DIGITAL VISUAL EFFECTS OP 35 MM.
Apix Machined Imagery introduceert hoge kwaliteit digital
visual effects voor 35 mm. in Nederland.
De technieken en effects waarvan
producenten in de States al ge
ruime tijd gretig gebruik maken,
kunnen we sinds kort gewoon in eigen
land maken. De vraag is natuurlijk of
we er hier wel van gediend zijn. We
denken al snel aan Star Wars, Alien,
Batman en Terminator, maar visual ef
fects worden niet alleen voor dit soort
spectaculaire produkties gebruikt.
Voor bijvoorbeeld periode-films of
produkties met een beperkt budget
kunnen visual effects een oplossing
bieden ten aanzien van drie belang
rijke aspecten: produktiekwaliteit, pro-
duktietijd en produktiekosten. Om
dicht bij huis te blijven: in Flodder in
Amerika en De Noorderlingen werd be
wust gebruik gemaakt van visual ef
fects technieken. Voor deze twee films
verzorgde Apix de effects.
Apix Machined Imagery, Inc. introdu
ceerde in februari vorig jaar een facili
teit, waarin op een geïntegreerde wijze
expertise en technische mogelijkheden
werden aangeboden aan de
Nederlandse filmwereld. Sinds kort
heeft Apix naast de traditionele techni
sche mogelijkheden een nieuw gereed
schap. Dit zijn de digitale technieken
waarover we tot nu toe alleen via bui
tenlandse bureaus konden beschik
ken. Digitale retouch, digitale matte
paintings, 3D computer animatie en Dl
video transfer naar 35 mm. zijn belang
rijke services van deze eerste
Nederlandse digitale filmstudio.
Wat zijn de mogelijkheden? Hoe nuttig
zijn (digitale) visual effects voor fe
ature films, corporate films en com
mercials?
Matte painting
Matte paintings zijn al jarenlang een
goedkoop, in periode-films vaak het
enige, alternatief voor grote, gecompli
ceerde sets. Traditioneel werd er met
verf op een glasplaat geschilderd. Via
vele rushes moest worden bekeken
hoe de painting zich voegde in de live
action: aanwezigheid van matte lines
(overgang painting - live action), kleur
en kontrastverhouding, line-up, etc. De
matte painter werkte blind. Er ont
stond dus veel tijdverlies door het
wachten op rushes en sowieso een ge-
neratieverlies.
Met digitale technieken zijn deze twee
problemen opgelost. Ten eerste zie je
op een groot computerscherm zowel
de plate (live action) als de painting;
film komt er eerst aan te pas zodra de
hele shot perfect is. Ten tweede is in
herent aan digitale verwerking, dat er
geen generatieverliezen meer zijn.
Maar het gaat verder.
Voor bijvoorbeeld Flodder II maakte
Apix een, gedeeltelijk digitale, matte
painting voor de New York Stock
Exchange-scène. In de studio was een
set gebouwd met een klein aantal mo
nitoren en de entree. Apix' opgave was
dat te completeren met een drietal mo
nitor-eilanden en de rest van de
ruimte. Door de originele Stock
Exchange in zijn geheel 3-dimensionaal
in de computer na te bouwen en de ca
merastand en -instellingen te herlei
den, ontstond een situatie waarbij de
matte painting, overigens nog wel met
verf en glas, zeer exact en snel te
maken was. Het resultaat was dan ook
perfect.
Retouch
In geval van voornoemde periode-films
zijn visual effects vaak de enige oplos
sing voor het handhaven van de illu
sie. Zo kunnen digitaal allerlei onge
wenste elementen als lantaarnpalen of
reklameborden onzichtbaar worden
weggewerkt. Zelfs reflekties, lichttem-
peratuur, kontrast, etc. zijn aan te pas
sen. Een andere mogelijkheid zou bij
voorbeeld kunnen zijn om een
Hongaars kasteel in het Amsterdamse
Bos te plaatsen, wat neerkomt op
matte painting en retouch combinatie
techniek. En steeds zonder generatie-
verlies, snel en met alle elementen ge
combineerd zichtbaar op het scherm.
Animatie
2D en 3D animaties zagen we tot nu
toe eigenlijk nog slechts op televisie.
Apix maakt ze op filmresolutie, het
geen 6 tot 8 maal videoresolutie is. (Of
15 maal, maar daarvoor bevat zelfs
Kodak 5245 filmstock niet genoeg licht
gevoelig materiaal.)
Het eerste waaraan filmproducers
daarbij denken zijn natuurlijk hun
leaders. Apix' huisgenoot Shooting
Star Filmcompany was de eerste waar
voor Apix een leader maakte. Ook de
moving graphics voor de trailer van
Shooting Stars (Oscar-genomineerde)
film Daens zijn het werk van Apix.
Zowel de leader als de graphics verg
den een produktietijd van elk 2 a 3
dagen, inklusief het vervaardigen van
de AP. De kosten bleven daardoor ui
terst overzichtelijk.
Titels
Met een scala aan digitale animatie-
middelen onder handbereik zijn aftite
lingen relatief eenvoudig, snel en goed
koop te maken. De kwaliteit is altijd
perfekt en er is meer ruimte voor kre-
ativiteit. Previews hoeven niet te wor
den belicht en ontwikkeld; pas als ie
dereen het eens is met wat er op het
scherm te zien is, wordt de film be
licht.
Video transfer naar 35 mm. film
Apix heeft het gereedschap om digitaal
beeldmateriaal te verwerken en met
hoge resolutie op film te zetten.
Waarom dan geen Dl (digitale) video
verbeteren en op film zetten?
Inderdaad, op dit ogenblik draaien de
eerste drie commercials die oorspron
kelijk voor video zijn geproduceerd in
de bioscopen. En er volgen er spoedig
meer; Apix heeft momenteel de vol
gende commercials al in produktie.
Per commercial moet men rekening
houden met een produktietijd van on
geveer 7 dagen.
Het moge duidelijk zijn uit dit be
knopte overzicht van mogelijkheden,
dat er met - vooral digitale - visual ef
fects meer te halen valt uit produktie
tijd, -kwaliteit en -kosten. De omgeving
en de produktie is gekontroleerd, je
ziet al meteen wat je wilt zien voordat
er filmmateriaal aan te pas komt.
Bovendien zijn de kosten lager, de
snelheid hoger en de kwaliteit digitaal,
dus net zo hoog als je hem hebben
wilt. De enige beperking zit hem in het
aantal lichtgevoelige korrels in het
filmmateriaal.
Misschien wel het belangrijkste bij
elke filmproduktie is kommunikatie.
Hoe goed begrijpen de verschillende,
bij de produktie betrokken partijen el
kaar. De mensen van Apix zijn geen
computer graphics mensen, maar film
ers. Met hun verschillende achtergron
den hebben zij in Apix relevante exper
tise en ervaringsgebieden gecombi
neerd. Daardoor kennen ze de proble
men en eigenaardigheden die kunnen
optreden bij elke produktie.
Voor meer informatie kunt u kontakt
opnemen met Vik Franke,
tel. 020-625.35.08
25