STICHTING MARKETING COMMUNICATIE
organisatiestructuur
----u
B H
werkgroep
betaalde
communicatie JT
maakt zich op voor de ware uitdaging
0y
werkgroep ^J
De afgelopen twee jaar heeft de Stichting Marketing Communicatie zich ingespannen om met het beperkte budget dat tot
haar beschikking stond zoveel mogelijk beleidsvoornemens uit te voeren. Diverse dingen konden tot ontwikkeling komen zoals
de Nationale Bioscoopdag, de 2 voor 1 actie met Albert Heijn, de BIFI BelBios en de filmspecials in De Telegraaf. Maar door
het ontbreken van voldoende budget moest een aantal activiteiten ook de wacht worden aangezegd. Binnen de NFC en de aan
gesloten verenigingen werd deze beperking erkend, als ook het feit dat de stichting alleen dan iets wezenlijks voor de bedrijf
stak kan gaan betekenen als zij kan beschikken over voldoende geld.
Een nieuwe structuur
Naar het zich nu laat aanzien zal dit met ingang van volgend jaar
kunnen worden gerealiseerd. Reden voor het stichtingsbestuur
om de eigen structuur nog eens tegen het licht te houden. Tot op
heden werd het leeuwedeel van de werkzaamheden in eigen
beheer uitgevoerd, hetgeen vaak een niet onaanzienlijke extra
belasting vormde voor zowel het secretariaat als individuele
leden van het bestuur. Hierbij bleek dat, wil de stichting straks
grootschaliger gaan opereren, een meer bedrijfsmatige organisa
tie noodzakelijk is, waarbij beleid en uitvoering duidelijker dan
voorheen geschieden, terwijl tegelijkertijd de belasting van het
eigen apparaat en bestuursleden aanzienlijk zal moeten worden
verminderd. Om dit te realiseren is de organisatiestructuur
gestroomlijnd en zijn de interne verantwoordelijkheden duidelij
ker vastgelegd.
■^=-H M—M
industry M M bestuur PI
activiteiten I
Het stichtingsbestuur is het statutaire bestuur van de stichting en
stelt het te volgen beleid vast, de specifieke activiteiten en de te
budgetteren middelen. Elk halfjaar wordt het beleid in grote lij
nen getoetst en indien nodig bijgestuurd.
Het dagelijks bestuur, bestaande uit de voorzitter, vice-voorzitter,
penningmeester en de voorzitters van de werkgroepen, bereidt
het beleid voor, uitmondend in voorstellen aan het stichtingsbe
stuur. Dit gebeurt mede op advies van de werkgroepen, die acti
viteiten voorbereiden en met gespecificeerde voorstellen komen.
Daarnaast fungeert het dagelijks bestuur als aanspreekpunt bij de
uitvoering van het beleid, waarbij de werkgroepvoorzitters ver
antwoordelijk zijn voor de projecten die onder hun werkgroep
vallen en zorgdragen voor de voortgang van de projecten. Zij
worden hierin ondersteund door het secretariaat, dat zorgt voor
de dagelijkse coördinatie en de budgetbewaking. De algemeen
secretaris van de NFC zal, indien nodig, de taken van het secre
tariaat coördineren.
De werkgroepen zorgen voor de opstelling van plannen per pro
ject. Het dagelijks bestuur beoordeelt deze plannen op haalbaar
heid en inpasbaarheid in het strategieplan en legt één en ander
vervolgens aan het stichtingsbestuur voor. De uitvoering van de
feitelijke werkzaamheden zal vervolgens worden uitbesteed aan
professionele krachten.
De doelstellingen van de stichting zijn als volgt geformuleerd:
A) verhoging bezoekfrequentie huidige bezoekers
B) verbreding van de doelgroepen
C) verbetering spreiding bioscoopbezoek zowel over de weekda
gen als over het jaar.
Per jaar dient een autonome bezoekers stijging van 1% te wor
den gerealiseerd. Bij de beoordeling van activiteiten zal speciaal
worden gelet op de inpasbaarheid binnen een overkoepelende
herkenbare communicatiestructuur (een "filmhuisstijl") en op
het feit dat ze moeten leiden tot een meetbaar resultaat in ter
men van de geformuleerde doelstellingen, maar ook in finan
cieel opzicht.
Strategieplan
Momenteel is de stichting druk doende om de komende activi
teiten in zo'n vorm te gieten dat ze aan alle bovenstaande eisen
voldoen. Vervolgens zal dit in de vorm van een strategieplan
aan de verenigingen ter goedkeuring worden voorgelegd. De
activiteiten die volgend jaar in ieder geval o.a. zullen worden
gecontinueerd zijn de Nationale Bioscoopdag, die ook dat jaar
weer in de maand juni zal plaatsvinden, een grote zomeractie,
geschoeid op de leest van de Albert Heijn actie van de afgelo
pen zomer, het Idee van het Jaar, de NFC Datagids, de NFC
Contactdag en natuurlijk de BiFi BelBios. Met name deze laat
ste zal volgend jaar nog diverse keren van zich doen spreken.
1996 wordt voor de BIFI BelBios namelijk het jaar van de uit
breiding van de reserveringsfaciliteiten bij exploitanten én de
ontwikkeling van nieuwe media - zoals bijvoorbeeld de ticket
zuilen en Internet.
Daarnaast zal de stichting invulling proberen te geven aan een
groot voorjaarsevenement (waarbij men bijvoorbeeld, in navolging
van vorig jaar, maar anders vormgegeven, zou kunnen denken aan
de Huishoudbeurs) en een groot najaarsevenement (bijvoorbeeld
de Uitmarkt).
U ziet het, ook in 1996 en de daarop volgende jaren hoopt de
Stichting Marketing Communicatie een waardevolle bijdrage
te kunnen leveren aan de groei van de Nederlandse bioscoop-
markt.
algemeen ^J
uitvoering
u
0 werkgroep 1 dagelijks