1 EUROPESE FILM: INDUSTRIE OF KUNST? Een onderzoek, uitgevoerd door Coopers Lybrand Management Consultants Share and Production Spend GBO Share in Europe by Country of Origin (1990) Production Spend (1990) 1 Average Gross Revenue per Screen ($'000) 1985 1990 MEDIA Coopers Lybrand Management Consultants hebben een rapport geschreven over de Europese filmindustrie. Hierin wordt de recen te geschiedenis van deze industrie belicht, met het doel vast te kunnen stellen waarom de Europese film zich niet kan handhaven op de internationale markt. De opbrengsten van investeringen in filmprodukties binnen Europa zijn ontoereikend. De verkregen winsten zijn bij de meeste Europese films laag in absolute termen en vooral in vergelijking met films uit Amerika. Het is gebruikelijk om dit toe te schrijven aan taalbarrières en daarom wordt het als een onvermijdelijk pro bleem gezien. Maar dit blijkt niet de enige oorzaak te zijn. De reali teit is dat de situatie gedeeltelijk wordt veroorzaakt door de ge brekkige infrastructuur in Europa en door het onvermogen van Europese producers om zichzelf te bedruipen. In economische termen, de aanbodzijde van de industrie faalt evenals de vraagzij de. Coopers Lybrand opperen dat er twee koersen zijn die Europese filmmakers kunnen volgen om de problemen op te los sen; een korte termijn oplossing en een oplossing op de lange ter mijn. KORTE TERMIJN: DE "CUT-YOUR LOSSES" OPLOSSING Er zijn een aantal stappen die genomen kunnen worden om de winst op Europese films te laten stijgen. Dit kan helpen bij de ont wikkeling van een infrastructuur in Europa, die voorkomt dat het talent naar Hollywood wegvloeit. Winst zal stijgen door: USA k Europe 75% k 25% - Betere samenwerking tussen schrijvers, producers, en distributeurs in de ontwikkelingsfase; - Een meer commerciële kijk op filmmaken in het algemeen, ook bij het maken van begrotingen, plannen, keuze van onderwer pen en taal; - Aanmoediging en behoud van meer commercieel georiënteerd talent en voorziening van passende training; - Investeringen, bedoeld om projecten te stimuleren die gericht zijn op een internationaal publiek; - Grondig onderzoek naar commerciële mogelijkheden; - Uitbreiding van multiplexen in Europa. Coopers Lybrand zeggen geen omschakeling te bepleiten die puur geënt is op de Amerikaanse filmcultuur. Filmmakers in Europa moeten zich concentreren op de elementen van hun eigen cultuur. LANGE TERMIJN: DE "MAKE-OR-BREAK" OPLOSSING Hoewel de bovengenoemde stappen bepaalde problemen in de Europese filmindustrie kunnen oplossen, kunnen ze deze niet de status en het succes van de filmindustrie van Amerika waarbor gen. Om dit te bereiken zullen er radicalere stappen genomen moeten worden, zoals dit noodzakelijk is voor het succes en de groei van iedere industriële sector. Dit kan bij de filmindustrie al leen bereikt worden door de ontwikkeling van studio's in Amerikaanse stijl. Dit kan: - De infrastructuur verschaffen die noodzakelijk is voor stabiliteit; - De gelegenheid scheppen voor het maken van voldoende films, zodat risico's meer gespreid worden; - Meer ambitieuze en duurdere films aantrekken; - Het noodzakelijke talent voor het succes en de groei van de in dustrie aantrekken en vasthouden. Coopers Lybrand geloven echter niet dat het klimaat thans gun stig is om deze ontwikkelingen teweeg te brengen. Het is onwaar schijnlijk dat er voldoende coördinatie van Europese filmmakers is om studio's te vestigen waar talent en middelen verenigd worden, vooral gegeven de tendens om studio's in Hollywood-stijl te zien als beperkend voor creativiteit. Het is natuurlijk mogelijk dat bete kenisvolle Europese maatschappijen als Canal Plus of Polygram door deze barrière breken, alleen of door joint-ventures en ven nootschappen met de Amerikaanse studio's. Maar deze weg is vol risico's, aldus het rapport. 1 1 I USA Europe 177 74 USA Europe 212 163 Inmiddels heeft het achttiende projekt van het MEDIA-programma van de Europese Gemeenschap het groene licht gekregen. Dit projekt, dat de naam SOURCES (Stimulating Outstanding Resources for Creative European Screenwriting) draagt, verzorgt post-beroepsopleidingen op het gebied van scenario schrijven. Het kantoor van SOURCES is gevestigd in Amsterdam. 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 22