1
Cinema - minded
II
Medio april 1992 hebben wij in opdracht van Cinescope een indicatief on
derzoek ingesteld naar het gedrag van bioscoopbezoekers en videotheek
bezoekers.
Het onderzoek is in de vorm van een mondelinge enquête afgenomen in
de betere gerenoveerde bioscopen Metro (Heerhugowaard, Noord-
Holland), Hoog Catharijne (Utrecht), Camera (Groningen) en Euro-
Cinema (Den Bosch) en de daar gevestigde videotheken van Videoland.
Het onderzoek had tot doel redenen te vinden waarom men in Nederland
zo weinig naar de bioscoop gaat en wat de mate van waardering is voor
bioscoopreclame.
GEDRAG OMTRENT DE BIOSCOOP
Uit ons onderzoek is gebleken dat het gedrag van zowel de bioscoop- als
videotheekbezoeker met betrekking tot de bioscoop sterk overeenkomt.
TEVREDENHEID BIOS-SERVICE
van de bioscoopbezoeker van de videotheekbezoeker
het lilmaantx
wel tevreden e
sfeer 3%
^„..bar/restaurant serv. 2%
Wi Kwaliteit tilrrtaanbod 7C
Van de mensen die weleens een bezoek aan de bioscoop brengen ergert
ongeveer 60% zich. Als voornaamste redenen voor deze ergenis noemt
men de medebezoekers en het reclameblok, respectievelijk 30% en 15%.
Onder de irritatie van medebezoekers verstaat men o.a. hardlachende
mensen en krakende chips- en popcornzakjes.
De bioscoopbezoekende mensen zijn voornamelijk de 19 tot 25 jarigen.
Een andere overeenkomst tussen deze twee doelgroepen is, dat het vaak
de hoger opgeleiden zijn welke een bezoek aan de bioscoop brengen.
Naarmate men ouder wordt bezoekt men de bioscoop minder frequent.
62% van beide doelgroepen bezoeken de bioscoop 1 - 6 keer per jaar. Als
zij naar de bioscoop gaan doen zij dit met name voor het avondje uit of
om een nieuwe film te zien, respectievelijk 39% en 37%.
BIOSCOOPBEZOEKFREQUENTIE
van de bioscoopbezoeker van de videotheekbezoeker
wekelijks of meer
De mensen die vrijwel nooit naar de bioscoop gaan wijten dit met name
aan tijdgebrek (45%), gevolgd door het summiere filmaanbod (16%) en
het feit dat zij eenvoudig weg niet van de bioscoop houden (13%).
Videotheekbezoekers vinden hierbij ook nog dat een bezoek aan de bios
coop te duur is.
REDENEN VAN BEZOEKERS
waarom met niet vaker gaat
tijdgebrek
WAAROM NIET VAKER
redenen van videotheekbezoekers:
hoge prijs 4%
lijdgebrek 6%
gaat wel vaker 80%
Over het algemeen is het publiek tevreden over de service van de be
treffende onderzochte bioscopen en vindt men deze tevens goed bereik
baar.
Het kleine gedeelte van de mensen dat niet tevreden is (20%), noemt met
name het comfort en het filmaanbod als reden.
IRRITATIE REDENEN
van de bioscoopbezoeker van de videotheekbezoeker
rijen bij de bar 2'
pauze
tegenvallende film
het reclameblok neI Publiek 33%
geen irritatie 42%
Bi o-collecte
rijen aan de bar 2%
pauze 5%
het reclameblok
Ongeveer 45% van de bioscoopbezoekers irriteert zich weleens aan het
reclameblok. Als voornaamste reden noemt men dat het reclameblok te
lang is. Opvallend hierbij is dat irritatie door tabakreclame bijna niet ge
noemd wordt.
IRRITATIE REDENEN VOORPROGRAMMA
van de bioscoopbezoeker van de videotheekbezoeker
tabakreclame
dia's 7%
variatie reclameblok 6",
beest Cinescope 2%
tabakcommercials 4%
lang reclameblok 25% dia's 6%
variatie reclameblok 3%
beest van Cinescope 1'
geen irritatie voorpr. 52%
reclameblok 26%
geen irritatie 60%
De bioscoopbezoekers bepalen de keuze van hun bioscoopfilm op basis
van gespecialiseerde TV-uitzendingen, mond-tot-mond reclame, trailers
en filminformatie in de krant. De keuze van de bioscoopfilm wordt vrij im
pulsief bepaald, nl. 1 tot 3 dagen van te voren. Voor zowel bioscoop- als
videotheekbezoeker heeft het huren van een videofilm voordelen boven
een bezoek aan de bioscoop. Als voornaamste redenen geven zij hiervoor
het vertoeven in huiselijke sfeer, het zelf bepalen van de aanvangstijd, de
lage prijs, en de grotere keuze uit films.
VOORDELEN HUREN VIDEOFILM BOVEN BIOSCOOP
door bioscoopbezoeker door videotheekbezoeker
huiselijke sfeer 15°/
onath aanvangstijd 15%
grotere filmkeuze 12%
geen voordeel 30%
keuze film 17%
vaker zien 1
geen oppas 1%
bios leuker 5%