HET SCHOONHEIDSIDEAAL IN DE FILM Met 'ideaal' doel ik niet op een bepaalde standaard (al was en is een zeker type uiterlijk wel eens een tijdje mode), maar op het streven om knappe spelers op het doek te tonen. Toen het filmen nog in de kin derschoenen stond, had men voldoende aan de verwondering over het heus bewegen van de beelden, in korte schetsjes, en lette men niet zo nauw op inhoud en uiterlijk. Vanaf het begin bevond het filmen zich echter in een voortdurende evolutie. De verhalen kregen een langere adem en gingen van lieverle de over van kluchten en stuiversromans naar melodrama. Vorm en inhoud ontwikkelden zich gezamenlijk, en weldra ging men de be hoefte gevoelen naar mooie mensen te kijken. Een minder fraai uiter lijk werd veranderd in wat men toen voor fraai hield. Denken we maar eens aan de befaamde Lya de Putti in Duponts 'Variété' uit 1925 (heeft iemand ooit verder van haar gehoord?), wier gelaatstrekken achter een dik masker van schmink schuil gingen. Ook Elisabeth Bergner, zo prachtig van zichzelf, heeft zich in het begin aan dit pleis terwerk moeten onderwerpen. Annabella was in Farkas' Franse versie 'Variétés' - tien jaar later - heel wat eenvoudiger en lieftalliger. Die film schijnt volkomen vergeten. Weliswaar kan niemand op het witte doek zonder schmink, en dat was vooral aan figuren als Zarah Leander en Martha Eggert, die we gens hun zang gecast werden, goed te zien. Ook de make-up is nu veel geraffineerder geworden. Al kunnen we ons nog vaak verwonderen over de lage kwaliteit van hedendaagse filmverhalen, het is toch een feit, dat er een genre sce nario's is ontstaanwaaraan in de eerste plaats eisen van levensecht heid en psychologische verantwoording worden gesteld. De 'nouvelle vague' was daar niet vreemd aan, en het proces is nog niet ten einde. Laten we eens de veschijning van twee heldinnen in heel verschillen de situaties naast elkaar zetten: Ingrid Bergman in het onaantastbare 'Casablanca' uit 1942. Zij is een goed actrice, die de nodige overtui ging legt in de dramatische afscheidsscène. Maar grote aandacht is daarbij besteed aan de keuze van haar hoedje. Dat moest passen bij haar pakje en op de centimeter nauwkeurig op haar lokken staan. En niemand bekommerde zich om de vraag hoe een emigrante zo'n ge varieerde garderobe in haar bagage kon meeslepen. Ter vergelijking: Jodie Foster in het recente 'Little Man Tate'. Zij had het zelf voor het zeggen, maar zij laat haar uiterlijk niet prevaleren: sluik haar, een vlak ke make-up, een nonchalante hemdblouse, aangepast aan haar om standigheden. Dat had in 1942 eenvoudig niet gekund. En twee mannen tegenover elkaar: Clark Cable staat in 'His Girl Friday' (1940) een mooie man te zijn, terwijl in dezelfde rol in 'The front Page' uit 1974 Walter Matthau elke charme versmaadt. Hij is al leen maar de meedogenloos bezeten chef. Wel kan soms een plot om het uiterlijk schoon zijn opgebouwd, bijv. 'La Sirene du Mississippi' met Catherine Deneuve. Als voorbeeld van een onaantrekkelijke actrice geldt Paula Wessely, die het toch helemaal redde door goed spel in uiteenlopende rollen. Een ander voorbeeld is Betsy Blair, bij wie de zg. lelijkheid het motief was in 'Marty' en Bardems 'Calle Major', maar dat was een misver stand. Menig kijkster verzuchtte: "Ik wou dat ik er zo uitzag." Vóór de Tweede Wereldoorlog trad er in voor-filmpjes een jongedame op, genaamd Madge Bellamy, die een vaste tegenspeelster meekreeg. Deze moest de weinig benijdenswaardige rol vervullen van lelijk meis je om Madge opvallender te laten schitteren. Treurig is, dat niet zó weinig mannen in het vak hun tegendeel van fraaie trekken tot komiekerigheid (moesten) omwerken. Mannegezichten worden in 't algemeen minder belangrijk geacht. Ze mogen stoer of interessant overkomen en hun mimiek is van belang. Er zijn intussen toch hele series mooie mannen te memoreren. Frankrijk was er zo omtrent de jaren zestig sterk in. Om een greep te doen: Jean-Claude Brialy, Jacques Charrier, Alain Delon, Daniel Gélin, Michel Piccoli, Claude Riche, Jean Sorel. Nederland heeft ook zijn 'beau', maar die noem ik niet, evenmin als onze schone dames. Dat is te dichtbij. Toch is het net alsof het bereiken van echte glamour hier te lande even moeizaam op gang is gekomen als het hele filmen. En we zijn nog niet toe aan een serie 'Love Goddesses' zoals Hollywood in 1965. Ontroerend en levensecht spel is in de eerste plaats vereist voor de volwassen film tegen het eind van de 20e eeuw. Toch ben ik ervan overtuigd, dat bij een auditie in elk land nog steeds de eerste vraag is: "Fotogeniek?". En critici doen er echt wel aan mee. We zeggen: "Wat heeft ze een afgezakt gezicht gekregen", "Wat wordt ie dik". We moesten ons schamen. Jacqueline Wijchers PERSONALIA ROMEO SOEBRATI is per 3 augustus jl. werkzaam bij BUENA VISTA INT.(NETHERLANDS)BVals booker. Na zijn studie H.E.A.O.-CE aan de HES te Amsterdam werkte hij op freelance basis bij o.a. U.I.P. en Warner Bros.. TON RADERSMA (37 jr.) is sinds 1 augustus jl. werkzaam bij het Amsterdams Filmlaboratorium CINE- CO als In- en Extern Produktie Coördinator. De heer Radersma werkte eerder als projectmanager bij AGB/Intomart en las TV-producer bij Sky Channel en Eurosport. JUDITH MAJOOR is benoemd tot vice-voorzitter van de VAP (Vereniging van Audiovisuele Producenten). Per 1 oktober a.s. verruilen INGE LUBSEN en KEES OVERSIER de Afdeling Filmzaken van de Veronica Omroep Organisatie voor RTL 4. Tot nader bericht neemt Programma Directeur Joop Daalmeijer bij Veronica de zaken voor de afdeling Filmzaken waar. COMMISSIE BEROEP NIEUWE ZAKEN De commissie heeft het beroep inge steld door de heer F.Witteveen afge wezen, zodat de beslissing van de Commissie Nieuwe Zaken om aan de heer Witteveen toestemming te wei geren tot het verplaatsen van de per manente bioscoop-A Movieskoop te Heerenveen, in stand blijft. VERHUISD BASEMENT HOLDING BV, FIRST FL- OOR FEATURES BV dochterondernemingen Bolderweg 22 1332 AV Almere Postbus 30086 1303 AB Almere Tel. 036 - 53.27.003 Fax 036 - 53.27.940 DOWNSTAIRS EDITING/Hans van Dongen blijft gevestigd op het oude adres Oranje Nassaulaan 41 1075 AK Amsterdam Tel. 020-66.45.180/66.47.471 Fax 020-67.68.028 DUWARE BV Edisonbaan 18 3439 MN Nieuwegein Tel. 03402 - 53.553 Fax 03402 - 38.500 BLUEHORSEPRODUCTIONS Chiem van Houweninge Ringlaan 4. Postbus 36 3740 AA Baarn Tel. 02154-119.88 Fax 02154-228.31 INDEPENDENT FILMS DISTRIBU- TION NV Sphere Business Park Doornveld 1 bus 42 1731 Zellik, België Tel. 09.32.2.463.11.30 Fax 09.32.2.466.94.603 GEVESTIGD ACTION-FREIGHTBV Zandsteen 44 (Avio Trade Park) 2132 MR Hoofddorp Tel. 020-65.33.519 Fax 020 - 65.33.652 CÉCILE VANEIJK FILM VIDEO Maliebaan 102 3581 CZ Utrecht Tel. 030-33.20.23 Fax 030-31.04.09 39

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 39