DIGITAL VISUAL EFFECTS OP 35 MM. Apix Machined Imagery introduceert hoge kwaliteit digital visual effects voor 35 mm. in Nederland. De technieken en effects waarvan producenten in de States al ge ruime tijd gretig gebruik maken, kunnen we sinds kort gewoon in eigen land maken. De vraag is natuurlijk of we er hier wel van gediend zijn. We denken al snel aan Star Wars, Alien, Batman en Terminator, maar visual ef fects worden niet alleen voor dit soort spectaculaire produkties gebruikt. Voor bijvoorbeeld periode-films of produkties met een beperkt budget kunnen visual effects een oplossing bieden ten aanzien van drie belang rijke aspecten: produktiekwaliteit, pro- duktietijd en produktiekosten. Om dicht bij huis te blijven: in Flodder in Amerika en De Noorderlingen werd be wust gebruik gemaakt van visual ef fects technieken. Voor deze twee films verzorgde Apix de effects. Apix Machined Imagery, Inc. introdu ceerde in februari vorig jaar een facili teit, waarin op een geïntegreerde wijze expertise en technische mogelijkheden werden aangeboden aan de Nederlandse filmwereld. Sinds kort heeft Apix naast de traditionele techni sche mogelijkheden een nieuw gereed schap. Dit zijn de digitale technieken waarover we tot nu toe alleen via bui tenlandse bureaus konden beschik ken. Digitale retouch, digitale matte paintings, 3D computer animatie en Dl video transfer naar 35 mm. zijn belang rijke services van deze eerste Nederlandse digitale filmstudio. Wat zijn de mogelijkheden? Hoe nuttig zijn (digitale) visual effects voor fe ature films, corporate films en com mercials? Matte painting Matte paintings zijn al jarenlang een goedkoop, in periode-films vaak het enige, alternatief voor grote, gecompli ceerde sets. Traditioneel werd er met verf op een glasplaat geschilderd. Via vele rushes moest worden bekeken hoe de painting zich voegde in de live action: aanwezigheid van matte lines (overgang painting - live action), kleur en kontrastverhouding, line-up, etc. De matte painter werkte blind. Er ont stond dus veel tijdverlies door het wachten op rushes en sowieso een ge- neratieverlies. Met digitale technieken zijn deze twee problemen opgelost. Ten eerste zie je op een groot computerscherm zowel de plate (live action) als de painting; film komt er eerst aan te pas zodra de hele shot perfect is. Ten tweede is in herent aan digitale verwerking, dat er geen generatieverliezen meer zijn. Maar het gaat verder. Voor bijvoorbeeld Flodder II maakte Apix een, gedeeltelijk digitale, matte painting voor de New York Stock Exchange-scène. In de studio was een set gebouwd met een klein aantal mo nitoren en de entree. Apix' opgave was dat te completeren met een drietal mo nitor-eilanden en de rest van de ruimte. Door de originele Stock Exchange in zijn geheel 3-dimensionaal in de computer na te bouwen en de ca merastand en -instellingen te herlei den, ontstond een situatie waarbij de matte painting, overigens nog wel met verf en glas, zeer exact en snel te maken was. Het resultaat was dan ook perfect. Retouch In geval van voornoemde periode-films zijn visual effects vaak de enige oplos sing voor het handhaven van de illu sie. Zo kunnen digitaal allerlei onge wenste elementen als lantaarnpalen of reklameborden onzichtbaar worden weggewerkt. Zelfs reflekties, lichttem- peratuur, kontrast, etc. zijn aan te pas sen. Een andere mogelijkheid zou bij voorbeeld kunnen zijn om een Hongaars kasteel in het Amsterdamse Bos te plaatsen, wat neerkomt op matte painting en retouch combinatie techniek. En steeds zonder generatie- verlies, snel en met alle elementen ge combineerd zichtbaar op het scherm. Animatie 2D en 3D animaties zagen we tot nu toe eigenlijk nog slechts op televisie. Apix maakt ze op filmresolutie, het geen 6 tot 8 maal videoresolutie is. (Of 15 maal, maar daarvoor bevat zelfs Kodak 5245 filmstock niet genoeg licht gevoelig materiaal.) Het eerste waaraan filmproducers daarbij denken zijn natuurlijk hun leaders. Apix' huisgenoot Shooting Star Filmcompany was de eerste waar voor Apix een leader maakte. Ook de moving graphics voor de trailer van Shooting Stars (Oscar-genomineerde) film Daens zijn het werk van Apix. Zowel de leader als de graphics verg den een produktietijd van elk 2 a 3 dagen, inklusief het vervaardigen van de AP. De kosten bleven daardoor ui terst overzichtelijk. Titels Met een scala aan digitale animatie- middelen onder handbereik zijn aftite lingen relatief eenvoudig, snel en goed koop te maken. De kwaliteit is altijd perfekt en er is meer ruimte voor kre- ativiteit. Previews hoeven niet te wor den belicht en ontwikkeld; pas als ie dereen het eens is met wat er op het scherm te zien is, wordt de film be licht. Video transfer naar 35 mm. film Apix heeft het gereedschap om digitaal beeldmateriaal te verwerken en met hoge resolutie op film te zetten. Waarom dan geen Dl (digitale) video verbeteren en op film zetten? Inderdaad, op dit ogenblik draaien de eerste drie commercials die oorspron kelijk voor video zijn geproduceerd in de bioscopen. En er volgen er spoedig meer; Apix heeft momenteel de vol gende commercials al in produktie. Per commercial moet men rekening houden met een produktietijd van on geveer 7 dagen. Het moge duidelijk zijn uit dit be knopte overzicht van mogelijkheden, dat er met - vooral digitale - visual ef fects meer te halen valt uit produktie tijd, -kwaliteit en -kosten. De omgeving en de produktie is gekontroleerd, je ziet al meteen wat je wilt zien voordat er filmmateriaal aan te pas komt. Bovendien zijn de kosten lager, de snelheid hoger en de kwaliteit digitaal, dus net zo hoog als je hem hebben wilt. De enige beperking zit hem in het aantal lichtgevoelige korrels in het filmmateriaal. Misschien wel het belangrijkste bij elke filmproduktie is kommunikatie. Hoe goed begrijpen de verschillende, bij de produktie betrokken partijen el kaar. De mensen van Apix zijn geen computer graphics mensen, maar film ers. Met hun verschillende achtergron den hebben zij in Apix relevante exper tise en ervaringsgebieden gecombi neerd. Daardoor kennen ze de proble men en eigenaardigheden die kunnen optreden bij elke produktie. Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met Vik Franke, tel. 020-625.35.08 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 25