VOOR ELKE FILM DE JUISTE ZAAL IN HET FILMPAVILJOEN
De heropening van het filmpaviljoen in het Amsterdamse Vondelpark heeft vorig
jaar september veel stot tot schrijven gegeven.
In veel artikelen werd uitvoerig de loftrompet gestoken over de zogenaamde VSB-
zaal, de zaal met het ingebouwde art-déco interieur van de oudste bioscoop van
Nederland: de Cinema Parisien.
En niet onterecht, naar later is gebleken, want de zaal heeft een unieke en sfeervol
le ambiance, waarin de zwijgende films uit het begin van deze eeuw en de muzikale
begeleiding daarvan uitstekend tot hun recht komen.Maar het filmpaviljoen heeft
naast dit paradepaardje nog veel meer te bieden.
De bibliotheek is naar het naastgelegen pand verhuisd om plaats te maken voor
een tweede filmzaal, de Grolsch-zaal. Tijdens de verbouwing ontdekte de aannemer
een fraai, laat-negentiende eeuws cassette-plafond dat jarenlang onder degelijke
gipsplaten verborgen was gebleven. Dit plafond bepaalt in hoge mate het authen
tieke karakter van deze zaal, die geschikt is voor gezelschappen van ongeveer 90
personen. Door de raamverduistering aan de zijkant weg te nemen, heb je vanuit
de zaal uitzicht op het terras en het Vondelpark.
De technische uitrusting zorgt ervoor dat deze zaal voldoet aan alle moderne eisen
die je mag verwachten. En of het nu gaat om Dolby stereo surround of om de mo
gelijkheid om op 70mm en op dubbel-band te draaien, deze zaal heeft het allemaal.
Het derde zaaltje dat het filmpaviljoen rijk is, wijkt qua sfeer sterk af van de andere
twee zalen. Het interieur is strak en sober gehouden, bedoeld voor goede filmverto
ningen zonder franje. Het Filmmuseum programmeert dagelijks minstens drie
voorstellingen in de grote filmzalen. Op de overige tijden worden de zalen aan be
langstellenden verhuurd.
Naast de genoemde filmzalen is er nog de Franse Zaal en de Affiche-zaal, waar ont
vangsten, vergaderingen en recepties gehouden kunnen worden. En daarmee heeft
het filmpaviljoen voor elke gelegenheid de juiste zaal.
31