Hun laatste film 'Sandra', gemaakt in opdracht van de
Nederlandse Spoorwegen, zal tijdens het festival haar première
beleven.
Daarnaast wordt een selectie vertoond van Nederlandse opdracht
films, die in binnen- of buitenland bekroond zijn.
Tenslotte wordt op dinsdag 29 september een discussieavond ge
organiseerd, onder leiding van Peter Kanters. Opdrachtfilmers
gaan in discussie met opdrachtgevers over het onderwerp
'Functionele Creativiteit'.
EAREYE SEESHEARS
Op zaterdag 26 september brengen de Nederlandse Filmdagen in,
coproduktie met de IJsbreker, de wereldpremière van een nieuw
project van Frank Scheffer. Negen films van ca. vijf minuten zullen
live begeleid worden door vijf musici.
Het project gaat in beginsel om de analogie tussen muziek en
film, waarbij de structuur van de muziek wordt getransformeerd
naar film, op principieel vergelijkbare wijze, maar met film-eigen
middelen.
De uitvoerende musici zijn ondermeer Frances-Marie Uitti (cello),
John Collins (percussie), Hein Pijnenburg (basklarinet) en
Josephine Truman (didgeridoo).
HOLLAND MEETS GERMANY
De afgelopen editie van de Nederlandse Filmdagen introduceerde
een nieuwe filmpolitieke festivalsectie van bilaterale aard onder
het motto HOLLAND MEETS...
De filmindustrie van Denemarken werd toen vergeleken met die
van Nederland.
Dit jaar zullen vergelijkingen getrokken worden met de Duitse
filmindustrie.
De studiedag zal zich grofweg concentreren op de voor- en nade
len van de Duitse financieringsstructuren en op cofinancierings-
mogelijkheden die daarbinnen voor Nederlanders bestaan.
Enkele Duitse 'officials' zullen allereerst voorlichting geven over
de principes van de uiteenlopende economische en culturele
steundfondsen die Duitsland kent op zowel federaal als op
Lander- niveau. Een kritische evaluatie van theorie en praktijk van
deze principes zal mede worden gevoed door bijdragen van
Duitse filmproducenten. Tenslotte zal ook nadrukkelijk worden na
gegaan in hoeverre de Nederlandse filmindustrie - al dan niet in
coproduktieverband - aanspraak kan maken op de Duitse 'potjes'.
Net als vorig jaar wordt de studiedag mede geschraagd door een
Engelstalig Dossier Germany-Nederland, dat behalve beknopte
beschrijvingen van het filmbedrijf in beide landen ook talrijke sta
tistieken zal omvatten.
Ryclef Rienstra, executive secretary van Eurimages, heeft de lei
ding van de discussie.
In het volgende nummer van film hopen wij u enkele titels van
première-films te kunnen presenteren en u de laatste stand van
zaken betreffende de Nederlandse Filmdagen 1992 te kunnen ge
ven.
DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN,
de eerste lange speelfilm van GER POPPELAARS,
is geselecteerd als openingsfilm van de Nederlandse
Filmdagen 1992. De openingsavond vindt plaats op
woensdag 23 september.
Scenario en regie: Ger Poppelaars
Producent: René Scholten/Studio Nieuwe Gronden
met o.a. Loes Wouterson, Victor Löw, Jack Wouterse,
GerardThoolen, Gijs Scholten van Aschat en
Michel van Dousselaere.
17