KERSTBOMEN VOOR FILMS EURIMAGES RECTIFICATIE STICHTING FILMTRANSPORT N.B.B. 850 - Je hoeft niet stokoud te zijn om nog te weten dat film echt een sensa tie was. Zeker tot aan het begin van de jaren zestig, toen ook de tele visie zich nog omringde met zo'n aura, waren bewegende en spreken de beelden bijzonder. Om redenen die ik nog steeds niet echt precies weet, kon bij een meerderheid van het gereformeerde deel der natie de bioscoop niet en de televisie wel, ook als daarop een bioscoopfilm vertoond werd. Het taboe moet te maken hebben gehad met het duister van de bio scopen en de sfeer van losbandigheid die om deze kermis attractie hing. Televisie werd geconsumeerd in de controleerbare huiselijke kring. In ieder geval, wij mochten als kind niet naar de bioscoop. Het bleek echter dat aan dat verbod op verschillende manieren viel te ontsnap pen. Van één vriendje hadden de zeker niet armlastige ouders de gewoonte om hem voor zijn verjaardag twee of drie kinderen uit te laten nodi gen. Die werden op een woensdagmiddag achterin de DS gezet en naar Rotterdam of Amsterdam gereden, waar ik m'n eerste Cinerama- ervaringen beleefde en - jaren later reconstruerend - in Alhambra de Swiss Family Robinson heb gezien. Echte protesten thuis tegen der gelijke uitstapjes kan ik me absoluut niet herinneren. Het jaar daarop mocht ik gewoon weer mee in de DS voor een nieuwe filmsensatie. Een speciaal plekje in mijn filmhart heeft het Minerva-theater in Heemstede. Dat is al jarenlang geen bioscoop meer, voorzover ik weet. Mijn middelbare school organiseerde daar de jaarlijkse toneel- en cabaretavonden. En gedurende een aantal jaren vertoonde mijn le raar Nederlands, filmchroniquer voor Trouw en de VPRO, dr. H.S. Visscher er voor middelbare scholen op door de weekse middagen bijzondere films als John Fords 'Stage Coach' en Agnès Varda's 'Cleo de 5 a 7', die bij ons een zekere belangstelling voor film als kunst moesten opwekken. Dat is in mijn geval behoorlijk gelukt. Maar vóór deze meer sophisticated filmervaringen waren er die uit de lagere schooltijd. De gemeente Heemstede haalde niet alleen in de buurgemeente Bennebroek, waar ik woonde, het huisvuil op, maar wilde de jeugd uit dat dorp ook wel in staat stellen begin januari de afgedankte kerstbomen in te zamelen en die op een bepaald punt in te leveren, waar op zeker moment onder toezicht van de plaatselijke brandweer de fik in de berg bomen werd gestoken. Er aan bij te dra gen dat die berg bomen enorm hoog werd, gaf je als kind alleen al een goed gevoel. Dus we belden bij iedereen in het dorp aan om te vernemen of er nog een afgedankte boom beschikbaar was. Zo ja, dan werd deze naar Heemstede gesleept voor de berg, maar vooral ook omdat iedere boom een kaartje opleverde voor het Minerva- theater, waar op een ochtend tegen het eind van de kerstvakantie een filmprogramma werd aangeboden. Thuis waren er kennelijk ook geen problemen met die bioscoopvoorstellingen. Onder barre omstandig heden werden in die jaren de bomen opgehaald, weggebracht en ver brand. En in de evenbarre koude werd dan op een januari-ochtend naar het Minerva-theater gefietst waar in een zaal vol joelende kinde ren films werden vertoond. Om te beginnen natuurlijk tekenfilms. En het hoofdprogramma was altijd een Laurel Hardy, die we wel ken den van 'Comedy Capers'. Maar die filmpjes waren altijd heel kort en daarin liep iedereen veel te snel. Dat was tv. In het Minerva-theater zagen we dat de dikke en de dunne net zo gewoon liepen als wij - nou ja, op hun manier dan - ook konden praten en in staat waren tot lange avonturen in bijvoorbeeld het vreemdelingenlegioen. Hun avonturen bleven in zwart-wit, maar ook dat was voor ons gevoel 'film'. Voor mij, mijn broertje en onze vriendjes was die jaarlijkse winter- tocht naar Minerva een sensatie. In de eerste plaats om wat we daar in een grote zaal, met heel veel anderen op een heel groot doek te zien kregen. Maar ook omdat dat je voor je gevoel iets deed wat in ze kere zin niet mocht. Pikant detail bij dit alles is ook dat wij nooit een kerstboom in huis hadden. Dat kon namelijk ook niet, dat was heidens. Bomen ophalen bij anderen en die inruilen voor een bioscoop-kaartje, dat kon wel. Wat was de wereld toch mooi, overzichtelijk en vol verrassingen. Jan Heijs Engeland heeft eindelijk te kennen gegeven zich te willen aanslui ten bij EURIMAGES. Hetgeen Britse producenten de gelegenheid geeft via co-produkties een beroep te doen op Europese subsidies. Engeland is het 23e land dat deel uitmaakt van EURIMAGES. In de tekst van het artikel van drs. J.Ph. Wolff, "De verhuurbaar heid van Europese films", in het vorige nummer van dit blad staat een verwarrende fout. In het overzicht op blz. 7 staat in de kolom "productieland" in het vak over Duitsland achtereenvolgens "VS, Frankrijk en andere". Dit moet zijn: "VS, Duitsland en andere". Tot en met eind november hebben de volgende verzendingen via het nachttransport van van Gend Loos plaatsgevonden. Over het algemeen vond een daling in het aantal colli plaats in 1992 te genover een vergelijkbare periode in 1991. 1992 1991 verschil Hoofdfilms 12.209 12.989 -/- 780 Trailers 8.305 6.279 -/- 2.026 Reklame 14.876 9.471 -/- 5.405 Trailers reklame 5.504 4.056 -/-1.448 Standees 850 Diverse w.o.reklamefilms en het blad FILM 16.838 18.155 -/-1.317 Het Bestuur van de Stichting Transport N.B.B., bestaande uit J.Nijland (voorzitter), Mevr.Drs.M.L.WoIff en J.Arkenbout, heeft voorlopig het tarief voor 1993, ingaande op donderdag 30 decem ber 1992, vastgesteld op 32,50 per hoofdfilm. Een stijging van 2,50 per hoofdfilm derhalve, welke noodzakelijk wordt geacht door een verhoging van de vervoerskosten in 1993, alsmede door het renteverlies, veroorzaakt door de onvoldoende betalingsdiscipline van de leden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 9