HOLLAND FILM PROMOTION - MEMO Holland Promotion door Fred de Haas Cannes 1993 In het vorige nummer van het Blad FILM verscheen de foto-impressie van het Filmfestival in Cannes dit jaar. Deze reportage was alleen mogelijk dankzij de welwillendheid van Rudi Bakker, die zijn kiekjes ter beschikking stelde. Het aardige van deze reportage was dat men een indruk kreeg van de verschil lende aspecten van Cannes en niet al leen van de borrel. Misschien wil Rudi Bakker volgend jaar weer zo'n uitgebreide reportage voor ons maken, in elk geval bedankt voor deze! Die borrel in Cannes begint steeds gro tere vormen aan te nemen, naast de ge lukkig vele buitenlandse relaties, lijkt het contingent Nederlanders ieder jaar toe te nemen, waardoor het representa tieve effect van de receptie verloren dreigt te gaan. Dagen van te voren word je tegenwoor dig op straat aangesproken door wild vreemde Nederlanders, die 'iets' met film of video doen of gedaan hebben, en die willen weten hoe je aan kaarten komt voor de 'Hollandse/Nederlandse Dag'. De geduldige uitleg dat de party bedoeld is voor de buitenlandse relaties van Holland Film Promotion en van de Nederlandse Filmproducenten maakt geen indruk; men vindt dat iedere Hollander er gewoon bijhoort. Deze ontwikkeling, die al enige jaren aan de gang is, valt te verklaren vanuit de geschiedenis, toen de Bioscoopbond een receptie gaf namens het Mevrouw Henny Kegge (NIS Film Distribution Holland) in de stand in Annecy. Nederlandse filmbedrijf onder de noemer 'Nederlandse Dag in Cannes'. Misschien is het een idee dat de N.F.C, volgend jaar deze oude traditie weer op pakt om het Nederlandse filmbedrijf zich in al zijn facetten te laten presenteren. Holland Film Promotion kan zich dan samen met de producenten concentre ren op de buitenlandse relaties waar wij het hele jaar mee moeten werken. Afgezien van deze perikelen was Cannes voor Nederland dit jaar redelijk succes vol. Maarten Koopman, die in 1990 met "De Slaapkamer" een juryprijs won, was opnieuw vertegenwoordigd met een iets langere animatiefilm (1 min 20) in de competitie voor de korte film. Dit jaar helaas geen prijs, maar toch een compe titie deelname. Alejandro Agresti, die vorig jaar ook al in 'Un Certain Regard' zat, prologeerde zijn deelname met zijn nieuwe film "The Act in Question". De reactie op deze film bleek zelfs nog beter dan in het voor gaande jaar op "Modern Crimes". Jammer dat er aan 'Un Certain Regard' geen prijzen verbonden zijn, want Agresti had een goede kans gemaakt. De HFP stand stond weer in de kelder van het festivalpalais opgesteld, in de ruimte die bekend staat als de bunker. De bunker is de plaats waar de film- markt hoort plaats te vinden. Sedert de ingebruikname ruim tien jaar geleden is die markt aan het leeglopen en hebben vele standhouders hun stands ver plaatst naar de grote hotels en het dag licht en lucht. Dientengevolge wordt de bunker steeds leger en word je gedwongen om tijdens zo'n festival van tien dagen grote afstanden te voet door men senmassa's af te leggen. Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat alleen de landenvertegen- woordigingen zoals HFP nog in de bunker te vinden zullen zijn. Dit alles heeft gelukkig nog weinig gevolgen voor de belang stelling voor onze stand. De festivalmensen die wij willen ontmoe ten weten ons nog steeds te vinden en komen toch wel kijken naar het nieuwste Nederlandse produkt. Zodoende hebben wij toch weer alle vertegenwoordigers van de grote internationale festivals op bezoek gehad. Dit jaar kende de belangstelling weinig echte uitschieters, Agresti's film trok de aandacht en "De Drie Beste Dingen" le verde enige reactie op. De marktscreenings die evenals in Berlijn dit jaar in nauwe samenspraak met de producenten werden georgani seerd, werden redelijk bezocht, vooral dankzij de inspanningen van de aanwe zige producenten die enig voorberei dend werk voor de screenings verricht ten. Animatie in Annecy Om het jaar verandert de stad Annecy, aan het gelijknamige meer, in het we reldcentrum van de animatiefilmers. Men organiseert een festival met daar aan verbonden een echte animatiemarkt voor de presentatie en verkoop van de animatiefilms. In 1993 werd Gerrit van Dijk in een speci aal aan hem gewijd programma in de schijnwerper gezet, voor de competitie werd Paul Driessens "Waterpeople" ge selecteerd. Tevens werd "The Greenhouse Effect" van Paul en Menno de Nooijer in een speciaal educatief on derdeel gepresenteerd. Al met al een stevige Nederlandse vertegenwoordi ging, die trouwens recht doet aan de kwaliteit van de Nederlands animatie- filmproduktie. Ter gelegenheid van het Gerrit van Dijk retrospectief werd op initiatief van de RVD en Cilia van Dijk door Moskwood een speciale videoband gemaakt, waarop dit retrospectief werd samenge bracht. Dit bijzondere document geeft een goed beeld van de ontwikkeling in het werk van Gerrit van Dijk. Reeds eerder werd een dergelijke tape gemaakt over het werk van Paul Driessen. Op de filmmarkt in Annecy werd in sa menwerking met de RVD (N.I.S. Filmdistribution Holland) een standje gehuurd, vanwaaruit de Nederlandse animatiefilm werd gepresenteerd. Reeds in een vroeg stadium hadden HFP en de RVD de animatiemakers uitgedaagd om van deze stand iets bijzonders te maken, waardoor de presentatie een bijzonder Vervolg op pagina 39 33

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 33