In het hol van de leeuw Bioscoop-, theater-, schouwburg en congresmeubilair MEER WETEN? door Hans Beerekamp Showroom, verkoop en informatiecentrum Bemuurde Weerd O.Z. 10, 3514 AN Utrecht Telefoon 030 - 730666 718448 717213 Filmers '65" was de naam van een interviewbundel, samengesteld door de destijds 21-jarige Utrechtse psychologiestudent Ab van Ieperen. Gefascineerd door de daden drang van de mannen (en een enkele vrouw) van de Hollandse 'nouvelle vague' was Van Ieperen voor het blad van de studentenvereniging Ignis Prometheus met een aantal van hen gaan praten. De stukken werden niet geplaatst wegens een konflikt met het bestuur van de vereniging over het re- daktiebeleid, maar Huub Bals, publici teitsmedewerker van de bioscoopon derneming Wolff, had er lucht van ge kregen en bood aan ze te kopiëren op de Xerox van Wolff. Ondanks de be perkte oplage kreeg de publikatie de allure van een manifest, dat in 1983 herdrukt werd in de Gouden Kalfreeks van de Nederlandse Filmdagen en ach teraf geldt als de meest gezagheb bende inventarisatie van een jonge ci nema in wording. "Filmers '93" is de naam van een pas opgerichte pressiegroep, die zich met een open brief richtte tot minister D'Ancona om meer invloed van filmma kers te krijgen op de formatie van het nieuwe Filmproduktiefonds. Initiatief nemer Johan van der Keuken was een van de "Filmers '65", evenals mede-on dertekenaar Wim Verstappen. Secre taris van het gezelschap is weten schapper Dorothee Verdaasdonk, te vens auteur van een ander Gouden Kalfboekje over De Eerste Golf van Nederlandse filmers. Van toeval kan bij de naamgeving dus geen sprake zijn. Wat is er gebeurd met de in 1965 door Van Ieperen geïnterviewde jonge Turken? Frans Weisz is naast Van der Keuken en Verstappen de enige adhe- rent van "Filmers '93". Cameraman Gerard van den Berg vertrok naar Duitsland, Pim de la Parra en Jan Vrijman zijn nog steeds aktief, maar jagen elk op hun eigen manier een on afhankelijk model van filmproduktie na. Kitty Courbois is gewoon actrice geworden, die meer bij Gerardjan Rijnders hoort dan bij een filmstro ming. Nikolaï van der Heyde, Rob du Mee en de toen al vreemde eend in de bijt John Rosinga (die een verfilming van "Ik, Jan Cremer" nastreefde) leiden een min of meer buiten-filmisch be staan. Auteur Van Ieperen voltooide inmiddels zijn eerste lange speelfilm, die op vertoning wacht, als het konflikt met de producent naar ieders tevre denheid opgelost is. Net als "Filmers '65" is "Filmers '93" een gelegenheidscoalitie van zeer uit eenlopende figuren. We treffen daar zeer oude rotten aan als Bert Haanstra en Jan Wiegel broederlijk naast de al lerjongste rebellengeneratie van Ian Kerkhof, Paul Ruven en Matthijs van Heyningen jr. Producenten als Rob Houwer en Henk Bos, Suzanne van Voorst en René Seegers, buitenstaan ders als Lily van den Bergh en Olga Madsen, of documentaristen als Frank Scheffer en Hedda van Gennep, blijken het eens te zijn over de noodzaak in aktie te komen. Als het zou gaan om de invulling van bijvoorbeeld de samenwerking van het nieuwe Filmproduktiefonds met de te levisie, de verhouding tussen kunstzin nige en commerciële produkties, de manier waarop subsidieaanvragen be oordeeld moeten worden of welk ander heet hangijzer in de opzet van de nieuwe regeling dan ook, zouden de 58 adherenten waarschijnlijk weer met elkaar over straat rollen. De bewonderenswaardige eensgezind heid van de Nederlandse filmwereld heeft slechts een enkele inzet: de film ers van '93 willen gehoord worden, be trokken worden, geraadpleegd, serieus genomen. Niet alleen is dit een (nieuwe) motie van wantrouwen aan het adres van WVC, het is ook een bijna ontroerende Nationale Uitzen ding onder de titel "Wij Willen Inspraak". Het woord 'inspraak' leek verdwenen te zijn met de andere ar chaïsmen van de jaren zestig, bijgezet als een ontmaskerde vorm van repres sieve tolerantie. Maar de sixties zijn weer terug. Vorige maand kwam ik toevallig te recht in een plenaire vergadeiïng- annex-teach-in in het bezette Felix Meritis. Daar hoorde ik een theaterma ker uitroepen dat hij 's middags een stuk wil repeteren om het 's avonds meteen uit te voeren. Mijn hart sprong open; de verbeelding is weer aan de macht, in al haar kort zichtige ongeduldigheid en groot- moedswaanzin. Het is een ideale voe dingsbodem voor filmische kreativi- teit, die zich niets aantrekt van mate riële beperkingen en organisatorische modellen. Minister D'Ancona staat voor een moeilijke keuze: gehoor geven aan deze behoefte aan direkte demokratie, bij voorkeur volgens het one man-one vote-principe, hetgeen strijdig zou zijn met het tot nu toe ge voerde beleid, of de ME erop afsturen, zoals haar collega's-partijgenoten Ritzen en Dales met de studenten deden. Misschien is die laatste oplos sing wel de meest heilzame voor de Nederlandse filmkultuur. Het wachten is op een vervolg op Louis van Gasterens uit woede tegen het regen tendom geboren "Omdat mijn fiets daar stond". mm 18

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 17