1 Cinema - minded II Medio april 1992 hebben wij in opdracht van Cinescope een indicatief on derzoek ingesteld naar het gedrag van bioscoopbezoekers en videotheek bezoekers. Het onderzoek is in de vorm van een mondelinge enquête afgenomen in de betere gerenoveerde bioscopen Metro (Heerhugowaard, Noord- Holland), Hoog Catharijne (Utrecht), Camera (Groningen) en Euro- Cinema (Den Bosch) en de daar gevestigde videotheken van Videoland. Het onderzoek had tot doel redenen te vinden waarom men in Nederland zo weinig naar de bioscoop gaat en wat de mate van waardering is voor bioscoopreclame. GEDRAG OMTRENT DE BIOSCOOP Uit ons onderzoek is gebleken dat het gedrag van zowel de bioscoop- als videotheekbezoeker met betrekking tot de bioscoop sterk overeenkomt. TEVREDENHEID BIOS-SERVICE van de bioscoopbezoeker van de videotheekbezoeker het lilmaantx wel tevreden e sfeer 3% ^„..bar/restaurant serv. 2% Wi Kwaliteit tilrrtaanbod 7C Van de mensen die weleens een bezoek aan de bioscoop brengen ergert ongeveer 60% zich. Als voornaamste redenen voor deze ergenis noemt men de medebezoekers en het reclameblok, respectievelijk 30% en 15%. Onder de irritatie van medebezoekers verstaat men o.a. hardlachende mensen en krakende chips- en popcornzakjes. De bioscoopbezoekende mensen zijn voornamelijk de 19 tot 25 jarigen. Een andere overeenkomst tussen deze twee doelgroepen is, dat het vaak de hoger opgeleiden zijn welke een bezoek aan de bioscoop brengen. Naarmate men ouder wordt bezoekt men de bioscoop minder frequent. 62% van beide doelgroepen bezoeken de bioscoop 1 - 6 keer per jaar. Als zij naar de bioscoop gaan doen zij dit met name voor het avondje uit of om een nieuwe film te zien, respectievelijk 39% en 37%. BIOSCOOPBEZOEKFREQUENTIE van de bioscoopbezoeker van de videotheekbezoeker wekelijks of meer De mensen die vrijwel nooit naar de bioscoop gaan wijten dit met name aan tijdgebrek (45%), gevolgd door het summiere filmaanbod (16%) en het feit dat zij eenvoudig weg niet van de bioscoop houden (13%). Videotheekbezoekers vinden hierbij ook nog dat een bezoek aan de bios coop te duur is. REDENEN VAN BEZOEKERS waarom met niet vaker gaat tijdgebrek WAAROM NIET VAKER redenen van videotheekbezoekers: hoge prijs 4% lijdgebrek 6% gaat wel vaker 80% Over het algemeen is het publiek tevreden over de service van de be treffende onderzochte bioscopen en vindt men deze tevens goed bereik baar. Het kleine gedeelte van de mensen dat niet tevreden is (20%), noemt met name het comfort en het filmaanbod als reden. IRRITATIE REDENEN van de bioscoopbezoeker van de videotheekbezoeker rijen bij de bar 2' pauze tegenvallende film het reclameblok neI Publiek 33% geen irritatie 42% Bi o-collecte rijen aan de bar 2% pauze 5% het reclameblok Ongeveer 45% van de bioscoopbezoekers irriteert zich weleens aan het reclameblok. Als voornaamste reden noemt men dat het reclameblok te lang is. Opvallend hierbij is dat irritatie door tabakreclame bijna niet ge noemd wordt. IRRITATIE REDENEN VOORPROGRAMMA van de bioscoopbezoeker van de videotheekbezoeker tabakreclame dia's 7% variatie reclameblok 6", beest Cinescope 2% tabakcommercials 4% lang reclameblok 25% dia's 6% variatie reclameblok 3% beest van Cinescope 1' geen irritatie voorpr. 52% reclameblok 26% geen irritatie 60% De bioscoopbezoekers bepalen de keuze van hun bioscoopfilm op basis van gespecialiseerde TV-uitzendingen, mond-tot-mond reclame, trailers en filminformatie in de krant. De keuze van de bioscoopfilm wordt vrij im pulsief bepaald, nl. 1 tot 3 dagen van te voren. Voor zowel bioscoop- als videotheekbezoeker heeft het huren van een videofilm voordelen boven een bezoek aan de bioscoop. Als voornaamste redenen geven zij hiervoor het vertoeven in huiselijke sfeer, het zelf bepalen van de aanvangstijd, de lage prijs, en de grotere keuze uit films. VOORDELEN HUREN VIDEOFILM BOVEN BIOSCOOP door bioscoopbezoeker door videotheekbezoeker huiselijke sfeer 15°/ onath aanvangstijd 15% grotere filmkeuze 12% geen voordeel 30% keuze film 17% vaker zien 1 geen oppas 1% bios leuker 5%

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 43