LUXOR - BEVERWIJK ONDERGAAT METAMORFOSE
IN HET HOL VAN DE LEEUW door Hans BeereKamp
Omdat er natuurlijk weer geen tijd is om iedereen persoonlijk een
kaart met de beste wensen voor het nieuwe jaar te doen toeko
men, deponeer ik mijn post mijn onder deze kerstboom.
Voor de Nederlandse bioscoopexploitanten hoop ik dat 1993 een
jaar wordt met heel veel bezoekers, een feestelijke ambiance in de
theaters en talrijke nieuwe initiatieven om de voorstellingen mee
te omlijsten: het Franse begrip 'animation' begint via het MEDIA-
initiatief Europa Cinemas ook in ons land wortel te schieten. Het
helpt soms echt om een regisseur of acteur na afloop van de
voorstelling aan het publiek voor te stellen.
De bankiers wens ik wijsheid en vooral coulantie toe bij het toe
zien op de kredieten van hun klanten in de entertainment busi
ness. Mogen geruchten over een strengere aanpak van roodstand
bij filmcliënten vooralsnog op een misverstand berusten. En het
verstrekken van leningen om de investering in de bouw van multi-
plexen mogelijk te maken, hoeft zelfs in Nederland nog geen vorm
van geld in het water gooien te worden.
San Fu Maltha wens ik voorzichtigheid toe bij zijn woeste rit door
de porseleinkast van het vaderlandse filmwereldje. Er vallen af en
toe brokken, en dat zal wel de bedoeling wezen, maar niemand
zou het leuk vinden als hij zijn armen en benen er zelf ook bij open
haalt. De interne tuchtrechtspraak van de N.F.C, is niet van toepas
sing op niet-leden van die organisatie, en dus mogen ze te allen
tijde de gewone rechter aanspreken. Als die je dan dwingt je
woorden in te slikken, maakt dat op de buitenwacht een akelig
slordige indruk.
De heren Blokker en Haks wacht een wel bijzonder enerverende
laatste week van het jaar, willen ze hun advies over de organisatie
en bestuurlijke opzet van het nieuwe Filmfonds nog voor 1 januari
bij de minister deponeren. Ik wens hen een vruchtbaar werkkli
maat toe, en de tijd om op oudejaarsavond nog rustig een oliebol
te eten.
De filmhuisprogrammeurs mogen het van mij ook wel een beetje
kalmer aan doen. Alom valt geklaag te horen over de wildgroei
van retrospectieven en festivals, die in toenemende mate (publici
taire) aandacht wegsnoepen van de gewone releases. Het kost
handenvol geld en draagt uiteindelijk relatief weinig bij aan een
toch al uniek filmaanbod.
Moge tot slot de nieuwe plannenmakerij op het gebied van de ge
subsidieerde distributie in Nederland geen verslechtering opleve
ren voor het prachtige aanbod van oude en nieuwe films, dat ner
gens anders ter wereld (op misschien Parijs na) zo rijk gescha
keerd is als bij ons.
Terwijl de diskussie gaande is hoe het publiek weer in de bioscoop
te krijgen, heeft de heer N.Kluft, eigenaar van het Luxor Theater in
Beverwijk, woorden in daden omgezet.
Het theater werd ingrijpend gemoderniseerd vanuit de gedachte
dat de bioscoop een kompleet avondje-uit moet zijn. De verbou
wing richtte zich dan ook op meer comfort voor de bezoekers en
verhoging van de sfeer. Met name de foyer werd ingrijpend gewij
zigd: brede toegang, ruim buffet, comfortabele zitjes en sfeerver
lichting. Ook de beide zalen werden voorzien van nieuwe stoffe
ring en kleuraccenten.
Het echtpaar N. Kluft met zoon Edwin en schoondochter Erna.
Een blik in de verbouwde foyer
De verbouwing werd uitgevoerd door Spanjaart Interieurbouw in
Beverwijk; architekt was Gerard Floor.
De officiële heropening van het Luxor Theater werd 15 oktober jl.
gevierd met de Nederlandse première van Boomerang. Als geste
naar het publiek werd die week een speciale korting gegeven op
de prijs van het bioscoopkaartje.
De heer Kluft is van plan om - voor zover mogelijk - de filmpro-
grammering aan te passen: verspringende aanvangstijden, waar
door ook de pauzes op verschillende tijdstippen beginnen. In de
foyer zal het daardoor minder druk zijn. Bovendien zal de bar de
gehele avond geopend zijn.
15