elgische erichten De Geest van Alva Bij aanvang van deze Belgische kroniek bekroop mij even de twij fel of ik, omwille van mijn be roepsbezigheden, wel geschikt ben om een objectieve stem uit de Zuidelijke Nederlanden te vertolken. Zeker nu een en ander op de Antwerpse bio- scoopmarkt in definitieve plooien lijkt te vallen, en ik uiteraard betrokken partij ben. Maar goed, je kan niet over het beroep schrijven zonder er met je neus op te zitten, en daar er in onze re gio's geen professionele journalisten zijn die zich ook aan het louter com merciële aspect van de bios interesse ren... Antwerpen dus, en de laatste evoluties in het cinemawereldje, evoluties die niet enkel voor de Belgische markt, maar zeer zeker ook voor een deel van de Nederlandse een drastische ingreep kunnen betekenen. Donderdag 4 maart keurde de Antwerpse gemeenteraad, na letterlijk jaren gepalaber, de bouwaanvraag van de NV Metropolis goed, teneinde aan de noordelijke stadsrand een megabio scoop (24 schermen) te openen. Initiatiefnemers achter deze NV zijn de families Bert-Claeys, de uiterst sukses- volle exploitanten van o.a. de Gentse Decascoop en uiteraard Kinepolis. Eindelijk, zou je zeggen; de laatste maanden immers verspreidden de media allerlei indianenverhalen over diverse investeringen in de Antwerpse biossector. In zoverre zelfs dat on langs te Berlijn diverse Nederlandse collega's mij vroegen 'hoe het daar nu al zat te Antwerpen?'. Moesten al deze verhalen en plannen geconcretiseerd worden, dan zou Antwerpen binnen het jaar zowat 65 extra schermen tellen. Even de feiten op een rijtje... Dat Antwerpen, België's tweede stad, de slechtst scorende lokaliteit binnen het nationale biosbestand is, heeft di verse redenen. Initieel kan gesteld worden dat veel, zoniet alles, valt te herleiden tot de kwasi-monopolieposi- tie die (de voor twee jaar baron gelau werde) Georges Heylen te Antwerpen bezet. De nu de 80 voorbijzijnde Heylen bouwde ooit een meer dan ste vig cinemarijk uit; de afgelopen 10 jaar verbrokkelde het... De schamele con currentie op Antwerpen deelde mee in de malaise. Niet verwonderlijk dat menig filmhaai naar Antwerpen lonkte als een geile rijpe prooi. Vooreerst dus Bert-Claeys, dan was er de breed- smoelkikker uit de nationale filmwe reld: Jan Verheyen. Verheyen is ie mand die zich graag als 'Redder des Vaderlands' aandient; bezeten door het medium, schuwt hij er geen enkel facet van. Dit maakt echter ook dat zijn geloofwaardigheid soms in twijfel wordt getrokken. Een voorbeeldje: voor zijn tweede lange speelfilm plant hij de adaptatie van Tom Lanoye's "Alles moet weg". Zonder schroom weet Verheyen deze homo-erotisch ge kruide roman om te turnen tot een he tero-story. Je moet immers aan de kassa denken! En nu kondigt hij een complex van 9 zalen aan, gesitueerd aan de zuidelijke stadsrand. Mocht Metropolis veel concurrentie voor Verheyen's plan betekenen, kondigt hij koudweg aan zijn tent tot een 'super art-house' om te bouwen. Die 'super', het zegt genoeg. Ach, aan alle vrienden en collega's die ooit pogingen hebben ondernomen om in niet voor de hand liggende omstandigheden hun art- house draaiende te houden: wat doen wij met dergelijke uitlatingen? Juist. Het ergelijke aan deze zaak is dat zo ie mand als Verheyen de Vlaamse pers achter zich krijgt én het toch reeds zo flink geteisterde Antwerpse stadsbe stuur, want dit ruikt naar cultuur. En toen kwam de oude baron op de prop pen, die pal op de Antwerpse De Keyserlei met een multiplex van 15 zalen zou uitpakken. De volgende dag publiceerde de lokale pers een ma quette van zijn plannen. De geest van Albert Speer doolt (in zoverre we dat nog niet wisten) nog steeds te Antwerpen. Tot daar deze 'petite his- toire'. Zij bevat genoeg stof voor aar dig wat afleveringen. Maar Metropolis, waarvan gehoopt wordt dat tegen no vember 8 zalen operatief zijn, zal nu te Antwerpen verrijzen. Toen najaar 1988 Kinepolis opende, luidde dit een slijta geslag in voor het Brusselse bioscoop bestand. Van de 56 schermen, ver spreid over 12 complexen, resten er nu nog 36 in 7 complexen. En dan dient geweten dat op een gege ven moment slechts 4 complexen te Brussel operatief waren, en dat een art-deco-parel als de zaal Metropole - met bas-reliëfs van Zadkine - onder de sloophamers is verdwenen. Bovendien richt Metropolis zich door zijn strate gische implanting, naast de autostrade uit Breda, sterk naar de Nederlandse markt. Want dat gindse cinematoe stand langer dan vandaag ziek is, is ge weten. Evenzo is het geweten dat Antwerpen tijdens de weekends een Nederlandse enclave is. Neen, er wor den geen doekjes om gewonden, de Noordelijke Nederlanden dienen te val len voor het geweld van Metropolis. Of, hoe de geest van Alva nog steeds in Antwerpen waart. Tja, het valt me moeilijk om niet rech ter en partij te zijn, maar nu bij het af sluiten van deze eerste bijdrage, stel ik vast dat ik deze regels met een cinema- hart heb geschreven. Je weet wel, een hart voor dat soort gebouwen, die om wille van hun magie op allen van ons een zekere fascinatie uitoefenen. Een fascinatie die vaak sterker is voor het gebouw en zijn omgeving dan voor het getoonde in dit gebouw. Een fascinatie die wordt gedeeld van Honolulu tot Wladiwostok. Een megapunt als Metropolis beant woordt alvast niet aan deze fascinatie, en zal meerdere betrokkenen tot iets sombere toekomstperspectieven nopen. GEÏNTERESSEERD IN FILM? Voor Hfl.70,- (BEF 1300,-) krijgt u FILM 8 maal per jaar toegezonden. Betaling na ontvangst van een acceptgiro. Stuur een briefkaart met uw naam en adres, onder vermelding van 'abonnement FILM' naar: Nederlandse Federatie voor de Cinematografie Postbus 75048 1070 AA Amsterdam Nederland door Eric Kloeck 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 37