Een nieuwe naam in bioscoopreklame OPERATEURS BIJEENKOMST Zoals u reeds eerder in FILM heeft kunnen lezen, is er onlangs een samenwerking tot stand gekomen tussen de 2 aanbieders van bioscoop reklame in Nederland te weten Cinescope en Cloeck en Moedigh. Dit heeft ertoe geleid dat er nu één centraal boekingspunt is voor landelijk bioscoopreklame. Om deze lijn door te zetten naar de lo kale bioscoopreklame is er een nieuwe onderneming opgericht, Cine-View Advertising B.V. Deze BV houdt zich bezig met de acquisitie van dia- en foyer-reklame voor de bioscopen die bij Cinescope en Cloeck en Moedigh zijn aangesloten. Verder worden er door Cine-View advertenties verkocht voor De Uitloper, een lokaal informatie bulletin dat wekelijks verschijnt in 7 steden en gratis verkrijgbaar is in stadscentra. Diareklame Hoewel diareklame voornamelijk wordt ingeschakeld door lokale adver teerders, is het ook een uitstekend me dium voor (middel)grote adverteer ders. Een aantal grotere adverteerders hebben dan ook reeds landelijk diare klame ingeschakeld. Voorbeelden hier van zijn Vedior Uitzendburo, Camel en Edwin Jeans. Deze laatste adverteer der koppelt altijd een dia van het merk aan dia's van één of meer lokale dealers. De zeer interessante doelgroep van bioscoopbezoekers kan op deze wijze budgetvriendelijk worden bereikt, zon der dat er hoge produktiekosten ge maakt hoeven te worden. Tevens is het mogelijk deze vorm van reklame snel in te schakelen; de tijd die tussen reservering en vertoning ligt kan heel kort zijn. De bioscopen zijn ingedeeld in 2 cir cuits: Het Grote Stedencircuit (de 25 steden met het meeste bioscoopbezoek met uitzondering van Amsterdam en Den Haag) en het Overige Stedencircuit. Ook is het mogelijk om uitsluitend de Première-zalen te boeken. Nog een voordeel: diareklame wordt (in bioscopen waar dit technisch mo gelijk is) zowel in het voorprogramma vertoond alswel in de pauze van de hoofdfilm. Foyer-reklame Aangezien in de foyers van de meeste grote bioscoopcomplexen ook video- reklame mogelijk is, is de konfrontatie- kans zeer hoog als naast diareklame in de zaal ook de videomonitoren worden benut. Reklame hierop is mogelijk door middel van het plaatsen van dia's (of commercials) tussen de film- trailers. Uiteraard biedt de foyer nog veel meer mogelijkheden, zoals affichering, plaat sing van displays e.d. Ook adverteren op (voor- en/of achter zijde) van bioscooptickets is mogelijk. De Uitloper Enige jaren geleden is "De Uitloper" ge start. Dit informatie bulletin biedt na genoeg volledige informatie over het uitgaansleven in een stad. Bioscoop- en theaterprogramma's, op treden en exposities staan erin ver meld. Inmiddels wordt de Uitloper in 7 ste den uitgegeven nl. Utrecht, Breda, Haarlem, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Tilburg. De Uitloper is gratis verkrijgbaar bij bioscopen, theaters, horecabedrijven, VW's, bi bliotheken, winkels etc. in een oplage van 4.000 a 10.000 exemplaren per stad. Cine-View acquireert de advertenties zowel op lokaal als landelijk nivo. Het ligt in de bedoeling om het aantal edities in 1993 uit te breiden en sa menwerking te zoeken met uitgevers van soortgelijke flyers zodat er op den duur een landelijk bereik ontstaat. Adverteren in de Uitloper kan apart worden geboekt of in kombinatie met doekreklame. Bij deze laatste mogelijkheid wordt de konfrontatiekans binnen de doelgroep aanmerkelijk vergroot. Kwaliteit De kwaliteit van de diareklame is de laatste jaren flink toegenomen. In een aantal steden zijn overvloeiprojekto- ren geplaatst die, zeker bij series van meerdere dia's per adverteerder, de impact duidelijk verhogen. Cine-View heeft het exclusieve recht om deze Rolleivision projektoren, die speciaal op het gebruik in de biosco pen door Rollei zijn aangepast, in Nederland te verkopen. Verder zijn er experimenten gaande om dia's te kop pelen aan audio-tapes zodat er, tegen een aantrekkelijk tarief, audiovisueel geadverteerd kan worden. Handboek Kort geleden is het Handboek 1993 uit gekomen, waarin alle mogelijkheden die Cine-View de adverteerders biedt, staan vermeld. Overige aktviteiten Voorts zijn er nog een aantal nieuwe aktiviteiten gepland, waarvan wij u in FILM op de hoogte houden. Personeel en huisvesting Alle werknemers bij Cine-View zijn af komstig van Cloeck en Moedigh en Cinescope. De direktie wordt gevoerd door Piet J. Davelaar die adjunkt direkteur was bij Cinescope. Office Manager is Heleen M. de Zeeuw (zij was werkzaam bij Cinescope) en administratief/commer cieel medewerkster is Maartje van der Sande (zij had dezelfde funktie bij Cloeck en Moedigh). Ook de lokale sales-medewerkers van Cinescope en Cloeck en Moedigh wer ken nu voor Cine-View. Cine-View heeft zijn intrek genomen in Gebouw "Ankestynte Amsterdam. Het adres isJoan Muyskenweg 82 1099 CK Amsterdam tel.nr. 020-6635746 fax nr. 020 - 6932943 In de december-editie van FILM was een enquêteformulier opgenomen met vragen over toekomstige operateurs bijeenkomsten. In totaal zijn hierop slechts 15 reacties ontvangen! Mogelijk is een van de redenen hier voor dat het vragenformulier niet als losse bijlage uitgevoerd was. Op een na alle inzenders deelden mede de voorkeur te geven aan regio nale bijeenkomsten met een meer ge specialiseerd programma dan in een landelijke bijeenkomst mogelijk zou zijn. Verder viel het op dat van de in zenders er maar liefst acht de vorige operateursbijeenkomsten niet hadden bijgewoond. Gelet op de grote tot zeer grote be langstelling voor de vorige bijeenkom sten, was de genoemde respons wel bijzonder verrassend en teleurstel lend. Het bestuur van het opleidings instituut zal nu bezien of desondanks binnen afzienbare tijd een volgende bijeenkomst georganiseerd zal wor den en zo ja, waar in het land zal wor den begonnen. U hoort daarvan zo spoedig mogelijk in deze kolommen. 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 27