Lions '92
Nederlandse prijswinnaars:
(§ÖLTD(§§(§®[°Xi
Wat hebben John Cleese, Johan Cruyff en Frank Zappa gemeen? Allen
traden zij op in één van de ruim 3800 commercials welke in Cannes wer
den vertoond tijdens het 39e International Advertising Film Festival.
Een suksesvol festival met vele goede, kreatieve commercials.
De Grand Prix was voor Spanje met een schitterende commercial voor
Rubber Cement lijm. De persprijs ging naar de Engelse Heineken-film
"Singer".
Ook Nederland heeft het uitstekend gedaan: een absoluut record van 11
leeuwen.
Nederland kwam hiermee na USA, Engeland en Spanje op een voortreffe
lijke 4e plaats. In 1991 won Nederland niets!
Paul Meijer, het Nederlandse jurylid, was zeer verheugd met de leeuwen
voor zijn bureau PMSvW/Y&R, met name met de Zilveren Leeuw voor de
kontroversiële Droste film en een Gouden voor de komplete Mazda-kam-
pagne.
Ook voor de Sony-commercial "Kraanvogel" was een Gouden Leeuw weg
gelegd. Het Nederlandse publiek heeft het dus goed gezien tijdens
Cannesdidates.
"Rebel" van Centraal Beheer kreeg zilver, bioscoopcommercials hebben
dus prima gescoord.
Jammer dat er dit jaar op de Nederlandse Filmdagen geen Gouden Kalf
voor commercials wordt uitgereikt, de kwaliteit is nog nooit zo hoog
geweest.
Voor de eerste maal vond ook het Print en Posterfestival plaats.
Hier was de Grand Prix voor een prachtig gefotografeerde Italiaanse kam-
pagne voor Levi's. Nederland won hier één Leeuw en wel voor de WNF
advertentie "Woonruimte Gevraagd" van McCann-Erickson.
Twee zaken op het festival vielen tegen: het weer (de traditionele
Nederlandse cocktail party kon deze keer niet op het dak van het Sofitel
plaatsvinden maar binnen) en het voetballen (tenminste voor Nederland).
Een Deense reklamemaker merkte op de slotavond echter op: "Who cares
about Gold and Silver Lions? We're the football-champions!"
In september worden alle prijswinnende films vertoond op diverse lo-
katies in Nederland, terwijl tegen die tijd ook de videoband geleverd
wordt.
Piet Davelaar
Gouden Leeuwen:
Mazda
Sony
Gehele Kampagne van
11 commercials
Kraanvogel
Zilveren Leeuwen:
Centraal Beheer Rebel
Zwarte Kip Advocaat Vosje
Droste Moeder en Kind
Bronzen Leeuwen:
Bavaria Malt
Pookje
Brise Continu
Schoteltje
Philips
Zuigkracht
Volkswagen
Voor één keer
NOG Verzekeringen Hondje
PMSvW/Y&R
PMSvW/Y&R
DDB Needham Worldwide
PMSvW/Y&R
PMSvW/Y&R
DMB&B Advertising bv
DDB Needham Worldwide
DMB&B Advertising bv
DDB Needham Worldwide
High Involvement
SIRE
Liefde of Eenzaamheid McCann-Erickson
Filmreclame b.v.
Bioscoopreclame b.v.
Automatisering b.v.
Oudegracht 154
Postbus 773 3500 AT Utrecht
tel.: 030-315872/315819
fax:030-315227
Als je op deze manier via een dia op het bioscoopdoek ten huwelijk ge
vraagd wordt kun je toch geen nee zeggen?
Dat deed Annemarie dan ook niet; in een volle zaal in het Grand Theatre in
Amersfoort stamelde ze "Ja, ik wil".