CINEMA EXPO TE BRUSSEL een tentoonstelling voor en rond de professionele cinema-techniek, 30 juni t/m 2 juli 1992 De expositie, waarvoor de inschrijving wat aarzelend was gestart door de combinatie met veel congresgebeurtenissen en met de mogelijkheid voor de bezoekers, om een stevig aantal van de nieuw te verwachten rolprenten te zien, bleek uiteindelijk met de brede promotie-campagne toch behoorlijk bezet te raken. Veel fabrikanten van technische cinema-apparatuur uit de USA, India, Australië, Duitsland, Italië, Engeland, Frankrijk, Tsjechoslowakije, Zuid Atrika, Spanje en Nederland waren met de beste verwachtingen naar Brussel gekomen, om vervolgens te worden gegroepeerd rond een op het middenplein opgebouwde stand van een bekende Cola-organisatie. Daar de temperatuur tij dens de opbouw en tentoonstelling bijzonder hoog opliep, was de gratis frisdrankverstrekking een attractie die door standhouders en bezoekers in dank werd aanvaard. De buffet-lunch - gespon sord door Cloeck Moedigh - was een ander aardig initiatief. De tentoonstelling was bedoeld als een specialistische cinema- show, waarbij elke cinema-exploitant de gelegenheid heeft zich op de hoogte te stellen van de huidige stand van zaken in de tech niek. Dit als tegenhanger van de Photokina, die elke twee jaar ook het onderdeel cinematechniek omvat. Grote toeloop bleef uit. Dit werd wellicht veroorzaakt door de hoge prijzen voor de entree. De verwachtingen van de optimisten werden zeker niet vervuld, de dure hotelkamers waren lang niet vol. Van de drie dagen 'show', die twee middagen en een ochtend omvatten, met een totale showtijd van 10,5 uur kan niet anders gezegd worden dan: "Helaas zeer beneden de maat!" De inspanningen van de vele standhou ders, soms van de andere kant van de globe komende, stonden ei genlijk niet meer in redelijke verhouding tot het aantal bezoekers dat op deze dagen naar de Expo hal kwam. Er was veel nieuws te zien, zoals de nieuwe soundbox voor de di gitale geluidsweergave die DOLBY tentoonstelde, bedoeld als uni versele toepassing tussen boven-frictie en voorstuk. De unit (zie foto) heeft een lichtgeleide-buis, waardoor een lichtstraal via fiber- opties van toonlamp naar de binnenzijde van de lus om de toon- baan wordt gebracht, zodat een duidelijke afbeelding van de digi tale geluidsblokjes - die immers tussen de perforaties liggen - op het DOLBY afleessysteem valt. Voor het samenkoppelen van deze 'pulserende' informatie en voor het opvangen van de afstand tus sen het beeld in het filmvenster en de weergave van het bijbeho rende geluid, is een geheugen actief waarmee de pulsen tot een gesloten reeks worden gemaakt en de vertraging - instelbaar - tot synchroon beeld en geluid voert. De circuit- boards en de aflees-unit zijn produkten van DOLBY. Het is te ver wachten dat deze onderdelen aan alle fabrikanten van professio nele filmprojectoren zullen worden geleverd. Dit zal zeker tot de bouw van gecombineerde soundboxen leiden, die zowel standaard optisch zullen kunnen 'lezen', als ook het digitale signaal van DOLBY. Een andere nieuweling is het KINTEK' systeem, een cinema-sys teem dat in Amerika breed wordt toegepast. Het is bedoeld voor de kleine zalen die in het algemeen niet de investering van een complete DOLBY installatie mogelijk maken. Zowel op onze stand, als ook op die van KINTEK, was dit zorgvuldig gebouwde materi aal aanwezig. Voor een aantal bezoekers uit Nederland was dit aanleiding om prijsopgave te vragen. Naast de ERNEMANN 12 B projector, 35/16 mm., gecombineerd met de automatische optiek-revolver en formaatwisseling, de fraaie Xenosol lamp 1600-2500 Watt kolf, was een ERNEMANN VIIIB, met dezelfde optiek-revolver opgesteld, waarmede formaat- en lenswisseling, en kadrering op afstand stuurbaar zijn. (De foto toont de 12 x 3 m. gecombineerde stand van Selectronic en Anschütz.) De automatieksturing met de ERNEMAT 800 was in vol gebruik en vooral de rustige, stille loop van de ERN.12 B oogstte menig open doekje. Verder toonden wij een standaard DOLBY SR 19"-cabinet, zoals wij deze in vele Nederlandse cinema's hebben ingebouwd, voor zien van de uitstekende ALTEC LANSING jubileumversterkers, die thans leverbaar zijn in 2 x 75 Watt, 2 x 100 Watt, 2 x 200 Watt en tenslotte 2 x 400 Watt, aan 8 Ohm. Door deze brede collectie is elke zaal, klein, middelgroot en groot, te voorzien van het perfecte ALTEC LANSING geluid, vanouds 'The Voice of the Theatre!' Een aantal van de ALTEC LANSING zaal-luidsprekers, surroud- en subwoofer-luidsprekers completeerde onze ruime stand en de be zoekers - uit Nederland en Vlaanderen - maakten het voor ons ze ker de moeite waard, om actief aan deze EXPO deel te nemen. De projectoren van de bekende merken, maar ook de Amerikaanse machines, als Century, Simplex, Ballantyne, een Tsjechische en een Chinese machine en enige anderen, gaven acte de presence, hetgeen met de diverse multi-cinema's niet verwonderlijk is. Voor de Nederlandse cinema-exploitant gaarne het advies toch naar de Photokina te komen, waar wij een nieuwe serie ERNE- produkten zullen voorstellen. Groot nieuws in Keulen! G.J.Muhlenbaumer Selectronic BV 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 26