1 'Het blad blijft steken in louter commerciële films, louter cijfer matig, kwantiteit boven kwaliteit, wat het inhoudelijk te bieden heeft is zeer matig en vrijwel altijd niet erg relevant voor de geïnteresseerden met een werkelijke inhoudelijke interesse voor film. Zonde van al dat papier!' der worden weergegeven, met bijvoorbeeld korte omschrijvingen van activiteiten, telefoonnummers en adressen voor aanmeldin gen. Soms wordt aangehaald dat de agenda op een te onopvallen de plaats staat. Meevallers en missers Vrouwen in het vak 51% van de respondenten vindt MEEVALLERS EN MISSERS inte ressant. Respondenten die deze rubriek matig (19%) of oninteressant (20%) vinden geven hier uiteenlopende redenen voor: 'de onder werpen zijn niet actueel', 'het is weinig opwindend geschreven', 'het bevat weinig nieuwswaarde' en 'het proza is houterig'. Een re spondent oppert dat de rubriek misschien eens door anderen ge schreven kan worden. VROUWEN IN HET VAK vindt 48% interessant. Als men deze rubriek matig (24%) of oninteressant (11%) vindt, wordt dat onderbouwd met kreten als: 'mensen in het vak zou veel interessanter zijn', 'het is 1992', 'discriminerend en ouderwets', 'positieve discriminatie' en 'vrouwen in het vak zijn in beginsel niet interessanter dan mannen in het vak'. Anderen vinden het thema wel interessant, maar de invulling ma tig. In het hol van de leeuw Top 20 statistiek ig (6%)P De rubriek IN HET HOL VAN DE LEEUW doet in ieder geval veel stof opwaaien. 54% van de respondenten vindt deze rubriek inte ressant. Lezers die deze rubriek matig (19%) of oninteressant (11%) vinden, nemen bij hun argumentatie vaak geen blad voor de mond: 'de columnist geeft blijk van arrogantie', 'het mondt uit in slap gelul', 'er is al zoveel ego-getripper in onze branche', 'er wordt alleen maar geruzied', 'te veel stokpaardjes' etcetera. Andere respondenten geven aan dat zij 'in het hol van de leeuw' zien als het beste van FILM. Een respondent zou het zeer op prijs 'Goed blad; niet te beknopt, niet te uitgebreid, interessante arti kelen. Ga zo door!' Wordt verwacht Titels en kopieën stellen als Hans Beerenkamp een geruchtenrubriek gaat verzorgen. Het grootste deel van de respondenten (83%) vindt TOP 20 EN STATISTIEK interessant. 6% vindt deze rubriek matig en slechts 3% vindt het oninteressant. Er worden enige suggesties gedaan om de rubriek te verbeteren. De gegevens mogen iets actueler zijn en er kunnen ook financiële gegevens in verwerkt worden. Een respondent stelt voor om waarderingscijfers voor films te geven. 'FILM bevat te veel zinloze spreadsheetinformatie en ademt te weinig liefde voor het film vak uit. 75% van de respondenten vindt WORDT VERWACHT interessant. 16% vindt deze rubriek matig en slechts 3% vindt het oninteres sant. Wel wil een aantal respondenten wat meer beschrijvingen van films zien. Ook mogen data waarop films uitkomen wat nauwkeuriger weer gegeven worden (met name bij Concorde Film en Argus Film). Verder vraagt een enkeling zich af waarom het louter om commer ciële distributeurs gaat. Een respondent heeft het idee om een herkenningstekentje te plaatsen bij Nederlandse films. TITELS EN KOPIEËN vindt 63% een interessante rubriek. 11% vindt het oninteressant en 6% vindt het matig. Ook hier wil men graag een korte omschrijving per film, zodat het een minder droge opsomming wordt. 'Ik heb nogal genoten van de polemiek naar aanleiding van het artikel van San Fu Maltha; misschien zouden eens wat vaker knuppels in hoenderhokken moeten worden gegooid. Op de vraag of men SUGGESTIES heeft voor NIEUWE VASTE RU BRIEKEN wordt uitgebreid antwoord gegeven. De redactie kan hier zeker nieuwe ideeën opdoen. Veel respondenten willen dat er een vaste rubriek komt over de 'werkvloer'. Er worden suggesties gedaan als 'bedrijf in de schijnwerper', 're portages over medewerkers in diverse bioscopen' en 'theater van de maand'. Ook wil men in een vaste rubriek meer informatie over films zelf, bijvoorbeeld 'korte filminhouds-omschrijvingen van verwachte toppers' en 'hoe komt een film tot stand'. Een aantal lezers wil door middel van een rubriek op de hoogte gehouden worden van internationale aangelegenheden. Als mogelijkheden worden genoemd: 'Amerikaanse top 25', 'Nederlandse films in het buitenland', 'summary van buitenlandse zusterorganisaties' en 'weergave van artikelen die zijn verschenen in de buitenlandse vakpers'. Verder kan er in een vaste rubriek aandacht worden besteed aan onderzoek op het gebied van film. 'FILM is een prima vakblad, wellicht commercieel aantrekkelijk te maken voor kleine groep consumenten door meer aandacht voor films. interessant (51%) interessant (48%) matig (24%)^^ I geen j mening '-*;'.\ (17%) oninteressant (11% matig (19% interessant (54%) matig (19% interessant (83%) ressantWö?y^B V ming (5%fV^^^ matig (6% antwoord (1%)°™*™*' geen mening (J/o' (15o/o) geen mening (5 oninteressant (11%) geen antwoord (3% interessant (75%) -^mati interessant (63% geen antwoord (2%) geen mening (4%) 'oninteressant (3%) matig (15%) geen antwoord geen mening (16%) interes sant (11%) matig (5%) 10

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 10