ZITTEN IS ONS VAK Fibrocit, daar zitten ze van te kijken. Fibrocit laat per jaar honderdduizenden zitten. In bioscopen en theaters. In congrescentra en collegezalen. Voor ontspanning of inspanning. Fibrocit is al meer dan 75 jaar dominant aanwezig in de betere bioscoop. Fibrocit, niet te filmen hoe goed dat zit! Fibrocit levert een veelzijdige kollektie bioscoop-, theater- en auditorium stoelen. Eigen design, produktie en installatie/ onderhoudsfaciliteiten. Daarom ook maakt het "European Cinema Yearbook, a statistical analy- sis" van november 1992, een uitgave van Media Salles onder supervisie van de heer Wolff, geen melding van gesub sidieerde aktiviteiten. Het is onverstandig zo rigide te den ken. Er kan en mag niet ontkend wor den dat bestaande lokale, nationale en zelfs Europese subsidies voor de Europese filmindustrie van belang zijn. De statistische analyse is zo goed als waardeloos, wanneer met opzet niet vermeld wordt, dat in de onderzoeks periode, bijvoorbeeld in Nederland, ook nog films geïmporteerd werden uit lidstaat Portugal. In het onderhavige geval betrof het no tabene o.a. een film van de Europese maestro Manoel d'Oliveira, voor zijn gehele oeuvre bekroond tijdens de Felix-uitreiking in december 1992. Die mag je toch niet zomaar overslaan! Tja, met WVC-subsidie geïmporteerd, met Efdo steun gedistribueerd en ver toond in uitsluitend gesubsidieerde theaters. Nou, en? Wat en wie is hier niet relevant? Kennelijk niet d'Oliveira die door een ander Media-projekt "European Film Academy' geëerd werd, maar wel de bioscopen die het al jaren laten afweten! Dat feit en de gevonden oplossingen mogen in een statistische analyse niet ontbreken. Maar het kan nog gekker, wat te den ken van al die 'moeilijke films' die Meteor, Hungry Eye en Argus voor een gemengde Nederlandse markt aanko pen. Met een beetje goede wil commer cieel in de Randstad en gesubsidieerd daar buiten. Niet relevant? Ik waag het te betwijfelen. En wat te denken van "Bewogen Koper" van Johan van der Keuken, gedistribueerd door het ge subsidieerde IAF/NFM en vertoond in het commerciële Alfa (Amsterdam) en het gesubsidieerde 't Hoogt (Utrecht). In Engeland zijn de belangrijkste theaters buiten Londen, waar de Europese film tenminste nog wordt vertoond, allemaal gesubsidieerd. Ook in Frankrijk geldt een uitgebreid natio naal ondersteuningsprogramma voor kwaliteitsbioscopen, over het alge meen de bioscopen waar de Europese film terecht komt. Eerder schreef ik eens in dit blad dat de resultaten van de gemiddelde film van Efdo uiterst mager zijn. Ik deed die uitspraak op basis van een onder zoekje dat de heer Lescure (de ere- voorzitter van de CICAE) in Frankrijk deed. Hij kwam tot de schrikbarende konklusie dat de Efdo-films alleen maar gedraaid kunnen hebben in zalen die inmiddels failliet zijn of ernstig ge subsidieerd moeten zijn. Het Media-evaluatierapport zegt dat weliswaar niet met zoveel woorden, maar de konklusie is eenvoudig te trekken: per Efdo-film wordt een ge middelde gescoord in Europa van 100.000 bezoekers en een recette van ECU 405.000 900.000,-). Het zou van kortzichtigheid en naïvi teit getuigen wanneer een statistische analyse zich beperkt tot de niet gesub sidieerde aktiviteit. Het is van eminent belang de totale Europese realiteit onder ogen te zien. De gemiddelde Europese film is com mercieel ver onder de maat. Of dat ligt aan de film, aan de distributie of aan de vertoning laat zich moeilijk raden. De cijfers uit het Jaarboek van de heer Wolff kunnen bijdragen tot een beter begrip van de huidige situatie en aan wijzingen geven voor verbetering daar van. Welk belang schuilt er in de zaken an ders voor te doen dan ze zijn? Ik kan niets wezenlijks bedenken. Henk Camping is direkteur van Filmtheater 't Hoogt in Utrecht en tevens Secretaris Generaal van Europa Cinemas. contract furnishing seating nv Fibrocit sa - tel. 09.32 - 56 - 22 56 99 Voor Nederland 020 - 6 46 33 97 H. Jurrissen. faxnummer 020 - 6 46 53 80 12

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 12