THE BENEFITS OF FILMING IN HOLLAND In de vorige editie van FILM berichtten wij over de stijgende be langstelling van de Amerikaanse film- en televisieindustrie voor Europa. Nederland werd recentelijk weer onder de aandacht van de Amerikaanse producenten gebracht door de katalogus "The Benefits of Filming in Holland", uitgegeven door de Economische Voorlichtingsdienst en de Stichting Holland Film Promotion, en gepresenteerd op de laatste American Film Market in Los Angeles. De gunstige (co-)produktie-voorwaarden en de uitstekende repu tatie van de Nederlandse banken in Hollywood waren o.a. reden voor de Amerikaanse producenten om een oriënterend bezoek aan Nederland te brengen. Hieronder een samenvattend verslag van dit Mr.Frans J.Annan, managing director Financial I.C.M., die de delegatie begeleidde. bezoek door Services van Van 2 tot 8 mei bracht een groep Amerikaanse film- en televisie producenten een bezoek aan Nederland op uitnodiging van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij en de Economische Voor lichtingsdienst. Dit bezoek betekende een vervolg op een enkele jaren geleden georgani seerd symposium in Los Angeles, dat ten doel had ons land onder de aan dacht van Hollywood te brengen. In Amerika is men immers nauwelijks op de hoogte van de technische, fiscale en financiële faciliteiten die Nederland te bieden heeft, laat staan dat men enige notie heeft van de schitterende lokaties waarover ons land beschikt. Eerder genoemd symposium was even eens een initiatief van het Los Angeles kantoor van de KLM, de EVD en niet op de laatste plaats van filmproducent Roeland Kerbosch. Lorraine Donen, de zeer aktieve verte genwoordigster van de KLM in Los Angeles was erin geslaagd een repre sentatieve groep van producenten bij elkaar te brengen. De negen geselecteerden zijn vrijwel zonder uitzondering geaffilieerd met grote filmstudio's zoals Universal, Paramount en Disney, of met befaamde televisiemaatschappijen zoals ABC en The Disney Channel. Met betrekking tot de onafhankelijke producenten waren er slechts twee representanten uitgenodigd, nl. van Largo Entertainment en New World Television. De heer Gerard Brikkenaar van Dijk van de EVD had voor een bijzonder in teressant programma gezorgd. Bezoeken aan Amsterdam Video Postproductions, Cineco en Meta Sound werden door de Amerikaanse gasten zeer gewaardeerd. Door het stellen van talloze, meestal technische vragen toonde men zijn belangstelling voor wat Nederland op facilitair ge bied kan offreren. Voorts toonde men zich zeer onder de indruk tijdens de rondleiding bij het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf, alsmede tij dens het bezoek aan de studio's van First Floor Features. Uit de talloze reakties bleek dat het programma een absolute 'eye-opener' voor de Amerikanen was. Men liet mer ken dat de getoonde faciliteiten zeker kunnen voldoen aan de strenge maat staven die men gewoonlijk in Amerika hanteert. Tevens meende men dat Nederland toch wel bijzonder gunstig afstak bij andere Europese landen op het gebied van de beheersing van de Engelse taal. Dit bleek ook bij de presentaties die ten kantore van Bergen Produkties waren georganiseerd. Verschillende in leiders spraken daar over de juridi sche, fiscale en financiële voordelen van het produceren in Nederland. Ondanks het vrij korte tijdsbestek was Gerard Brikkenaar van Dijk er ook nog in geslaagd Nederland als lokatie te presenteren. Bezocht werden Naarden, Paleis Het Loo, Amsterdam (waar men o.a. de Dodenherdenking op de Dam bijwoonde), Lelystad (be zoek aan "De Batavia"), Maastricht, Margraten en Den Haag. Tijdens de slotavond in het gastvrije Grand Hotel in Amsterdam, waar Robbert Wijsmuller als gastheer fun geerde namens de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie, bleek wel hoe zeer de Amerikaanse gasten de uitermate hartelijke ont vangst in Nederland op prijs hadden gesteld. 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 13