Het DuWare Ticket
Automatiserings Systeem
is in drie jaar uitgegroeid tot de
standaard voor het nederlandse
bioscoopbedrijf.
pakket?
Informeert u eens bij onze gebruikers
naar hun ervaringen.
Cinema Software Systems
zijn daar bij een volgende gelegenheid
verder op in te gaan. Wat is dat "in het
algemeen". Daarmee kan hij toch niet
doelen op het trailertje van MEDIA
SALLES dat op zich mogelijkerwijs ver
dienstelijk is maar toch nauwelijks het
resultaat kan zijn van een doordacht
marketingconcept.
Overigens heb ik mij tot op heden, be
halve mijn opbouwend bedoelde kri
tiek over het statistisch jaarboek van
MEDIA SALLES, nog niet echt kritisch
uitgelaten over de projecten waarmee
MEDIA SALLES naar buiten getreden
is. Maar bij zo iets als "marketing ten
behoeve van de Europese film in het
algemeen" kan ik mij toch ook niet het
halfjaarlijkse paradepaardje van
MEDIA SALLES voorstellen: De week
van de Europese film in honderd mid
delgrote Europese steden.
Dergelijke projecten, waarop Europa-
wijd kritisch wordt gereageerd, kun
nen alleen maar als een publicitaire
stunt worden beschouwd voor MEDIA
SALLES zelf. Voor de Europese film is
het volstrekt zonder betekenis.
Publicitair zit MEDIA SALLES, onder
leiding van voormalig marketing
deskundige Elisabetha Brunella, über
haupt vrij redelijk. Wie de voort
durende kleine veranderingen in het
logo volgt, ziet daar de woorden
"Cinema d'Europa" steeds prominenter
verschijnen, ten koste van de woorden
MEDIA SALLES. En ook in de activitei
ten begint MEDIA SALLES zich steeds
meer met EUROPA CINEMAS te identi
ficeren. Het door de heer Wolff zo aan
gevochten systeem dat EUROPA CINE
MAS hanteert ter ondersteuning van
bioscopen in hoofdsteden en key-cities
zal door MEDIA SALLES op korte ter
mijn schaamteloos gekopieerd worden
ten behoeve van bioscopen in kleine
steden. Dat valt althans af te leiden uit
de presentatie die mevrouw Brunella
dit jaar tijdens het festival in
Cambridge hield. Wie begrijpt dit nog?
De heer Wolff nodigt mij vervolgens uit
om aan te geven uit welke van zijn uit
spraken de "absurde opvatting zou
blijken", dat gesubsidieerd zijn in zijn
ogen gelijk is aan niet commercieel en
derhalve voor de Europese filmindus
trie niet relevant. In zijn artikel
"Europa Cinemas, een project dat de
Europese film zal schaden", FILM 5/au-
gustus 1992, schrijft de heer Wolff op
pagina 10 linker kolom: "Overigens
is de vraag te stellen, hoe een
gesubsidieerd filmtheater (filmhuis)
kan worden beschouwd als "commer
cial" en "highly competitive"
Als ik op basis van deze uitspraak niet
tot mijn conclusie had mogen komen
spijt mij dat. In ieder geval heeft het
geleid tot ten minste één gemeen
schappelijke opvatting: Ook gesubsi
dieerde vertoningen kunnen commer
cieel van belang zijn en derhalve rele
vant voor de Europese filmindustrie.
Het verheugt mij dan ook, dat de
tweede editie van het statistisch jaar
boek wel rekening houdt met gesubsi
dieerde activiteiten op gebied van dis--,
tributie en vertoning. En ik hoop dat
zulks op een volwaardige en dus geïn
tegreerde wijze wordt gepresenteerd.
Dat het ontbreken van de gesubsi
dieerde activiteiten wel degelijk beleid
was, is mij overigens door een van de
samenstellers verteld. Dat ik mede
daardoor verbanden zie tussen uit
spraken en feiten, kan mij nauwelijks
kwalijk worden genomen.
Overigens schuilt er geen kwaad in
partijdigheid; het bestuurslidmaat-
schap van MEDIA SALLES of dat
van EUROPA CINEMAS impliceert dat
M.G.M. Nederland, Jogchem's Theaters,
Bioscooponderneming Wolff, de Minerva
Groep, de nederlandse filmfestivals en een
aantal onafhankelijke bioscopen en
filmhuizen vertrouwen op ons systeem.
Waarom zou u dan kiezen voor een ander
Duware Cinema Software Systems. Edisonbaan 18,3439 MN Nieuwegein, Holland. Tel. 31 (0) 3402-53553. Fax 31 (0) 3402-38500.