Rapport "Cinema Minded?"
West-Old Lady
Vervolg "Cinema - minded
BIOSCOOPRECLAME
De kwaliteit van de bioscoopreclame wordt over het algemeen hoog
gewaardeerd. Hierbij wordt onderscheidt gemaakt tussen de volgende 4
onderdelen van bioscoopreclame:
Muziek, creativiteit, boodschap en slogan.
Hiervan word de slogan middelmatig gewaardeerd en de overige onder
delen goed tot zeer goed. Het publiek prefereert humoristische commer
cials, zoals bijv. Centraal Beheer. Hierna volgen pas de avontuurlijke com
mercials en commercials met een verrassend einde.
AANBEVELINGEN
Op basis van bovenstaande conclusies achten wij enkele aanbevelingen
noodzakelijk. Deze zijn echter niet allemaal op korte termijn te verwezen
lijken.
POSITIONERING BIOSCOOPWERELD
Veel mensen zeggen dat zij vanwege tijdgebrek niet vaak naar de bios
coop gaan. De vraag is echter of men er wel tijd voor wil vrijmaken.
Daarom dienen bioscopen zich beter te positioneren ten opzichte van an
dere vrijetijdsbestedingen.
Dit kan men bereiken door het voeren van een breder assortiment, nl.
door een grotere variatie, intensieve distributie en differentiatie in bios
coop-cadeaubonnen, bioscoopbonnen in de vorm van een relatie
geschenk, kinderoppasarrangement, het verhuren van zalen voor confe
renties, het vertonen van oudere films en het houden van speciale film
avonden.
Verder kan men de prijs te reduceren om ook de minder kapitaalkrachtig
en (kinderen en lager opgeleiden) te bewegen vaker naar de bioscoop te
gaan.
Om de irritatie door krakende chips- en popcornzakjes weg te nemen
zouden deze producten verkocht moeten worden in kartonnen doosjes.
KWALITEIT BIOSCOOPRECLAME
De kwaliteit van de bioscoopreclame wordt hoog gewaardeerd, alleen
wordt het reclameblok over het algemeen te lang bevonden. Om dit te
verminderen zou men meer verschillende commercial-genres binnen het
totale reclameblok moeten opnemen.
Met betrekking tot de tabakcommercials wordt aanbevolen deze meer te
spreiden binnen het reclameblok. Dit blijkt echter om technische redenen
niet mogelijk te zijn.
COLLECTIEVE RECLAMECAMPAGNE
Juist in een tijd dat het bioscoopbezoek stagneert en veel bioscopen zijn
gerenoveerd en een betere service bieden aan de consument, is het
wenselijk om als bioscoopbranche een collectieve reclamecampagne te
voeren met als doel:
1het imago van de bioscoop te verbeteren
2) handhaven van de doelgroep 19-25 jaar
3) de oudere doelgroep en niet frequente bioscoopbezoekers bewegen
vaker naar de bioscoop te gaan.
Maaike Mooij
Fred van Campfort
Zoals u hierboven kunt lezen hebben 2 HEAO-studenten als deel van hun
afstudeeropdracht onderzoek verricht naar beleving van de bioscoop.
Hier is een bijzonder interessant rapport uit voortgekomen, met name
omdat een relatief groot deel van de ondervraagde bioscoopbezoekers
geen frekwente bezoekers zijn. Dit is wellicht veroorzaakt doordat er in de
Paasperiode is geënquêteerd in bioscopen waar o.a. "J.F.K." werd
vertoond.
Uiteraard is de mening van deze niet-frekwente bioscoopbezoekers van
groot belang, immers de frekwente bezoeker irriteert zich weleens maar
komt desondanks toch.
Het bovenstaande is slechts een zeer beknopte samenvatting. Het volledi
ge rapport is verkrijgbaar bij Cinescope. U kunt dit bestellen door over
making van 88,75 (ƒ75,- plus B.T.W.) op banknummer 41.55.69.745
t.n.v. Cinescope Filmreclame B.V., onder vermelding van "Cinema
Minded?".