e-op
Dirk de Lille
Marie-Pierre Furnée
Paul Visser
Esther Kollmann
Dorien van de Pas
Managing Director van
PolyGram Filmed
Entertainment Distri-
bution.
Begonnen als journalist Buitenlandse
Politiek bij de Goede Pers in Averbode
(jeugdzonde) en later directeur van
Regionale Uitgevers Maatschappij en de
Gentse Boekenbeurs (ging meteen fout
want de beveiliging was zo lek als een
mandje), ontdekte filmmicrobe pas laat als
PR-medewerker van de Kinepolis Groep
in België, door Carrere Frankrijk opgevist
als "ontginner" in België voor het toen
nieuwe medium video. Even later bij CNR
aan de slag als Product- en Marketing
manager CNR België en vanaf een
Brusselse zolder en passant media-verant-
woordelijke en (ongetwijfeld de leukste
periode) promotieman van Mai Tai,
Centerfold, Billy Ocean en The
Ramonesü!
Eerste pitsstop in Nederland in 1988 bij
CNR, later als directeur Film en Video
Nederland. Terug naar het moederland in
1993 als directeur Meteor/Independent
Home Video.
Welcome Back in Nederland in 1995 in
huidige functie.
Balans van dit jojo-spektakel: 6 huurhuizen
en 3 koophuizen in 15 jaar tijd.
Vastgoedspecialist en extreem bedreven in
verhuizen. Beste film: De Fietsendief van
De Sica. Ben gek op Winona Ryder,
Blanquette de Veau en Fleurie, niet noodza
kelijk in die volgorde, en gepassioneerd
boekenverzamelaar, niet zo leuk voor de
verhuizers
Mijn weg naar het filmbedrijf
ligt bezaaid met onbeant
woorde open sollicitatiebrie
ven, totdat ik in 1991 in
de gelegenheid werd gesteld bij Concorde
Film de tijdens mijn studie Communicatie
wetenschappen opgedane kennis in praktijk
te brengen.
Eén ding werd mij daar meer dan duidelijk
(gemaakt); ik wist niets, maar dan ook
niets
Nu, inmiddels bijna 5 jaar later en een
bedrijf verder, meen ik te mogen stellen dat
hier enige verandering in is gekomen.
In de afgelopen jaren heb ik mij onder meer
druk gemaakt over zaken op het gebied van
contracten, materialen, subsidies, commer
cials, nasynchronisaties, vertalingen, pos
ters, premières, en ik moet zeggen; dat is
meer dan goed bevallen!
In dit postmoderne informatietijdperk kan
echter ook ik niet achterblijven; Doelgroep
Marketing met de grote D staat oh zo hoog
in mijn vaandeltje, hetgeen hopelijk man
den vol spreekwoordelijke vruchten af zal
(blijven) werpen.
Voor 08.30 uur, na 18.30 uur, en in het
weekend houd ik mij bezig met zaken die
het daglicht niet verdragen.
Favoriete films of acteurs heb ik enerzijds
niet, anderzijds te veel om op te noemen,
en ik moet zeggen dat mijn voorkeuren der
mate veranderlijk zijn dat ten tijde van het
ter perse gaan van dit blad eventueel hier
genoemde namen/titels inmiddels weer
achterhaald zouden zijn. Kortom; het zal
een mysterie blijven.
Een ieder die nu nog steeds aan het lezen is
wil ik graag complimenteren met zijn/haar
geduld om kletskoek tot zich te nemen en
verder veel leesplezier toewensen.
Hier dan de ouwehoer van
Polygram, echter op papier
is dit even wat anders dan
door de telefoon. Ik, de
Booker, doe al vele jaren mijn best onze
films zo goed mogelijk aan de man te bren
gen. Voorheen werkte ik bij Columbia
TriStar. Nu al weer bijna drie jaar met veel
plezier voor Meteor/Polygram.
Ik heb het genot gehad films als RAMBO
III, LOOK WHO'S TALKING, THE
SILENCE OF THE LAMBS, THE
CRYING GAME, THE HOUSE OF SPI
RITS, NELL, THE MASK en nu de hit
"SEVEN" te mogen verdelen (zoals mijn
huidige baas zal zeggen) in Nederland.
Tot mijn spijt gaat de telefoon weer dus ik
moet het niet te lang maken, ik heb ook
nooit even tijd. Indien iemand mijn hob
by's, lievelingsvoedsel, de muziek waar ik
van houd, sport en dergelijke wil weten bel
gewoon even: 035-6261786. Oh ja de beste
film die ik ooit gezien heb is "THE DEER-
HUNTER".
Als jong, "enthousiast"
studentje zette ik mijn
eerste wankele stapjes in
de magische filmwereld
als stagiaire op de programmeringsafdeling
bij toendertijd Cannon. Onder de hoede van
Fred Beitsen verwerkte ik mijn eerste
indrukken, op de faculteit kon ik lekker
vertellen dat ik heel veel films zag, en ach
dat toetsen aan een wetenschappelijke theo
rietje daar gaven we ook nog een leuke
draai aan. Na 3 maanden dacht Fred
Bertsch dat ik wel rijp was voor een ont
moeting met een veelbesproken distribu
teur: San Fu Maltha; een hernieuwde ken
nismaking met het medium film. Op de
publiciteitsafdeling van Columbia stuurden
Celeste Nissa en San Fu mij door de hecti
sche publiciteits"stromingen" en kreeg ik
helemaal de smaak te pakken. Na 3 maan
den moest ik helaas nog even op reis, en
iets in de richting van een scriptie schrijven.
Helemaal verdiept in Spike Lee, kruiste een
ander gedreven persoon weer mijn pad: San
Fu Maltha. Nu kon ik echter beginnen, bij
Meteor Film. Samen met Marie Pierre en
Wallie rende ik de trappen op en af, we
maakten lange werkdagen en hadden ont
zettend veel lol. Mijn taak was nog van
alles wat, maar langzamerhand kregen wij
nieuwe collega's erbij waardoor ik steeds
meer kon gaan doen, wat ik echt graag
wilde leren: de marketing en promotie. Nu
een aantal jaren verder zitten we in
Hilversum met 9 man, hebben nog evenveel
lol, en brengen nog steeds juweeltjes uit
zoals Once Were Warriors, Seven, Usual
Suspects, Zusje. U ziet zo verwerk ik ook
nog even mijn keuze voor de beste films
van het afgelopen jaar, voeg daarbij Pulp
Fiction, Speed en Short Cuts, et voila.
Graag zou ik willen afsluiten met de harte
lijke groeten aan Marlon Brando, Johnny
Depp, Gong Li, Winona Ryder, en het
superstel Tim Robbins en Susan Sarandon.
In 1981 ontvluchtte ik
een Brabantse negorij om
Nederlands te gaan stu
deren aan de (natuurlijk)
Katholieke Universiteit in Nijmegen.
Halverwege de studie kwam ik erachter dat
schrijvers en dichters mij niet echt opwon
den, dus besloot ik na mijn kandidaats
Nederlands de vleugels uit te slaan naar een
boeiender vakgebied. In Nijmegen was in
die tijd de Belgische cineast/schrijver Eric
Kuyper net gestart met de studie Film- en
Opvoeringskunsten, een studie, die met
veel mysterie omgeven was en waarover bij
aanvang niemand iets zinnigs kon vertellen.
Dat veranderde gelukkig al snel toen ik me
vol enthousiasme in de filmwetenschap
stortte. Onder de bezielende leiding van
Erik - en de zijnen - raakte ik aan film ver
slingerd. Je kan hier spreken van een echte
laatbloeier!
Na deze studie kwam ik middels een piep
kleine vacature bij filmtheater 't Hoogt in
Utrecht terecht, alwaar ik verantwoordelijk
werd voor de programmering en publiciteit.
Met veel plezier heb ik daar in 'mijn
theater' het Utrechtse publiek getrakteerd
op de mooiste films. En natuurlijk ook veel
films geprogrammeerd, die ik zelf nog
wilde zien. Na ruim 5 jaar was de tijd rijp
om de gesubsidieerde sector achter me te
laten en de sprong te wagen naar de com
merciële filmwereld. Na vertoning leek
filmdistributie me wel een logische stap.
Maar waar? Het liefst wilde ik werken met
art-films ('whatever it may be...'). Gelukkig
besloten ze bij Meteor net om een label-
splitsing in te voeren, waardoor er een
leuke baan voor mij gecreëerd kon worden.
Als Productmanager Meteor, (zo heet dat
bij Polygram) houd ik me bezig met het uit-
breng/booking van de Meteor-titels in de
arthouses en filmtheaters. Meteor-titels
bestrijken een heel breed terrein, van
ANTONIA, DE VLIEGENDE HOLLAN-