EURO MEDIA NIEUWS NBF FILMFORUM MET STEVEN BACH EDUCATIEVE DISTRIBUTEURS GAAN MEER SAMENWERKEN het EURO MM Euro Aim is een MEDIA-project, dat zich richt op de dienstverle ning aan en ondersteuning van de promotie en marketing van de onafhankelijke Europese produktie. De vierde aflevering van de Euro Aim Screenings Donostia is van 30 mei tot 3 juni in San Sebastian gehouden. Tijdens dit jaarlijks, vierdaagse, evenement werden 231 Europese onafhankelijke pro- dukties (fictie en documentaires) vertoond aan 76 internationale kopers, die op uitnodiging van Euro Aim aanwezig waren. MAP-TV MAP-TV is een MEDIA-project, dat als doel heeft het ondersteu nen van coprodukties, die gebruik maken van audiovisueel ar chiefmateriaal. Nieuws van MAP-TV: - MAP geeft zeven nieuwe, op archiefmateriaal gebaseerde, pro gramma's financiële steun. - MAP gaat een nieuw 'MAP' label geven aan voltooide program ma's die van de MAP promotie kunnen profiteren. - Een nieuw adres en een nieuw team. Vanaf juni 1992 tot juni 1993, zal MAP leningen tot een totaalbe drag van 1.100.00,- ecu (2.530.000,-) ter beschikking stellen aan Europese ontwikkeling van projecten. MAP zal van nu af aan zijn label toekennen aan op archiefmateriaal gebaseerde programma's. Ze moeten een Europese dimensie be vatten, reeds voltooid zijn (of aan het eind van postproduktie) en ze mogen gepresenteerd worden door een lid - of niet-lid-van de vereniging. Films die een label hebben, krijgen: - speciale promotie gericht op de televisieleden van MAP; De NBF zal vanaf september in samenwerking met Filmmuseum weer een aantal Filmforums organiseren. De eerste van deze' reeks vindt'plaats op 6 september. Speciale gast is Steven Bach, wereldwijd produktiehoofd van United Artists ten tijde van de grootste financiële flop uit de filmge schiedenis "Heaven's Gate" (Michael Cimino, 1980). Bach schreef een boek over deze episode. Peter Delpeut, cineast en programmeur van het Filmmuseum, heeft een gesprek met hem over deze produktie en de relatie tussen geld en creativiteit. De originele versie van "Heaven's Gate" wordt in het Filmmuseum vertoond van 3 t/m 9 september. NBF Filmforum: zondag 6 september van 14.00 uur tot 15.30 uur in het Filmmuseum Amsterdam. - promotie op festivals en andere gebeurtenissen waar MAP aan mee doet of is vertegenwoordigd (screenings en opname in de festival catalogus). Het nieuwe adres is: MAP-TV Secrétariat Executif 1, Place de Bordeaux 67011 Straatsburg Cédex telefoon: 33 88 56 68 47 33 88 56 68 48 fax: 33 88 56 68 49 DOCUMENTARY Het MEDIA-project voor de oorspronkelijke documentaire steunt 40 documentaires. Het doel van DOCUMENTARY is het stimuleren van oorspronkelij ke documentaires door leningen toe te kennen aan onafhankelijke Europese producenten. Leningen tot 10.000,- ecu (23.000,- gul den) kunnen worden gegeven aan het ontwikkelen van projecten (via het kantoor van Kopenhagen), en voltooide films en program ma's kunnen leningen krijgen tot 5.000,- ecu (11.500,- gulden) voor het samenstellen van het promotiepakket (via het kantoor in Amsterdam). Er is geen beperking wat betreft het onderwerp van het project dat DOCUMENTARY kan steunen. Wel belangrijk is de specifieke be nadering, de persoonlijke invalshoek, kortom, een goed verhaal, een duidelijk onderwerp en een universele benadering. DOCUMENTARY kent leningen toe aan twee Nederlandse produk- ties, namelijk "The Measure of all Things", van Boud Smit en "Pinkel", van Dirk Rijneke en Mildred van Leeuwarden. De distributeurs van educatieve film- en videoprogramma's gaan in de toekomst meer met elkaar samenwerken. Daartoe hebben zij een brancheorganisatie opgericht: de Nederlandse Educatieve Distributeursorganisatie van Audiovisuele Produk- ties (NEDAP). Doel van de NEDAP is het behartigen van de be langen van instellingen die zich bezig houden met het distribu eren van educatieve audiovisuele produkties. Op dit moment hebben zich een kleine tien organisaties aangesloten bij de NEDAP. Voorzitter van de NEDAP is Ebbe van Tonningen, direc teur van het NIAM. Een van de doelstellingen van de NEDAP is verbetering van de distributie van educatieve programma's met name op het ge bied van voorlichting en promotie. Gemeenschappelijke activi teiten waaraan binnen de NEDAP wordt gedacht zijn naast een gezamenlijke presentatie op beurzen en filmfestivals, het vast stellen van uniforme richtprijzen voor de verhuur en verkoop van educatieve videobanden. Ook wil men zien te komen tot gezamenlijke tarieven voor het vervoer van audiovisuele pro gramma's en de verkoop van programma's of gedeeltes daar uit aan omroepen en kabelexploitanten. Tenslotte wil de NEDAP fungeren als een meldpunt van waaruit actie kan worden on dernomen tegen het illegaal kopiëren en vertonen van video programma's. 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 28