HET TOEKOMSTPERSPECTIEF VAN HETBIOSCOOPBEZOEK IN NEDERLAND Verslag van de strategieconferentie van 26 juni 1992 van deNederlandse Federatie voor de Cinematografie De Nederlandse Federatie voor de Cinematografie heeft Coopers Lybrand Management Consultants gevraagd een tweetal strategie conferenties over het toekomstperspectief van het bioscoopbe zoek in Nederland te organiseren. De eerste conferentie werd op 26 juni 1992 in Noordwijk gehouden. Deelnemers aan de confe rentie waren vertegenwoordigers van filmproducenten, filmver- huurbedrijven, bioscoopexploitanten en van het secretariaat van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie. Coopers Lybrand namen de voorbereiding, begeleiding en het voorzitter schap van de conferentie op zich. Tijdens de conferentie wilde men tot gezamenlijke beeldvorming komen over de huidige situatie (met de achterliggende oorzaken) en over het toekomstperspectief van de bioscoop- en filmbranche in Nederland. Tevens was aan de orde in hoeverre dit perspectief beïnvloedbaar respectievelijk "maakbaar" is. Centraal staat hierbij het denken vanuit de markt c.q. de consument, en het bepalen van de gemeenschappelijke belangen van de branchegenoten. Welke mogelijkheden om de toekomstige markt te beïnvloeden moeten daarbij gezien worden als gezamenlijke verantwoordelijken en bie den die ook aanknopingspunten voor gezamenlijke of gecoördi neerde acties? De conferentiedag bestond uit een ochtend- en middagsessie. Tijdens de ochtendsessie werd ingegaan op de onderwerpen bio scoop, vrijetijdsbesteding en entertainmentmarkt. Tijdens de middagsessie werden de onderwerpen consument, bioscoopbezoeker en niet-bezoeker behandeld. Op de conferentiedag lag het accent op: a. het creëren van een gemeenschappelijke basis met betrekking tot een aantal feiten. Hierbij zijn zowel macro-aspecten (bio scoopbezoek als vorm van vrijetijdsbesteding en entertainment) als micro-aspecten (de bioscoopbezoeker respectievelijk niet- bezoeker) behandeld; b.het vaststellen van eventuele "blinde vlekken" in de beschikbare informatie; ede gedachtenwisseling over de oorzaken van het terreinverlies van de bioscopen in de entertainmentmarkt en over een aantal mogelijkheden om hier iets aan te doen. De conferentiedag heeft bijgedragen tot de gezamenlijke beeldvor ming over de markt en over de actuele positie van de bioscoop- en filmbranche. Nog niet eerder hadden de diverse partijen uit de branche, met hun verschillende invalshoeken, op deze wijze over de ontwikkeling en de problematiek van de branche van gedachten gewisseld. De intensiteit en de kwaliteit van de discussies maak ten het mogelijk om veel aspecten in kaart te brengen en aanzet ten te maken tot mogelijke maatregelen. Bij de deelnemers kwam aan het eind van de dag duidelijk de wens naar voren om het pro ces voort te zetten, en gezamenlijk wegen te zoeken voor intensi vering van de marktbewerking. Dit tegen de achtergrond van de constateringen dat: a. de bioscoop- en filmbranche terrein verliest in de entertain mentmarkt; b.de bezettingsgraad van bioscoopstoelen een gemeenschappelijk belang is van alle betrokkenen in de branche; c. het imago van de branche nadrukkelijk aan verbetering toe is; d.de kwaliteit van het aanbod in de markt (totale bioscoop/fiim- beleving) verbeterd kan worden; e. de "emotionele beleving" van het onder goede condities bekijken van een film beter aan de man/vrouw kan worden gebracht; f. een meer doelgroepgerichte benadering nodig is, om tot verbre ding en intensivering van het bioscoopbezoek te komen. Het is van belang om het tijdens deze conferentie ontstane "mo- mentum" vast te houden en door te trekken naar een gezamenlijke visie op toekomstige mogelijkheden en daarmee verbonden con crete maatregelen en activiteiten. De deelnemers realiseren zich daarbij, dat een aantal historisch gegroeide verhoudingen niet eenvoudig te doorbreken is. Een gezamenlijke visie is echter een eerste vereiste om te komen tot een plan met voldoende draagvlak van waaruit vervolgens kan worden bekeken of dat leidt tot geza menlijke c.q. gecoördineerde activiteiten. Op de eerste conferentiedag zijn er drie werkgroepen geformeerd, de Werkgroep Produktaanbod, Communicatie en Onderzoek beleid. De werkgroepen gaan nader bekijken of concrete sugges ties mogelijk zijn voor gezamenlijk beleid en te nemen maatrege len. Tijdens de tweede conferentiedag zullen de werkgroepen aan de deelnemers rapporteren. Aan Coopers Lybrand Management Consultants is gevraagd, naast de voorbereiding van de tweede conferentiedag, ook de activiteiten van de werkgroepen te begelei den. De tweede conferentiedag zal plaatsvinden op 11 september a.s. Terwijl op de eerste conferentiedag de consument centraal heeft gestaan, zal op de tweede conferentiedag het accent liggen op de optiek van de aanbieders in de markt (producenten, filmverhuur ders en bioscoopexploitanten). The Player (Meteor Film) 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 20