In het hol van de leeuw
ACTION
FRËIGHT
"HET IS TIJD VOORACTION!"
door Hans Beerekamp
SPECIALISTEN.B.V. DE FILM, TV VIDEO INDUSTRIE
NIEUW
DAGELIJKSE EXPRESSE-DIENST
AMS - BRU - LUX - PAR - LON V.V.
VRAAG VRIJBLIJVEND INFORMATIE EN/OF TARIEVEN
TEL.: 020-6533519, FAX: 020-6533652
Niets heeft het eeuwige leven.
Nauwelijks was per ongeluk uit
gelekt dat enkele vooraan
staande leden-distributeurs en een ge
wichtig lid-exploitant geen nut meer
zagen in een voortgezet lidmaatschap
van de Nederlandse Federatie voor de
Cinematografie, of daar kondigden de
vijf belangrijkste leden van de
Associatie van Nederlandse Film
theaters aan dat zij eruit stappen.
Kennelijk is er geen behoefte meer aan
het sluiten van de rijen, aan het ge
meenschappelijk opmarcheren in het
licht van de collectieve belangenbe
hartiging. Het tijdperk van corpora
tisme is voorbij, leve de calculerende
burger! Een dergelijke ontwikkeling
heeft één voordeel: als iedereen alleen
maar bezig is anderen vliegen af te
vangen, dan heeft hij geen tijd meer
om rustig in te dutten. De onderlinge
concurrentie zal er niet minder op
worden, en wie weet, bevordert die
toenemende alertie de innovatie van
de bedrijfstak.
Nu moeten de speelfilmproducenten
alleen nog wakker worden. Want ook
de sinds de jaren zeventig traditie ge
worden manier van Nederlandse speel
films produceren is hard aan definië
ring toe. Het floppen van "Vals licht"
en, naar ik twee dagen voor de pre
mière waag te voorspellen, "De kleine
blonde dood" markeert het definitieve
einde van een twintig jaar geleden bin
nengeslopen, fataal misverstand. Ten
tijde van "Turks fruit", "Blue movie" en
"Een vlucht regenwulpen" leek het er
even op dat het deel van de
Nederlandse bevolking, dat nooit meer
een bioscoop bezoekt, wel te porren
valt voor een vaderlandse produktie.
Een doodenkele uitzondering (de
beide "Flodders" bijvoorbeeld) daarge
laten, wijkt de potentiële markt voor
Nederlandse films nu niet meer af van
die voor buitenlandse films. Dat wil
zeggen: naast een "Bodyguard" en een
"Robin Hood" per jaar, valt er alleen
nog bezoek te trekken met goedge
maakte, intelligente, opwindende en
'sophisticated' films. Wie het publiek
van "Goede tijden, slechte tijden" of
"Medisch Centrum West" vanachter de
buis vandaan wil trekken, moet het
vooral proberen. Maar als je geen Dick
Maas heet, kun je je die kosten en
moeite beter besparen. De bioscoop
bezoeker van 1993 is niet alleen jong
en goed opgeleid, maar vooral veelei
send. Hij laat zich niet graag beledigen
door filmproducenten, die op hun hur
ken gaan zitten om hem porties gra
tuite seks, platte grappen en weggere-
toucheerde homoseksualiteit door de
strot te duwen. Die bioscoopbezoeker,
die "Abel", "De Noorderlingen" of
"Daens" best weet te waarderen, zal
misschien geen trouw lezer zijn van
filmrecensies in dagbladen, maar
grosso modo weerspiegelt zijn smaak
wel die van de filmkritiek in al haar ge
ledingen. Het is dus uiterst kortzichtig
van een filmproducent om zijn eigen
falen keer op keer in de schoenen te
schuiven van moordlustige filmcritici.
Het is het aloude verhaal van de bode
die het bericht van de nederlaag als
eerste brengt en vervolgens onthoofd
wordt. Een film als "De kleine blonde
dood" lijdt bij uitstek aan het euvel
van de twee walletjes. Aan de ene kant
neme men een roman van een intelli
gente, niet impopulaire auteur die eer
der bij de grachtengordel dan tot het
'warme circuit' van de roddelpers be
hoort; vervolgens hale men de strek
king van zijn boek door de gehaktmo
len, filtert er met het oog op het grote
publiek het venijn van zijn seksuele ge
aardheid uit en kloppe het op tot een
kleur- en smaakloos gerecht. Het ge
volg is dat noch de beoogde massa,
noch de in principe niet onwelwillende
intelligentsia er nog soep van kan
koken. Moed is dus een eerste vereiste
voor wie nog steeds bioscoopfilms in
Nederland produceren wil. De bomen
groeien niet meer tot in de hemel,
maar de rijksoverheid toont veel be
grip voor het feit dat films hier in eer
ste instantie een cultuurgoed zijn. De
herinnering aan het snelle gewin uit de
jaren zeventig belemmert helaas een
helder zicht op die realiteit. In dat op
zicht betekenen flops van hybride
speelfilmprodukties op de lange ter
mijn pure winst.
Action Freight B.V. Zandsteen 44, 21 32 MR Hoofddorp
14