CONTRAST CONTRAST FIGUERAS sli w&lmmdi kagenaar ITECHNIEKbv IN HET HOL VAN DE LEEUW doorHansBeerekamp 'An Angel at My Table' van Jane Campion won een Zilveren Leeuw in Venetië en werd daarna een groot succes in de art-house bio scopen over de hele wereld. Met Gouden Palmwinnaar 'Best Intentions' van Bille August lijkt het dezelfde kant op te gaan. Beide films werden voor een groot deel gefinancierd door de tele visie, zoals het leeuwedeel van de niet-Amerikaanse filmproduktie op dit moment, maar beleefden ook hun wereldpremière als tele visieserie in eigen land, voordat ze aan een triomftocht langs de festivals begonnen. 'Bij nader inzien' van Frans Weisz en producent René Seegers hoort in dit rijtje thuis, als winnaar van drie Gouden Kalveren in 1991. Dit resultaat onstemde de andere Nederlandse producenten, voorop Matthijs van Heyningen die op de slotavond in Utrecht in grote woede ontstak en zelfs even dreigde daar in het geheel niet te verschijnen Een speciale commissie van de Nederlandse Filmdagen boog zich over het probleem, als je het zo zou mogen noemen, en besloot weer eens de reglementen voor de Kalvercompetitie te herzien. In de categorie lange speelfilms wor den met ingang van dit jaar alleen nog inzendingen geaccepteerd die "in eerste instantie bestemd zijn voor avondvullende bioscoop vertoning. In beginsel is derhalve een bioscoopversie van een te levisieserie uitgesloten van competitie-deelname". Drie films, die zich dit jaar aanmeldden, werden op grond van deze bepaling door het Algemeen Bestuur van de Filmdagen (de stemverhouding luidde volgens Seegers 17-5) geweigerd: twee bioscoopmontages van een eerder als tv-serie uitgezonden pro- duktie (Seegers' en Weisz' 'Op afbetaling' en 'Het zakmes' van Ben Sombogaart en producent Burny Bos), alsmede de uitsluitend voor televisieuitzending bestemde, maar op 35mm en Cinemascope-formaat gedraaide 'Everyone wants to help Ernst' van Alejandro Agresti en producent Kees Kasander. Alle drie wer den uitgezonden door de VPRO, die in ruil voor de financiering consequent de primeur opeist. De volgorde tussen tv-uitzending en bioscoopexploitatie is voor de Nederlandse Filmdagen echter doorslaggevend. Een NCRV-film, 'Richting Engeland' van André van Duren, werd immers wel geaccepteerd, omdat die eerst in de bioscoop verschijnt en dan pas op het kleine scherm. Strikt geno men had volgens het nieuwe reglement dus ook 'Bij nader inzien' geaccepteerd moeten worden, omdat die een week voor de uitzen ding in een bioscoopzaal draaide. Of beoordeelt het AB van de Filmdagen voortaan per geval of er al dan niet sprake is van een onaanvaardbare U-bocht-constructie? Met het reglement in de hand komt men door het ganse land. De beslissing van de Filmdagen heeft het voordeel dat hij consequent en doorzichtig is. Voortaan weet iedere producent waar hij aan toe is: of je stapt naar een omroep die een regisseur een Gouden Kalf gunt en voor de vorm de film wel even in de bioscoop wil laten zien, of je wendt je tot de kwaliteitsomroep VPRO en dat kost je de kans op bekroning door een genereuze jury. Totdat de reglemen ten weer gewijzigd worden, natuurlijk. De achtergrond van het achterhoedegevecht dat de vertegenwoor digers van de bioscopie nu voeren is zeer treurig. Met kunstmati ge middelen, paradoxaal genoeg sterk herinnerend aan het Hilversumse protectionisme van weleer, tracht men de duivel te weren door steeds verfijnder bepalingen en controlecommissies. Internationaal plaatst de Nederlandse filmcultuur zich daarmee in een curieus isolement. De kwaliteit van een film wordt niet uitslui tend bepaald door de plaats van vertoning. Ook al draagt men het grote scherm nog zo'n warm hart toe, het is onmogelijk de ogen te sluiten voor de werkelijkheid. Of zoals Seegers het in zijn brief aan het AB formuleerde: "Uit zelfbehoud raad ik de Nederlandse Filmdagen aan Op afbetaling' toe te laten tot de competitie". SPECIALIST IN HET STOFFEREN VAN THEATERS en BIOSCOPEN Geweven tapijt met mogelijkheden van ei gen kleuren en dessin Gedessineerd synthetisch tapijt Marmoleum en Surestep enz. Trapkanten met verlichting Als importeur leveren wij rechtstreeks tegen scherpe prijzen. Bel voor een offerte en referenties Larikslaan 94 4254 BJ Sleeuwijk Telefoon 01833-3288 Bezoek onze showroom: Eemmeerlaan 5, 1382 KA Weesp Telefoon 02940-15439, Fax 02940-30976 INTERNACIONAL

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 8