EEN NIEUW LOGO CANNES-REELLIONS1992 EEN NIEUWKOMER IN CANNES (2) Met enige verbazing las ik in de overigens amusante schets van het debuutbezoek van "nieuwkomer" San Fu Maltha aan het film festival van Cannes dat de "de Belgische markt veel gezonder is" door o.m. "de gemiddeld hogere IV. opbrengsten". Sinds wanneer? Mei 1992? Tot de komst van R.T.L.4 in Nederland en V.T.M, in België betaalde de B.R.T. ca. 65% van de prijs die de Nederlandse Omroepen wil den of moesten betalen. Nadat de commerciële omroepen in België en Nederland aktief gingen aankopen, is de licentie-prijs van vooral speelfilms enorm gestegen. Die stijging vond plaats in België, maar bovenal in Nederland (deels veroorzaakt door het versnipperde omroepbe stel) en volgens de laatst bekende gegevens betaalden onze Belgische collega's niet meer dan 50% van de door de Nederlandse omroepen betaalde uitzendrechten. Ter verificatie van het bovenstaande kan Maltha zich misschien wenden tot zijn Movies TV collega's Van den Bos en Van Collem. John van der Klauw Hoofd Programma-aankoop, A.V.R.O. Televisie FLODDER IN AMSTERDAM Namens meer dan driehonderd genodigden, die op de avond van woensdag 1 juli feestelijk gekleed en keurig op tijd in Tuschinski arriveerden voor de première van FLODDER IN AMERIKA, willen wij onze belevenissen beschrijven in de hoop dat geen filmprodu cent of -verhuurder ooit nog de fout zal maken om teveel gasten uit te nodigen voor Zijn Feest. Ons 'feest' begon om half negen (precies -zie uitnodiging) in zaal 3. Zitten. De zaal was op tien stoelen na vol. Wachten. Laatkomers worden met veel egards naar hun plaatsen gebracht. Na een dik half uur verveling werden we even voor de gek gehou den met een nep Eddie Murphy. 30 Graden. Er werd gewaarschuwd dat we na afloop van de voorstelling niet de zaal uit mochten. 35 Graden. De film begint en houdt na twee uur op. Akteurs etc. komen keurig opdraven. Talloze taarten worden door bakkers door de gangpaden geperst. 40 Graden. We mogen de zaal uit! O nee. Toch niet. De uitloop stagneert op de trap. Expres. We wor den nog een half uur tegengehouden door die (w)arme bakkers, want de belangrijke gasten van zaal 1 mogen niet door ons -het gepeupel uit 3- gestoord worden. "Doorlopen!! Zuurstof" hoor je uit de zaal. Duwen, angst. Beveiligings-beambten houden ons gevangen tussen de taarten. We voelen ons allemaal ziek van de hitte. Kouwe thee! Daar hadden we echt zin in, zo'n medicijn. Na 3 1/2 uur staan we weer als vrije mensen in de hal tussen de echte gas ten, maar hoofdpijn doet ons snakken naar buitenlucht. Wat een feest. Om thuis te zijn. Daar kunnen we het première-trauma in alle rust verwerken. Filmplan FILM staat open voor een veelvoud van meningen, ook al stro ken die niet altijd met die van anderen. Uit dien hoofde past FILM geen inhoudelijke of tekstuele censuur toe. Zij prijst zich gelukkig indien artikelen c.q. ingezonden brieven aanleiding geven tot positieve discussie. De Nederlandse Federatie voor de Cinematografie is een feit. Een nieuwe Federatie verdient een nieuw herkenningsmiddel. Daarom wordt er naarstig gezocht naar een logo dat de identi teit van de Federatie weer kan geven. Aangezien het filmbedrijf bestaat uit tal van creatievelingen, dagen wij u uit een logo voor de Federatie te ontwerpen. Het beste logo wordt mis schien gebruikt, en zal zeker worden beloond. Uw ontwerp kunt u vóór 1 september a.s. sturen naar: Postbus 75048 1070 AA AMSTERDAM t.a.v. F.J.M.van der Putte De Cannes-reel Lions 1992 is op video verschenen. Deze reel bevat het complete overzicht van de Grand Prix, de Gouden, Zilveren en Bronzen Leeuwen, de Test of Time Trophy en de vorig jaar geïntroduceerde Grand Prix de la Presse. De kosten van de complete reel bedragen F 250,- (VHS) of F 450,- (U-matic) inclusief BTW. De band kunt u bestellen bij: Cloeck Moedigh Bioscoopreclame BV Joan Muyskensweg 70 1099 CK AMSTERDAM tel.: 020-6930525 Batman Returns (Warner Bros.) 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 38