HET WONDER VAN FILM DE VIDEOMARKT TIEN JAAR LANG DE ILLEGALITEIT TE LIJF! sin In het maandblad "Filmliga", jaargang 1935, voerden Hendrik Scholte en L.J. Jordaan een polemiek over het voordeel van acte ren op het toneel boven acteren voor de camera, of andersom. Hoewel Scholte een toegewijd lid van de Filmliga was, meende hij, dat de toneelspeelkunst, vooral door het direkte kontakt met het publiek, verheven was boven de cinematografie. Het heeft daarna nog heel wat jaren geduurd voordat ook film algemeen met de grote K van Kunst geschreven mocht worden. Rivaliteit tussen po dium en doek is trouwens ook thans nog onvermijdelijk. Jordaan nam het in 1935 vurig op voor film. Dat hij bij die mening bleef, bleek o.a. uit een inleiding, die hij 2 mei 1942 hield voor een bioscoopvoorstelling van de Rotterdamse Volkuniversiteit in een stampvol "Grand". De te vertonen film was Murnau's "Taboe". Jordaan merkte op: "U ziet hier nu een klein poppetje onduidelijk op een ver podium staan, maar straks kunt u op het doek de spe lers in de ziel kijken". En inderdaad, dat is één van de wonderen van film, mits er sprake kan zijn van enige diepte. Van dat ziel-kijken wil ik maar een paar voorbeelden noemen die mij zijn bijgebleven: Montgomery Cliff in "Stazione Termini" en Elisabeth Bergner in "Stolen life". Daarmee doe ik velen tekort, en zeker menige moderne acteur en actrice. Maar behalve dat de projectie ons mensen en menselijk leven voor korte tijd zo nabij kan brengen, is er ook de magie van de meest uiteenlopende lokaties en situaties, en vooral van sferen, waarmee we tijdelijk vertrouwd kunnen raken (en die ons soms nooit meer helemaal verlaten). In film is alles mogelijk. Met welke middelen bereikt men dat? Naast de apparatuur is er inspiratie vereist. Er is geen hoekje van de materiële en van de gedachtenwereld, dat niet bereikt kan wor den, en wel op uitlopende manieren. Natuurlijk, er wordt ook een massa platvloerse story-telling uitgebracht, waarbij gebeurtenis sen en mensen ons onverschillig blijven of zelfs afstoten. Maar van atmosfeer gesproken: Denken we eens aan "For whom the bell tolls". Daarbij hebben we toch immers een tijdlang mee- ondergedoken gezeten in de grot, en hebben de gevaren van bui tenaf en van binnenuit meebeleefd. En hoe is het mogelijk dat een vrachtwagen tot romanfiguur kan worden, zoals dat gebeurt in "Le Camion" van Marguerite Duras? Druk verkeer op verre afstand. In de file ontwaren wij opeens "onze" camion. Ons hart maakt een sprongetje en we leven met hem mee. Dat moet een aparte tech niek zijn, met geen andere film te vergelijken. Weliswaar zijn er in de loop van de tijd meerdere bijzondere atmosferen aanschouwe lijk gemaakt. Een recent voorbeeld van menselijke nabijheid zie ik in "Strictly Ballroom", als we de lichaamstaal van de gracieuze Tara Morice mogen lezen. En dat dan nog in een kennelijk met opzet ietwat ba naal gehouden verhaal om het doorsnee-genre te parodiëren. Hoe dikwijls hebben we al zo'n apotheose aanschouwd met honderden uit het niets verrezen dansende paren. Ook hier beleefde ik toch een wondertje, toen ik me als nooit tevoren voelde meedeinen in de grote beweging, alsof ik een driedimensionaal brilletje had op gezet. Van bril gesproken: De satire spreekt duidelijk uit de oude truc met het quasi-lelijke meisje, dat een metamorfose ondergaat door het afzetten van haar - blijkbaar overbodige - bril. De standaard giet-bui en dito kerstboom ontbreken in Strictly Ballroom aan het filmcliché. Zo eindigen deze overpeinzingen zonder (wonderlijke) kerststemming. Jacqueline Wijchers Eind 1992 kan Stichting Video Veilig terugkijken op een tien jarig bestaan, waarin vele aktiviteiten zijn ontplooid om de illega liteit op de videomarkt terug te dringen. De aangeslotenen bij de Stichting brengen jaarlijks een aanzienlijk budget op om het pro bleem videopiraterij het hoofd te kunnen bieden. De NVPI-video- distributeurs steken veel geld in produktbeschermende maatrege len, die moeten voorkomen dat piraten het produkt exact kunnen namaken. De toonzetting van de berichten over de videomarkt waren in de eerste jaren somber en negatief. Het bestrijden van videopiraterij heette "dweilen met de kraan open" te zijn. De niet aflatende aktiviteit van Video Veilig heeft echter verande ring in dit beeld gebracht. De akties van Video Veilig, van de poli tie en de Opsporingsdienst Buma/Stemra hebben er toe bijgedra gen, dat de videobranche heeft kunnen uitbotten tot een volgroei de loot in de entertainment-wereld. Toch blijkt ook dit jaar weer dat videopiraterij niet uitgeroeid is. Hoewel teruggebracht tot een redelijk beheersbaar probleem is het zaak om alert te blijven. Zeker nu de consument door de min der gunstige economie voorzichtiger omgaat met zijn te besteden guldens. De verhuuromzet in de videotheek zou daardoor kunnen dalen. De videotheekhouder zou weer kunnen overgaan tot het bij draaien van enkele kopietjes om zijn investering in nieuwe titels te beperken. Op de koopmarkt zou naast het distributiekanaal, dat is opgebouwd door de NVPI-videodistributeurs een ander kanaal kunnen opbloeien, dat gevoed wordt door de piraat. Op week- en dagmarkten worden al vele illegale cassettes verhandeld. Onderstaand diagram geeft een overzicht van de hoeveelheden il legale videokopieën, die in de jaren '83 t/m '91 in beslag zijn ge nomen. De cijfers voor 1992 zullen op hetzelfde niveau als 1991 liggen. Aan het eind van het jaar zullen ruim 100 onderzoeken in videotheken, op markten, in woonhuizen zijn uitgevoerd. In 60% van de gevallen zal het raak geweest zijn, zullen er processen-ver baal opgemaakt zijn en zullen ongeveer 12.000 kopieën aan het il legale circuit zijn onttrokken. VIDEO-PIRATERIJ IN NEDERLAND In beslag genomen Aantallen In beslag genomen videobanden videobanden Bron: Opsporingsdienst Buma/Stemra Gemiddeld per videotheek 600 1903 1904 1905 1906 1907 1900 1909 1990 1991 In beslag genomen banden Gemiddeld per videotheek ihnii hirafllgoci Sj-irwn SltM E.Janssens 41

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 41