De DOLBY SR»D, digitale geluidsinstallatie EURO CINEMA 1 te Eindhoven, nader bekeken door het oog van de constructeur - SELECTRONIC, Amstelveen in door G.J.Muhlenbaumer In 1927 begon het tijdperk van de ge luidsfilm, met de eerste talking movie 'The Jazzsinger', starring Al Jolson, waarmede tevens een theater technische groep - onder de illustere naam 'All Technical Services',later sa mengetrokken tot ALTEC, aan zijn spectaculaire ontwikkeling begon. Juist in die jongstedagen van de cine matechniek, was de steun van een technisch team, dat zich over geheel N.Amerika uitbreidde, van primair be lang om de projectie- en geluidsappa ratuur te installeren, nog groter echter bleek al snel de behoefte om de - nog vaak sterk hinkende - installaties aan de gang te houden. Een florerende filmindustrie kwam al snel tot vernieuwingen, in beeldkwali teiten en in beeldformaten, nieuwe lichtbronnen en nieuwe geluidsappara tuur, waarbij kan worden aangetekend dat de overname van het bedrijf van James B.Lansing, door de ALTEC groep (waardoor de naam ALTEC LAN- S1NG ontstond,) zeker een belangrijke factor is geweest in de jaren '41/45. Na het overlijden van J.B. Lansing, werd ALTEC LANSING de fabrikant die de grootste vooruitgang in het wereldci nema gebeuren op zijn naam schreef; ook vandaag is het 'Voice of the Theatre' systeem een begrip voor top kwaliteit cinemaluidsprekers. De geluidsbron vanaf 35 mm. film, bleef echter nog lang een beperkende factor, het optische systeem leek op zijn maximum, magneetgeluid reikte veel verder, maar filmgeluidsweergave bleef achter bij andere geluidssyste men en naarmate meer en betere au- diosystemen de theaters veroverden en de HiFi tot betere geluidsweergave kon komen, werd de 'DOLBY cinema processor', tenslotte het magische middel, om de grenzen van het moge lijke naar boven te verleggen. Vele ci nema's voerden de nieuwe technieken in, met DOLBY CP50's, maar lang niet iedereen maakte direct de volgende stap: 'Verouderd speaker-materiaal en versterkermateriaal vervangen door nieuwe, meer moderne systemen'. Dit werd een noodzaak toen zich de DOLBY-SR, Spectral Recording, aan diende en vele bioscopen zijn intussen daarmede uitgerust - zowel met de SR- uitbreiding, als ook met nieuwe spea kers en krachtiger versterkersyste men. Het optimale geluid dat met de optische SR- filmkopie kon worden ver kregen, overtrof de verwachtingen, al hoewel de CD-speler, intussen gemeen goed in de meeste huiskamers, nog grotere verbeteringen mogelijk leek te maken, - er werd dan ook driftig ge zocht naar de verwezenlijking van een digitale filmkopie, die de CD-kwaliteit naar de cinema zou brengen. Nadat CDS van Kodak/ORC, was gelan ceerd en mislukt wegens de positione ring van het digitale toonspoor op de plaats van de optische sporen, werd DOLBY gestimuleerd, om de 8 jaar lange onderzoeks- en ontwerpperiode versneld af te sluiten en dat leidde in '92 tot de presentatie van DOLBY SR»D, een systeem dat zowel Dolby Stereo, als Dolby-SR, plus Dolby Digitaal op een en dezelfde kopie mo gelijk maakt - dank zij de plaatsing van het digitale spoor tussen de perforatie gaatjes. Met dit systeem wordt de uit eindelijke 'top of the mountain' in ci- nema-audioregistratie/-weergave be reikt, met zes sporen digitaal geluid en met de kwaliteiten van de beste DDD- CD's. De complete audiocentrale werd door de Selectronic crew in een perfecte staat afgewerkt. 11

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 11