Rapport "Cinema Minded?" West-Old Lady Vervolg "Cinema - minded BIOSCOOPRECLAME De kwaliteit van de bioscoopreclame wordt over het algemeen hoog gewaardeerd. Hierbij wordt onderscheidt gemaakt tussen de volgende 4 onderdelen van bioscoopreclame: Muziek, creativiteit, boodschap en slogan. Hiervan word de slogan middelmatig gewaardeerd en de overige onder delen goed tot zeer goed. Het publiek prefereert humoristische commer cials, zoals bijv. Centraal Beheer. Hierna volgen pas de avontuurlijke com mercials en commercials met een verrassend einde. AANBEVELINGEN Op basis van bovenstaande conclusies achten wij enkele aanbevelingen noodzakelijk. Deze zijn echter niet allemaal op korte termijn te verwezen lijken. POSITIONERING BIOSCOOPWERELD Veel mensen zeggen dat zij vanwege tijdgebrek niet vaak naar de bios coop gaan. De vraag is echter of men er wel tijd voor wil vrijmaken. Daarom dienen bioscopen zich beter te positioneren ten opzichte van an dere vrijetijdsbestedingen. Dit kan men bereiken door het voeren van een breder assortiment, nl. door een grotere variatie, intensieve distributie en differentiatie in bios coop-cadeaubonnen, bioscoopbonnen in de vorm van een relatie geschenk, kinderoppasarrangement, het verhuren van zalen voor confe renties, het vertonen van oudere films en het houden van speciale film avonden. Verder kan men de prijs te reduceren om ook de minder kapitaalkrachtig en (kinderen en lager opgeleiden) te bewegen vaker naar de bioscoop te gaan. Om de irritatie door krakende chips- en popcornzakjes weg te nemen zouden deze producten verkocht moeten worden in kartonnen doosjes. KWALITEIT BIOSCOOPRECLAME De kwaliteit van de bioscoopreclame wordt hoog gewaardeerd, alleen wordt het reclameblok over het algemeen te lang bevonden. Om dit te verminderen zou men meer verschillende commercial-genres binnen het totale reclameblok moeten opnemen. Met betrekking tot de tabakcommercials wordt aanbevolen deze meer te spreiden binnen het reclameblok. Dit blijkt echter om technische redenen niet mogelijk te zijn. COLLECTIEVE RECLAMECAMPAGNE Juist in een tijd dat het bioscoopbezoek stagneert en veel bioscopen zijn gerenoveerd en een betere service bieden aan de consument, is het wenselijk om als bioscoopbranche een collectieve reclamecampagne te voeren met als doel: 1het imago van de bioscoop te verbeteren 2) handhaven van de doelgroep 19-25 jaar 3) de oudere doelgroep en niet frequente bioscoopbezoekers bewegen vaker naar de bioscoop te gaan. Maaike Mooij Fred van Campfort Zoals u hierboven kunt lezen hebben 2 HEAO-studenten als deel van hun afstudeeropdracht onderzoek verricht naar beleving van de bioscoop. Hier is een bijzonder interessant rapport uit voortgekomen, met name omdat een relatief groot deel van de ondervraagde bioscoopbezoekers geen frekwente bezoekers zijn. Dit is wellicht veroorzaakt doordat er in de Paasperiode is geënquêteerd in bioscopen waar o.a. "J.F.K." werd vertoond. Uiteraard is de mening van deze niet-frekwente bioscoopbezoekers van groot belang, immers de frekwente bezoeker irriteert zich weleens maar komt desondanks toch. Het bovenstaande is slechts een zeer beknopte samenvatting. Het volledi ge rapport is verkrijgbaar bij Cinescope. U kunt dit bestellen door over making van 88,75 (ƒ75,- plus B.T.W.) op banknummer 41.55.69.745 t.n.v. Cinescope Filmreclame B.V., onder vermelding van "Cinema Minded?".

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 44