1
'Het blad blijft steken in louter commerciële films, louter cijfer
matig, kwantiteit boven kwaliteit, wat het inhoudelijk te bieden
heeft is zeer matig en vrijwel altijd niet erg relevant voor de
geïnteresseerden met een werkelijke inhoudelijke interesse voor
film. Zonde van al dat papier!'
der worden weergegeven, met bijvoorbeeld korte omschrijvingen
van activiteiten, telefoonnummers en adressen voor aanmeldin
gen. Soms wordt aangehaald dat de agenda op een te onopvallen
de plaats staat.
Meevallers
en missers
Vrouwen
in het vak
51% van de respondenten vindt MEEVALLERS EN MISSERS inte
ressant.
Respondenten die deze rubriek matig (19%) of oninteressant
(20%) vinden geven hier uiteenlopende redenen voor: 'de onder
werpen zijn niet actueel', 'het is weinig opwindend geschreven',
'het bevat weinig nieuwswaarde' en 'het proza is houterig'. Een re
spondent oppert dat de rubriek misschien eens door anderen ge
schreven kan worden.
VROUWEN IN HET VAK vindt 48% interessant.
Als men deze rubriek matig (24%) of oninteressant (11%) vindt,
wordt dat onderbouwd met kreten als: 'mensen in het vak zou veel
interessanter zijn', 'het is 1992', 'discriminerend en ouderwets',
'positieve discriminatie' en 'vrouwen in het vak zijn in beginsel
niet interessanter dan mannen in het vak'.
Anderen vinden het thema wel interessant, maar de invulling ma
tig.
In het hol
van de leeuw
Top 20 statistiek
ig (6%)P
De rubriek IN HET HOL VAN DE LEEUW doet in ieder geval veel
stof opwaaien. 54% van de respondenten vindt deze rubriek inte
ressant. Lezers die deze rubriek matig (19%) of oninteressant
(11%) vinden, nemen bij hun argumentatie vaak geen blad voor
de mond: 'de columnist geeft blijk van arrogantie', 'het mondt uit
in slap gelul', 'er is al zoveel ego-getripper in onze branche', 'er
wordt alleen maar geruzied', 'te veel stokpaardjes' etcetera.
Andere respondenten geven aan dat zij 'in het hol van de leeuw'
zien als het beste van FILM. Een respondent zou het zeer op prijs
'Goed blad; niet te beknopt, niet te uitgebreid, interessante arti
kelen. Ga zo door!'
Wordt verwacht
Titels en kopieën
stellen als Hans Beerenkamp een geruchtenrubriek gaat verzorgen.
Het grootste deel van de respondenten (83%) vindt TOP 20 EN
STATISTIEK interessant. 6% vindt deze rubriek matig en slechts
3% vindt het oninteressant.
Er worden enige suggesties gedaan om de rubriek te verbeteren.
De gegevens mogen iets actueler zijn en er kunnen ook financiële
gegevens in verwerkt worden. Een respondent stelt voor om
waarderingscijfers voor films te geven.
'FILM bevat te veel zinloze spreadsheetinformatie en ademt te
weinig liefde voor het film vak uit.
75% van de respondenten vindt WORDT VERWACHT interessant.
16% vindt deze rubriek matig en slechts 3% vindt het oninteres
sant. Wel wil een aantal respondenten wat meer beschrijvingen
van films zien.
Ook mogen data waarop films uitkomen wat nauwkeuriger weer
gegeven worden (met name bij Concorde Film en Argus Film).
Verder vraagt een enkeling zich af waarom het louter om commer
ciële distributeurs gaat.
Een respondent heeft het idee om een herkenningstekentje te
plaatsen bij Nederlandse films.
TITELS EN KOPIEËN vindt 63% een interessante rubriek. 11%
vindt het oninteressant en 6% vindt het matig. Ook hier wil men
graag een korte omschrijving per film, zodat het een minder droge
opsomming wordt.
'Ik heb nogal genoten van de polemiek naar aanleiding van het
artikel van San Fu Maltha; misschien zouden eens wat vaker
knuppels in hoenderhokken moeten worden gegooid.
Op de vraag of men SUGGESTIES heeft voor NIEUWE VASTE RU
BRIEKEN wordt uitgebreid antwoord gegeven. De redactie kan
hier zeker nieuwe ideeën opdoen. Veel respondenten willen dat er
een vaste rubriek komt over de 'werkvloer'.
Er worden suggesties gedaan als 'bedrijf in de schijnwerper', 're
portages over medewerkers in diverse bioscopen' en 'theater van
de maand'.
Ook wil men in een vaste rubriek meer informatie over films zelf,
bijvoorbeeld 'korte filminhouds-omschrijvingen van verwachte
toppers' en 'hoe komt een film tot stand'.
Een aantal lezers wil door middel van een rubriek op de hoogte
gehouden worden van internationale aangelegenheden.
Als mogelijkheden worden genoemd: 'Amerikaanse top 25',
'Nederlandse films in het buitenland', 'summary van buitenlandse
zusterorganisaties' en 'weergave van artikelen die zijn verschenen
in de buitenlandse vakpers'.
Verder kan er in een vaste rubriek aandacht worden besteed aan
onderzoek op het gebied van film.
'FILM is een prima vakblad, wellicht commercieel aantrekkelijk
te maken voor kleine groep consumenten door meer aandacht
voor films.
interessant (51%)
interessant (48%)
matig (24%)^^
I geen
j mening
'-*;'.\ (17%)
oninteressant (11%
matig (19%
interessant (54%)
matig (19%
interessant (83%)
ressantWö?y^B V
ming (5%fV^^^
matig (6%
antwoord (1%)°™*™*'
geen mening (J/o'
(15o/o) geen mening (5
oninteressant (11%) geen antwoord (3%
interessant (75%)
-^mati
interessant (63%
geen antwoord (2%)
geen mening (4%)
'oninteressant (3%)
matig (15%)
geen
antwoord
geen
mening
(16%)
interes
sant (11%)
matig (5%)
10