De Uitloper, huis-aan-huis
Cannes Lions '92
Centraal Beheer - Box
In samenwerking met Jogchem's Theaters, Schouwburg Casino
en Warner Bros is de Uitloper op 6 augustus huis-aan-huis ver
spreid in Den Bosch.
In een oplage van 40.000 exemplaren werd hierdoor extra be
kendheid gegeven aan de première van "Batman Returns", de ove
rige bioscoop- en theatervoorstellingen, exposities en optredens
in Den Bosch. Het was de bedoeling om achterat het eftekt van
een huis-aan-huis verspreiding te meten doch wij hebben gekon-
kludeerd dat dit niet op een representatieve wijze mogelijk was. De
reden hiervan is dat in dezelfde week ook het Theaterfestival
Boulevard plaatsvond en dit, mede gezien het warme weer, wel
licht veel mogelijke bioscoopbezoekers heeft getrokken.
Toch bestond de indruk dat het bezoek op de weekdagen in ver
houding hoger was in vergelijking met andere steden en met de
week ervoor. Zonder dat dit als bewezen kan worden beschouwd
is onze eindkonklusie dat het suksesvol was.
Wij zijn dan ook van plan een dergelijke huis-aan-huis uitgave in
de toekomst te herhalen in één of meerdere steden.
Uiteraard hebben wij ook dan weer de medewerking nodig van de
bioscoopexploitant(en) ter plaatse en één of meer filmverhuur
ders.
Voor deze laatsten is het natuurlijk een bijzonder interessante ma
nier om hun film grootschalig onder de aandacht te brengen in
een aparte uitgave die separaat wordt bezorgd.
De attentiewaarde is veel hoger dan een advertentie in een lokale
krant, zeker ook omdat er gebruik gemaakt kan worden van een
steunkleur.
Wellicht is het mogelijk om in de Kerstperiode een dergelijke
huis-aan-huis verspreiding te realiseren in alle steden waar de
Uitloper verschijnt.
Gezien het traditioneel grote aantal premièrefilms in deze periode
zouden de kosten gedragen kunnen worden door een aantal ver
huurders en uiteraard de betrokken exploitanten.
Tevens kan er een wervend artikel in geplaatst worden als vorm
van kollektieve reklame.
(Met Kerst MOET je immers naar de bioscoop
Heb jij GEEN bioscoopbon gekregen/gegeven
Ook respons-advertenties en prijsvragen zijn mogelijk.
Achteraf kan er dan een onderzoek uitgevoerd worden naar het ef-
fekt ervan op het bioscoopbezoek. Het is immers vrij eenvoudig
vast te stellen hoe de bezoekcijfers zich verhouden tot andere ste
den.
Overigens hebben wij gepland dat vanaf oktober de Uitloper ook
zal verschijnen in Arnhem en Eindhoven.
De SAWA-representanten Cloeck Moedigh en Cinescope orga
niseren onder auspiciën van de AV-sektie van het Genootschap
voor Reclame traditiegetrouw in september een aantal voorstellin
gen van CANNES LIONS '92, de prijswinnende commercials van
het 39e International Advertising Film Festival, gehouden van 22
t/m 27 juni j.l. in Cannes.
Na de verschijningsdatum van deze editie van FILM volgen er nog
twee vertoningen namelijk:
- Maandag 21 september om 14.00 uur in Camera Groningen,
i.s.m. Bioscooponderneming A.F. Wolff B.V.
- Dinsdag 24 september om 14.00 uur in Rembrandt Utrecht,
i.s.m. de Nederlandse Filmdagen.
Deze tweede vertoning vindt plaats binnen het programma van de
Nederlandse Filmdagen op de dag dat er meerdere opdrachtfilms
worden vertoond, o.a. een selektie uit het werk van Musch
Tinbergen en een aantal andere prijswinnende opdrachtfilms.
Kaarten voor de voorstelling zijn te bestellen bij de organisatoren.
Dus mocht u de voorstelling in Amsterdam hebben gemist dan
kunt u deze historische reel (11 Nederlandse Leeuwen!) alsnog
op groot formaat zien.
Uiteraard kan de reel ook besteld worden op video. De kosten be
dragen:
- VHS-band 250,-
- 2 U-matic banden 450,--
Deze prijzen zijn inklusief B.T.W.
Vanaf 3 september is in een aantal bioscopen de nieuwe Centraal
Beheer commercial te zien. De commercial, die onlangs in
Engeland geschoten is, heet "Box".
Hij is vervaardigd door DDB Needham Worldwide. Art Director is
Lode Schaeffer, Copywriter Erik Wünsch, Regisseur Will van der
Vlugt. Verantwoordelijk bij Centraal Beheer is uiteraard Aad Muntz.
Even Apeldoorn bellen.