ANIMATIEFILM IN NEDERLAND I door Gerben Schermer HOLLAND AmMATlON F1LN \aWHwvii De geschiedenis van de Nederlandse onafhankelijke ani matiefilm is relatief erg jong. De eerste animatiefilm van een accepta bele kwaliteit was 'De moord van Raemsdonck' van Otto van Nijenhoff en Frans ter Gast gemaakt in 1931. In die tijd werden in Nederland voorna melijk commercials gemaakt, commer cials gemaakt door buitenlanders zoals George Pal uit Hongarije en George Debels uit België. Vanaf de jaren veertig tot het begin van de jaren zeventig waren het de studio's geleid door Marten Toonder en Joop Geesink die een centrale rol speelden in de Nederlandse animatie industrie. Studio's die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ont wikkeling van de Nederlandse anima tiefilm. Aan het begin van de jaren zeventig deed een nieuwe generatie filmmakers van zich spreken. Kunstenaars die niet wilden conformeren aan de eisen van de opdrachtgevers, maar mensen die aan een eigen produkt wilden werken. Ronald Bijlsma, Paul Driessen en Gerrit van Dijk zijn namen waarmee de Nederlandse animatiefilm internatio naal zeer hoge ogen gooit. Inmiddels schrijven we september 1993 en is het twintig jaar geleden dat de vereniging Holland Animation werd opgericht. Twintig jaar werd er onder gezamen lijke inspanning van de animatiefilm wereld gewerkt aan een betere positie van de animatiefilm in het (internatio nale filmklimaat. Sinds het begin van de jaren zeventig is er veel veranderd. Nederland kan nu bogen op een aantal zeer gerenom meerde animatiefilmmakers die inter nationaal zeer hoog aangeschreven staan. Sinds 1985 wordt er in Utrecht eens in de twee jaar het Holland Animation Film Festival georganiseerd en op 17 september a.s. wordt door minister D'Ancona het Nederlands Instituut voor Animatiefilm in Tilburg officieel geopend. Allemaal initiatieven die moeten bij dragen aan een beter klimaat en een betere infrastructuur voor de anima tiefilm in Nederland. De vereniging Holland Animation is nog steeds actief als belangenbeharti ger en promotor van de Nederlandse animatiefilm. Zo overlegt zij onder meer met het nieuwe 'Filmfonds' over de positie van de animatiefilm bij de verdeling van de subsidiegelden. Daarnaast onderneemt zij initiatieven die de belangstelling voor animatiefilm bij zowel een breed publiek alswel bij selecte groepen mensen moet vergro ten. Tweejaarlijks wordt er een publi- katie uitgegeven voor het buitenland met daarin de stand van zaken van de Nederlandse animatiefilm in alle facet ten. Deze zomer heeft de vereniging een wedstrijd uitgeschreven voor het schrijven van een storyboard of syn opsis op het thema Koffer. Een compe titie die er toe moet leiden dat ook mensen van buiten het vakgebied zich met het medium animatiefilm bezig gaan houden. Intussen is de inzendtermijn voor deze competitie verstreken en tijdens de ko mende Nederlandse Filmdagen worden de inzendingen (44 in totaal) beoor deeld door de Oscar-winnaars Nicole van Goethem uit België (Een Griekse Tragedie 1987), Daniel Greaves uit Engeland (Manipulation 1992) en Co Hoedeman uit Canada (Het Zandkasteel 1978). Het Holland Animation Film Festival is het enige plek in Nederland waar op grote schaal kennis kan worden ge maakt met een breed aanbod van ani matiefilms. Het festival richt zich op een volwassen publiek en stelt zich voor de kwalitatief betere animatiefilm bij een breed publiek onder de aan dacht te brengen. De vertoning van animatiefilms in een kort tijdsbestek is echter niet het enige wat het festival voor ogen staat. Het festival moet voor vertoners een aanzet zijn om ook 'hun' publiek met dit medium in aanraking te brengen. Via het festival wordt veel interessant materiaal naar Nederland gehaald waar wel degelijk een doel groep voor bestaat. Het probleem is echter dat de 'doelgroep' niet altijd op de hoogte is wat animatiefilm meer is dan alleen maar vermaak voor de aller kleinsten. Naast de vertoners probeert het Holland Animation Film Festival ook potentiële opdrachtgevers meer te in teresseren voor dit medium. Wegens gebrek aan kennis van de mogelijkhe den van animatiefilm zijn opdrachtge vers al snel geneigd zich tot live ac- tion-technieken te beperken. Tenzij de doelgroep kleiner is dan 150 centime ter. Tenslotte is er nog het Nederlands Instituut voor de Animatiefilm (NIAF) te Tilburg. Dit nog jonge instituut komt voort uit het in 1978 door Cilia van Dijk opgerichte Animated People. NEDERLANDS INSTITUUT VOOR mm Gesteund met een structurele subsidie van het ministerie van WVC zal het NIAF met een breed scala aan activitei ten een belangrijke rol gaan spelen in de promotie, distributie en produktie van animatiefilms.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 3