DRONKENSCHAP GEACHTE REDAKTIE... door Jacqueline Wijchers Overal ter wereld wordt heel wat alcohol ingenomen en aangezien film, als geen ander medium, alle aspecten van het leven indringend weet te tonen, krijgen we in de bio scoop nogal eens dronkenschap-scè- nes te zien, die meestal geloofwaardig overkomen. Er is - evenals in het echte leven - altijd publiek te vinden, dat be schonken mensen enorm amusant acht in plaats van tragisch. Weliswaar kon men inderdaad harte lijk lachen om Laurel en Hardy, toen zij (hoe heette dat filmpje ook weer?) twee mannen voorstelden die in de veronderstelling verkeerden een zwaar alcoholisch vocht tot zich genomen te hebben en dus geacht werden dronken te zijn. Toen zij tot de ontdekking kwa men, dat het om een onschuldig drankje ging, waren ze op slag ook weer nuchter. Het waren 'maar' Laurel en Hardy, maar wat een vakmanschap! Ook heb ik - maar hier betreft het lek- tuur - me geamuseerd met een hoofd stuk uit "Een huis vol mensen" (on langs weer eens tegengekomen) van Carel Scharten en Margo Antink in hun beschrijving van vier bouwvakkers die - wel al lang geleden - op Allerzielen in Parijs een krans willen gaan brengen naar het graf van een verongelukte ka meraad ('pauv' type'), maar onderweg in al te veel kroegjes weer een litertje van dit of dat vocht consumeren. Het is geschreven als een scenario, dat zó geproduceerd zou kunnen worden, wat helaas niet gebeurd is en ook nooit zal gebeuren, want het zou een echte Franse komedie moeten worden, en wie in Frankrijk heeft weet van dat verhaal? Wel zijn daar plenty akteurs van het eerste en tweede garnituur aanwezig - nu en in het verleden - om de figuren adekwaat neer te zetten. Pierre Brasseur? Nee, die was in "Porte des Lilas" te tragisch als gewoonte-drinker, een man op jaren die nog door zijn oude moeder onderhouden moet wor den. Wel krijgt hij de nodige glazen gratis ingeschonken door 'artiste' Georges Brassens, die dan zegt: "Tu as plus d'soif que moi", maar van dorst lessen is natuurlijk geen sprake. Michel Blanc is ook niet vrolijk, als hij alleen achterblijft aan de toog in "Tenue de soiree". Toch kan ik me hem goed voorstellen, quasi-opgewekt sjou wend met de grafkrans. In mijn naïviteit kan ik me nooit begrij pen, hoe iemand maar dwangmatig blijft doordrinken, als hij al wat je noemt laveloos is, zoals Albert Finney in "Under the volcano". Het kan trou wens ook om een 'zij' gaan, bijvoor beeld Faye Dunaway in "Barfly", totaal verloederd door de drank, niettemin Ik ben zo vrij langs deze weg te reageren op het artikel Belgische Berichten: Het Baksteengevoel door uw correspondent in België Eric Kloeck (FILM, mei 1993, p.35), waarin wordt gesuggereerd dat Decascoop het Gentse Filmgebeuren wist in te pikken om aldus de cinefiele bioscoopgangers naar hun zalen te lokken. Dit is evenwel een onterechte opmerking. Het "Filmgebeuren" (inmiddels "Internationaal Filmfestival van Vlaanderen - Gent") wordt georganiseerd door een totaal neutrale en volledig autonome organisatie, nl. de v.z.w. Internationaal Filmgebeuren van Vlaanderen - Gent. Deze organisatie huurt voor de periode van het Filmfestival een aantal zalen in Decascoop, net zoals dit ook het geval is in Studio Skoop en Sphinx. De beslissing om indertijd een aantal zalen van het bioscoopcomplex Decascoop in te schakelen voor het Filmgebeuren, was een logische stap in de gestadige groei van het evenement en de steeds grotere (inter)nationale uitstra ling. Het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen - Gent haalde vorig jaar 50.000 bezoekers naar Gent voor haar filmvoorstellingen in Decascoop, Studio Skoop èn Sphinx. Jacques Dubrulle op een conventioneel bezitterige ma nier jaloers bij vermeende ontrouw van haar mede-zatlap. Paul Newman in "Cat on a hot tin roof" stelt zichzelf wel een grens, maar die ligt dagelijks zo ver, dat je onwillekeu rig je hart vasthoudt voor zijn aan staande vaderschap. Min of meer een gelegenheids-doordrinker lijkt mij de man in "Last night at the Alamo" (heet hij Lou Perry?). Die tracht zijn leed te verjagen, maar het lukt niet (Shit). José Ferrer in "Moulin Rouge" had evenmin een vrolijk uitgangspunt. De vlucht in de drank van Depardieu in "Jean de Florette" kwam op mij te wei nig levensecht over om indruk te maken. Al met al heeft gesuggereerd alcohol gebruik aanleiding gegeven tot talloze schitterende spelprestaties. Evenwel, men kan er ook wel eens lekker bij sch mieren, want een dronkaard kan im mers buitensporig te keer gaan. Het moet nog heel wat moeilijker zijn om een figuur neer te zetten, welke nog niet dronken is, maar wel aange schoten. Daarvoor is subtiliteit nodig. En het is een persoon in die staat, die mij tot deze terugblikken heeft geïnspi reerd, namelijk Peter Faber in de on langs bekroonde film "Richting Engeland". Die papa staat nog vrij ste vig op zijn benen en dronken is hij ei genlijk niet. Maar toch: de ogen verwazen, de trek ken zakken een beetje af, zijn praten wordt zeurig en hij wordt sentimen teel. Dat lukt. Een rol om trots op te zijn! FILM staat open voor een veelvoud van meningen, ook al stroken die niet altijd met die van anderen. Uit dien hoofde past FILM geen inhoudelijke of tekstuele censuur toe. Zij prijst zich gelukkig indien artikelen c.q. ingezonden brieven aanleiding geven tot positieve discussie. HEINEKEN PLEINBIOSCOOP Het Rotterdamse Schouwburgplein is van 20 augustus tot en met 4 septem ber voor de achtste keer ingericht als openluchtbioscoop. In deze periode worden op een scherm van 12 x 18 meter in totaal twaalf speel films vertoond, waaronder ook enige première-films. In samenwerking met theater de Evenaar blikt de Heineken Plein bioscoop bovendien vooruit naar het 4e Africa in the Picture filmfestival, vanaf 4 september o.a. in theater de Evenaar te zien. Voor nadere informatie: Pim Oxener (Stg. Openlucht Bioscoop), tel.01727-16922. Secretaris-Generaal, Afgevaardigd Beheerder v.z.w. Int.Filmgebeuren van Vlaanderen - Gent. 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 26