IN HET HOL VAN DE LEEUW
mf
♦V»i
Dat er reacties zouden komen op mijn lijst van 500 actieve
Nederlandse filmregisseurs (Film 3/92 pag. 6) had ik niet alleen
verwacht, maar ook vurig gehoopt. Groot was dan ook de teleur
stelling dat alleen Wim Verstappen (Film 4/92 pag. 26) de moeite
had genomen zijn gedachten hieromtrent aan de redactie toe te
vertrouwen; te meer daar het niveau van Verstappens reactie wei
nig goeds belooft voor het peil van de te verwachten discussie
over de gesubsidieerde filmproduktie na de fusering van
Productiefonds en Filmfonds.
Als we de sneren negeren (Verstappen heeft gelijk dat ik mijn
tekstverwerker tot 500 heb laten tellen, maar niet met de conclu
sie dat ik dat dus niet zelf zou kunnen; humor van nog lager allooi
is te vinden in de eeuwige verdachtmakingen over mijn verleden
als filmmedewerker van "De Waarheid, argumenten ad hominem
die ik hopelijk niet hoef te weerleggen), blijft het volgende betoog
over.
Ik beweer dat er aanzienlijk meer actieve filmmakers zijn in
Nederland dan de honderd die Verstappen eens telde en lever ter
adstructie een lijst van vijfhonderd namen. Over die lijst is discus
sie mogelijk, en ik had me dan ook voorbereid op vragen wie toch
X is en waarom Y er nog opstaat.
Verstappen kiest ervoor de hele operatie in het belachelijke te
trekken met de volgende argumenten:
1) Een filmregisseur is iets anders dan een actieve filmmaker.
Kennelijk meent hij dat er in Nederland meer mensen tot de laatste
categorie behoren dan tot de eerste.
2) De lijst deugt niet, omdat Verstappen er wel op staat en
Houwer en Ivens niet.
3) De lijst doet er niet toe, omdat mijn hypothese (die overigens
volgens Verstappen een stelling is) dat er te veel werkloze filmma
kers rondlopen in Nederland belangrijker is.
4) Ik mag geen stellingen of hypothesen opwerpen die niet te be
wijzen zijn.
5) De bewering dat er in Nederland te veel filmmakers zijn staat
op het niveau van Story en Actueel.
6) Het Genootschap van Nederlandse Speelfilmmakers heeft zo'n
honderd leden en dat zou minder zijn per hoofd van de bevolking
dan in de rest van Europa, de Verenigde Staten of de voormalige
Sovjet-Unie. Ergo: er zijn niet te veel filmmakers in Nederland.
7) Het gros van de personen op de lijst is niet werkloos en dus is
publikatie van zo'n lijst beledigend.
Een makkie dus voor mij:
ad 1) Ook een maker van andere films dan lange speelfilms mag
zich regisseur noemen. Gerrit van Dijk, Olivier Koning en Paolo
Pistolesi vallen voor mij in beide, min of meer identieke catego
rieën.
ad 2) De lijst bevat geen namen van overledenen, want die zijn per
definitie niet meer actief. Houwers laatste film als regisseur stamt
uit het eind van de jaren zestig. Dat Verstappen zichzelf niet meer
als actief filmmaker beschouwt (laat staan als filmregisseur) is
nieuw voor mij. Wat doet hij dan eigenlijk nog in het bestuur van
deGNS?
ad 3) Het verschil tussen een stelling en een hypothese vind ik in
dit verband niet belangrijk. Ik wil ook wel alleen daarover praten,
als Verstappen dat belangrijker vindt.
ad 4) In Nederland mag alles.
ad 5) Geen argument, geen commentaar.
ad 6) In strijd met 1), want Van Dijk, Koning en Pistolesi mogen
geen lid worden van het GNS. Wie zegt mij overigens dat de le
denlijst van het GNS alle, of zelfs maar een groot deel van de
"filmregisseurs" (naar ik aanneem bedoelt Verstappen daarmee:
regisseurs van lange, voor bioscoopexploitatie bestemde speel
films) in Nederland vermeldt? Het is hier toch geen "closed shop"?
ad 7) Over de definitie van werkloosheid kun je lang redetwisten.
Ik neem aan dat geen van de genoemde personen (met uitzonde
ring van Verstappen) beledigd zou zijn, als ik beweerde dat hij een
bepaalde periode van het jaar werkloos is. Er zijn immers voorzo
ver ik weet nauwelijks filmmakers in Nederland in loondienst of
onafgebroken aan het werk. Mijn stelling luidt nog steeds (en het
Arbeidsbureau zal dat met me eens zijn) dat de perioden van
werkloosheid korter worden naarmate er minder werkzoekenden
in de filmsector geregistreerd staan. Zoiets heeft te maken met
een door onverdachte kapitalisten geformuleerde wet van vraag
en aanbod.
11
Y,7
Universal Soldier (Concorde Film)