EURO MEDIA NIEUWS
NBF FILMFORUM MET
STEVEN BACH
EDUCATIEVE DISTRIBUTEURS
GAAN MEER SAMENWERKEN
het
EURO MM
Euro Aim is een MEDIA-project, dat zich richt op de dienstverle
ning aan en ondersteuning van de promotie en marketing van de
onafhankelijke Europese produktie.
De vierde aflevering van de Euro Aim Screenings Donostia is van
30 mei tot 3 juni in San Sebastian gehouden. Tijdens dit jaarlijks,
vierdaagse, evenement werden 231 Europese onafhankelijke pro-
dukties (fictie en documentaires) vertoond aan 76 internationale
kopers, die op uitnodiging van Euro Aim aanwezig waren.
MAP-TV
MAP-TV is een MEDIA-project, dat als doel heeft het ondersteu
nen van coprodukties, die gebruik maken van audiovisueel ar
chiefmateriaal.
Nieuws van MAP-TV:
- MAP geeft zeven nieuwe, op archiefmateriaal gebaseerde, pro
gramma's financiële steun.
- MAP gaat een nieuw 'MAP' label geven aan voltooide program
ma's die van de MAP promotie kunnen profiteren.
- Een nieuw adres en een nieuw team.
Vanaf juni 1992 tot juni 1993, zal MAP leningen tot een totaalbe
drag van 1.100.00,- ecu (2.530.000,-) ter beschikking stellen aan
Europese ontwikkeling van projecten.
MAP zal van nu af aan zijn label toekennen aan op archiefmateriaal
gebaseerde programma's. Ze moeten een Europese dimensie be
vatten, reeds voltooid zijn (of aan het eind van postproduktie) en
ze mogen gepresenteerd worden door een lid
- of niet-lid-van de vereniging.
Films die een label hebben, krijgen:
- speciale promotie gericht op de televisieleden van MAP;
De NBF zal vanaf september in samenwerking met
Filmmuseum weer een aantal Filmforums organiseren.
De eerste van deze' reeks vindt'plaats op 6 september. Speciale
gast is Steven Bach, wereldwijd produktiehoofd van United
Artists ten tijde van de grootste financiële flop uit de filmge
schiedenis "Heaven's Gate" (Michael Cimino, 1980). Bach
schreef een boek over deze episode.
Peter Delpeut, cineast en programmeur van het Filmmuseum,
heeft een gesprek met hem over deze produktie en de relatie
tussen geld en creativiteit.
De originele versie van "Heaven's Gate" wordt in het
Filmmuseum vertoond van 3 t/m 9 september.
NBF Filmforum: zondag 6 september van 14.00 uur tot 15.30
uur in het Filmmuseum Amsterdam.
- promotie op festivals en andere gebeurtenissen waar MAP aan
mee doet of is vertegenwoordigd (screenings en opname in de
festival catalogus).
Het nieuwe adres is:
MAP-TV
Secrétariat Executif
1, Place de Bordeaux
67011 Straatsburg Cédex
telefoon: 33 88 56 68 47
33 88 56 68 48
fax: 33 88 56 68 49
DOCUMENTARY
Het MEDIA-project voor de oorspronkelijke documentaire steunt
40 documentaires.
Het doel van DOCUMENTARY is het stimuleren van oorspronkelij
ke documentaires door leningen toe te kennen aan onafhankelijke
Europese producenten. Leningen tot 10.000,- ecu (23.000,- gul
den) kunnen worden gegeven aan het ontwikkelen van projecten
(via het kantoor van Kopenhagen), en voltooide films en program
ma's kunnen leningen krijgen tot 5.000,- ecu (11.500,- gulden)
voor het samenstellen van het promotiepakket (via het kantoor in
Amsterdam).
Er is geen beperking wat betreft het onderwerp van het project dat
DOCUMENTARY kan steunen. Wel belangrijk is de specifieke be
nadering, de persoonlijke invalshoek, kortom, een goed verhaal,
een duidelijk onderwerp en een universele benadering.
DOCUMENTARY kent leningen toe aan twee Nederlandse produk-
ties, namelijk "The Measure of all Things", van Boud Smit en
"Pinkel", van Dirk Rijneke en Mildred van Leeuwarden.
De distributeurs van educatieve film- en videoprogramma's
gaan in de toekomst meer met elkaar samenwerken. Daartoe
hebben zij een brancheorganisatie opgericht: de Nederlandse
Educatieve Distributeursorganisatie van Audiovisuele Produk-
ties (NEDAP). Doel van de NEDAP is het behartigen van de be
langen van instellingen die zich bezig houden met het distribu
eren van educatieve audiovisuele produkties. Op dit moment
hebben zich een kleine tien organisaties aangesloten bij de
NEDAP. Voorzitter van de NEDAP is Ebbe van Tonningen, direc
teur van het NIAM.
Een van de doelstellingen van de NEDAP is verbetering van de
distributie van educatieve programma's met name op het ge
bied van voorlichting en promotie. Gemeenschappelijke activi
teiten waaraan binnen de NEDAP wordt gedacht zijn naast een
gezamenlijke presentatie op beurzen en filmfestivals, het vast
stellen van uniforme richtprijzen voor de verhuur en verkoop
van educatieve videobanden. Ook wil men zien te komen tot
gezamenlijke tarieven voor het vervoer van audiovisuele pro
gramma's en de verkoop van programma's of gedeeltes daar
uit aan omroepen en kabelexploitanten. Tenslotte wil de NEDAP
fungeren als een meldpunt van waaruit actie kan worden on
dernomen tegen het illegaal kopiëren en vertonen van video
programma's.
27