LUXOR - BEVERWIJK ONDERGAAT METAMORFOSE IN HET HOL VAN DE LEEUW door Hans BeereKamp Omdat er natuurlijk weer geen tijd is om iedereen persoonlijk een kaart met de beste wensen voor het nieuwe jaar te doen toeko men, deponeer ik mijn post mijn onder deze kerstboom. Voor de Nederlandse bioscoopexploitanten hoop ik dat 1993 een jaar wordt met heel veel bezoekers, een feestelijke ambiance in de theaters en talrijke nieuwe initiatieven om de voorstellingen mee te omlijsten: het Franse begrip 'animation' begint via het MEDIA- initiatief Europa Cinemas ook in ons land wortel te schieten. Het helpt soms echt om een regisseur of acteur na afloop van de voorstelling aan het publiek voor te stellen. De bankiers wens ik wijsheid en vooral coulantie toe bij het toe zien op de kredieten van hun klanten in de entertainment busi ness. Mogen geruchten over een strengere aanpak van roodstand bij filmcliënten vooralsnog op een misverstand berusten. En het verstrekken van leningen om de investering in de bouw van multi- plexen mogelijk te maken, hoeft zelfs in Nederland nog geen vorm van geld in het water gooien te worden. San Fu Maltha wens ik voorzichtigheid toe bij zijn woeste rit door de porseleinkast van het vaderlandse filmwereldje. Er vallen af en toe brokken, en dat zal wel de bedoeling wezen, maar niemand zou het leuk vinden als hij zijn armen en benen er zelf ook bij open haalt. De interne tuchtrechtspraak van de N.F.C, is niet van toepas sing op niet-leden van die organisatie, en dus mogen ze te allen tijde de gewone rechter aanspreken. Als die je dan dwingt je woorden in te slikken, maakt dat op de buitenwacht een akelig slordige indruk. De heren Blokker en Haks wacht een wel bijzonder enerverende laatste week van het jaar, willen ze hun advies over de organisatie en bestuurlijke opzet van het nieuwe Filmfonds nog voor 1 januari bij de minister deponeren. Ik wens hen een vruchtbaar werkkli maat toe, en de tijd om op oudejaarsavond nog rustig een oliebol te eten. De filmhuisprogrammeurs mogen het van mij ook wel een beetje kalmer aan doen. Alom valt geklaag te horen over de wildgroei van retrospectieven en festivals, die in toenemende mate (publici taire) aandacht wegsnoepen van de gewone releases. Het kost handenvol geld en draagt uiteindelijk relatief weinig bij aan een toch al uniek filmaanbod. Moge tot slot de nieuwe plannenmakerij op het gebied van de ge subsidieerde distributie in Nederland geen verslechtering opleve ren voor het prachtige aanbod van oude en nieuwe films, dat ner gens anders ter wereld (op misschien Parijs na) zo rijk gescha keerd is als bij ons. Terwijl de diskussie gaande is hoe het publiek weer in de bioscoop te krijgen, heeft de heer N.Kluft, eigenaar van het Luxor Theater in Beverwijk, woorden in daden omgezet. Het theater werd ingrijpend gemoderniseerd vanuit de gedachte dat de bioscoop een kompleet avondje-uit moet zijn. De verbou wing richtte zich dan ook op meer comfort voor de bezoekers en verhoging van de sfeer. Met name de foyer werd ingrijpend gewij zigd: brede toegang, ruim buffet, comfortabele zitjes en sfeerver lichting. Ook de beide zalen werden voorzien van nieuwe stoffe ring en kleuraccenten. Het echtpaar N. Kluft met zoon Edwin en schoondochter Erna. Een blik in de verbouwde foyer De verbouwing werd uitgevoerd door Spanjaart Interieurbouw in Beverwijk; architekt was Gerard Floor. De officiële heropening van het Luxor Theater werd 15 oktober jl. gevierd met de Nederlandse première van Boomerang. Als geste naar het publiek werd die week een speciale korting gegeven op de prijs van het bioscoopkaartje. De heer Kluft is van plan om - voor zover mogelijk - de filmpro- grammering aan te passen: verspringende aanvangstijden, waar door ook de pauzes op verschillende tijdstippen beginnen. In de foyer zal het daardoor minder druk zijn. Bovendien zal de bar de gehele avond geopend zijn. 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 15