DE BIOSBAND door Piet Davelaar Maarten von Winning CINE-VIEW verzorgt de dia-, video- en below-the-line reklame in een groot aantal Nederlandse bioscopen. CINE-VIEW levert Rolleivision diaprojektoren die overvloeiprojektie mogelijk maken en die speciaal zijn aangepast aan de bioscoopsituatie. Overvloeiprojektie geeft een meer levendig beeld en hierdoor wordt diareklame interessanter voor het publiek en dus voor de adverteerders en de bioscoopexploitant. CINE-VIEW is, samen met Winning Productions, initiatiefnemer van de BIOSBAND, een nieuw promotiemedium voor bioscoop en bioscoopfilms. Eén van de belangrijkste vragen in de bioscoopbranche is en blijft: hoe krijgen we meer mensen (vaker) naar de bioscoop? Er is met name de laatste jaren veel onder zoek gedaan naar de oorzaken van het, in verhouding met andere landen, lage bios coopbezoek in Nederland en als één van de oorzaken wordt aangegeven, dat er te weinig informatie over speelfilms bij de konsument bekend is. Als dit inderdaad zo is, moeten wij ons twee dingen afvragen: 1. welke informatie mist de consument? 2. hoe kan in deze informatiebehoefte worden voorzien? De soort informatie over (bioscoop)films kan opgesplitst worden in tweeën, namelijk ener zijds inhoudelijke informatie over films en anderzijds praktische informatie over aan vangstijden en dergelijke. Inhoudelijke informatie wordt natuurlijk al op een aantal manieren verstrekt. Voorbeelden hiervan zijn artikelen in filmbla den, magazines en kranten, filmrecensies en advertenties in de landelijke en lokale pers. De beste manier om informatie over film te verstrekken, is natuurlijk via een audiovisu eel medium. Dit gebeurt door filmprogram ma's en commercials op t.v. en door verto ningvan trailers in de bioscopen. Deze trailers zijn een zeer belangrijk onder deel van de promotie van de films. Over de trailers is nagedacht door de specialisten in (meestal) Amerika; een betere reklame voor de film kan nauwelijks worden bedacht. Een frekwente bioscoopbezoeker, die een maal per maand de bioscoop bezoekt, ziet echter slechts twee of drie trailers per maand. Het filmaanbod is veel groter en de trailers bieden dan ook meer mogelijkheden. Er moet een bredere verspreiding komen van trailers, en ander interessant audiovisueel materiaal, naarde konsument. Reeds geruime tijd geleden ontstond het idee om deze trailers op videobanden te plaatsen en deze te vertonen in de bioscoopfoyers. In een groot aantal bioscopen in Nederland ge beurt dit dan ook al een aantal jaren. Van deze trailertapes is het plan BIOSBAND afgeleid. Het plan is een gezamenlijk idee van Cine- View Advertising BV, exploitant van lokale bioscoopreklame, en Winning Productions, producent van documentaires en commer cials. Het plan BIOSBAND Het plan houdt het volgende in: Eens per zes weken wordt er, aan de hand van het door de filmverhuurders ter beschik king gestelde materiaal, een videoband van 30 a 45 minuten samengesteld die wordt aan geboden aan de konsument. De distributie gaat plaatsvinden via een aan tal kanalen: bioscopen, benzinepompen, wa renhuizen, winkelketens, etc. De prijs van de band moet zo laag mogelijk zijn om impulsaankopen te stimuleren. Verder wordt er een prijsvraag aan gekop peld en wellicht een enquête. De band wordt promotioneel ondersteund door point-of-sale reklame (posters, displays, dia's in de bioscoop) en zo mogelijk ook in de filmladders. Er zijn veel mogelijkheden voor sponsors: de band kan worden ingezet als give-away of als joint-promotion instrument. De doelstelling is duidelijk: bioscoopbezoekers worden ge stimuleerd vaker naar de film te gaan, niet- bioscoopbezoekers moeten de weg naar de bioscoop (weer) weten te vinden. Het plan zal alleen suksesvol kunnen worden bij een optimale motivatie van de gehele be drijfstak, de medewerking van zowel ver huurders als exploitanten is een must. Gezien de vele positieve reakties die wij tot nu toe ontvingen en ook de konstruktieve kri tiek die wij vaak hebben kunnen verwerken in het plan, verwachten wij dat de branche bereid is voor dit projekt de nek uit te steken. Ook buiten de branche is er inte resse, zodat wij optimistisch zijn over de uitbreiding van de distributie en de sponsor werving op langere termijn. Test-editie Hoewel er nog enkele (technische, juridische en financiële) hobbels genomen moeten wor den, hebben wij een test-editie gepland, die vanaf medio augustus te koop moet zijn. Dit 'nulnummer' van de BIOSBAND zal dan te koop zijn in 35 bioscoopcomplexen en in 100 jeansshops. De jeansshops worden ingeschakeld via Nipcon, de importeur van o.a. Edwin, Something en Liberto. Edwin is één van de grootste bioscoopadverteerders in Nederland op het gebied van dia's. Aan de hand van de resultaten van deze test zal moeten blijken of het projekt levensvat baar is en wordt voortgezet. Introduktie Ook zijn er vergevorderde plannen om de eerste 'echte' editie van de BIOSBAND in een groot aantal (100-150.000 stuks) te introduce ren in de laatste week van september. Toevallig (of niet?) in een week dat bioscoop top-of-mind is (Nederlandse Filmdagen, vlak voor de première van "Jurassic Park"). Deze introduktie zal plaatsvinden in samen werking met De Geïllustreerde Pers. De BIOS BAND wordt dan gesealed bij Nieuwe Revu, waarin die week ook het septembernummer van Take One is opgenomen. De band komt zo terecht bij alle abonnees van Nieuwe Revu en tevens op alle plaatsen waar Nieuwe Revu los wordt verkocht. Deze aktie zal op grote schaal worden onder steund door Take One, o.a. door radio- en t.v.commercials, advertenties in landelijke dag- en weekbladen en uiteraard in Nieuwe Revu en in de bioscoop. Om deze massale introduktie rond te krijgen, zal er nog wel het een en ander geregeld moeten worden, maar zowel wij als de mede werkers van Take One zijn dermate enthou siast over dit plan dat alles op alles zal wor den gezet om het te realiseren. 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 31