TABEL B
BEDRIJF:
UIP
Can
WB
VL
FN
TRO
RTL
MARKETINGSTRATEGIE:
Segmenteren:
Positioneren'.
Produkt:
Plaats:
Prijs:
-
-
-
-
Promotie:
XX
XXX
XXX
XXX
XXX
XXX
XXX
X
X
X
XX
XXX
XX
XXX
XX
XX
XX
XX
XX
XX
XXX
XX
XX
XX
XXX
XXX
XX
XXX
XXX
XXX
XXX
XX
XX
X
XXX
XX
X
XXX
Toelichting op tabel B:
xxx betekent dat het bedrijf de stap (vrijwel) hetzelfde uitvoert als volgens het
toegespitste marketingplan moet.
xx betekent dat het bedrijf de stap licht afwijkend uitvoert,
x betekent dat het bedrijf de stap zeer afwijkend uitvoert.
- betekent dat het niet van toepassing is.
Voordat deze resultaten voor de branches worden gegeneraliseerd waar de on
derzochte bedrijven werkzaam in zijn, moet bedacht worden dat niet van elk on
derzocht bedrijf mag worden aangenomen dat deze de betreffende branche in de
zelfde mate representeert. Bij de bioscoopbranche wordt er vanuit gegaan dat
Cannon de voorgenomen veranderingen in hun marketingstrategie daadwerkelijk
uitvoeren.
MarketingstrategieOvereenkomsten
en Afwijkingen
De volgende tabel geeft per bedrijf
weer in welke mate zij de betreffende
stap van de marketingstrategie uitvoe
ren zoals dat volgens het op het be
treffende afzetmedium en het op speci
fieke films toegespitste marketingplan
zou moeten.
Afwijkingen van het op Films
Toegespitste Marketingplan
Bioscoop-
De scheiding tussen distributeurs en
exploitanten is een belemmering voor
het voeren van een optimale gecombi
neerde promotie voor het afzetme
dium bioscoop en bioscoopfilms. Het
gescheiden promotiebeleid is uit kos-
tenoogpunt inefficiënt. Bovendien laat
men de gelegenheid voorbij gaan om
in de promotie-acties voor specifieke
films tegelijkertijd promotie te maken
voor bioscoop. Andersom zouden spe
cifieke films leuke aandachtstrekkers
voor de promotie van bioscoop zijn.
Van dit laatste gaat Cannon in de toe
komst wel gebruik maken door in hun
eigen TVprogramma zowel films als
theaters als bezoekers aan bod te
laten komen. Op bijna 75 van de
punten van vergelijking komt de in de
bioscoopbranche gevoerde marketing
overeen met het op films toegespitste
marketingplan.
Video:
De grootste afwijking van het op films
toegespitste marketingplan heeft be
trekking op de geringe mate van pro
motie zoals die door distributeurs
naar consumenten toe wordt gevoerd.
Hierdoor is de marketing van speci
fieke films minder optimaal als anders
mogelijk zou zijn. Wellicht is dit uit
kostenoverwegingen te rechtvaardi
gen. De in de videobranche gevoerde
marketing komt op bijna 80 van de
punten van vergelijking overeen met
het op films toegespitste marketing
plan.
Abonneetelevisie:
De door FilmNet gevoerde marketing
wijkt op niet één punt belangrijk af van
het op films toegespitste marketing
plan. De in de abonneetelevisie-bran
che gevoerde marketing komt op bijna
90 van de punten van vergelijking
overeen met het op films toegespitste
marketingplan.
Televisie:
De grootste afwijking van het op films
toegespitste marketingplan is het veel
mindere gebruik van teasers ter aan
kondiging van en voor het opwekken
van interesse voor programma's door
de TROS. Dit geldt zeker niet voor
RTL4. De in de televisiebranche ge
voerde marketing op bijna 83 van de
punten van vergelijking overeen komt
met het op films toegespitste marke
tingplan.
Conclusie beantwoording
probleemstelling
De waargenomen verschillen tussen de
in de praktijk gevoerde marketing en
het op films toegespitste marketing
plan zijn niet groot. Het antwoord op
de probleemstelling: 'In welke mate
wijkt de marketing van films, zoals dat
in de praktijk gebeurt, af van het op
films toegespitste marketingplan?'
luidt dan: 10 tot 25 redelijk weinig.
Mijn tweeledige conclusie luidt als
volgt:
Het is mogelijk om de marketing van
films te professionaliseren door het zo
aan te pakken als in de algemene mar
ketingliteratuur wordt gepropageerd.
Deze professionalisering is in ieder
geval bij de onderzochte ondernemin
gen waargenomen.
Nathalie Rathje
Het bovenstaande is slechts een zeer
beknopte samenvatting.
De volledige scriptie is verkrijgbaar
door overmaking van f 45,- naar bank
nummer 51.52.80.674 t.n.v. N.Rathje,
Amsterdam.
Nadere informatie: 020-6623284
De nauwe verwevenheid van het Belgische en Nederlandse bioscoop- en filmbedrijf en de
interesse die de bedrijfstak in België betoont voor onze organisatie en de aktviteiten hier
te lande hebben ertoe geleid dat een correspondent in België vaste medewerking zal gaan
verlenen aan FILM.
Te beginnen met dit nummer zal Eric Kloeck ons regelmatig op de hoogte houden c.q.
brengen van de stand van zaken van het bioscoop- en filmbedrijf in België.
Sinds 1976 aktief in het bioscoopbedrijf was Eric Kloeck (1953) in 1978 medeoprichter van
het Antwerpse arthouse "Cartoons", waar hij sinds 1986 de leiding heeft en tevens voor
de programmering zorg draagt. Daarnaast was hij tussen 1981 en 1986 werkzaam voor de
heer Piet Meerburg in diens Antwerpse "Calypso"-zalen.
Nadat "Calypso" in 1986 door SuperClub werd overgenomen, werd Eric Kloeck in 1991
aangetrokken om de programmering te verzorgen. Vorig jaar kocht hij dit theater en - zeer
recentelijk - drie zalen in het Antwerpse shoppingcenter, voordien eigendom van de heer
Georges Heylen. In het verleden leverde Eric Kloeck bijdragen aan o.a. "Andere Sinema"
en het inmiddels ter ziele gegane "De Zwijger".
In de eerste aflevering van Belgische Berichten met de onheilspellende titel "De geest van
Alva" geeft Eric Kloeck zijn visie op de ontwikkelingen binnen het Antwerpse bioscoopbe
drijf.
A.D.