ELECTRONIC DOOR: KEES HOÓENBIRK Componist Alan Menken heeft zijn vierde setje Oscars gewonnen: beste liedje en beste musicalscore van Pocahontas. Hij kan zich alvast opmaken voor zijn negende en tiende Academy Award voor The hunchback of the Notre Dame. Sinds hij in 1989 voor Disney muziek begon te schrijven is hij mede-verantwoordelijk geweest voor de hernieuwde populariteit van de tekenfilm. Hits als 'Under the sea' en 'Beauty and the beast' vormden het begin van een monopolie op het filmliedjesprijzenfront. Zijn positie lijkt dermate onomstotelijk te zijn dat collega's en collectionneurs het niet meer eerlijk vonden. Daardoor complementeert de CP 45 exact de techniek, die in duizenden Dolby films is benut. Dat betekent beter geluid - real Dolby sound - in uw theater, voor niet meer dan wat U voor een kwalitatief mindere pro cessor zou moeten betalen. Met de CP 45 kan elke cinema nu profite ren van Dolby 'SR', het geavanceerde 4- kanaals, analoge process met een bijna digitale helderheid en betrouwbaarheid. SR-releases worden uiterst veelvuldig uit gebracht en op elke Dolby Digital print is standaard ook een SR-track aanwezig! How it's done... De CP 45 profiteert van de economische IC's, ontwikkeld als ant woord op de zeer grote vraag voor de Dolby Technologie en heeft tevens een sterk vereenvoudigd voedingssysteem. Een verdere besparing komt voort uit een nieuwe benadering voor speaker-equalisa- tion. Elk kanaal in de CP 45 heeft 7 EQ- banden, die in combinatie werken met regelbare hoog- en laag- frequentie-'shel- ves' en een instelbare electronische crossover. Het resultaat in een theater met een behoorlijke akoestiek en moderne luid sprekers, bi-amp gevoed, is een perfecte prestatie naar de internationale standaard curve. Oudere luidsprekers profiteren weer van de vriendelijke optimalisering waardoor ongewenste neveneffecten wor den voorkomen. De technische specs zijn op aanvraag beschikbaar. Er kan worden gerekend op dezelfde standaard waarden en aanslui tingen. Naast 2 paar gebalanceerde ingan gen voor twee projectoren, met stereo- solarcellen, zijn er 6 ingangen voor exter- nal magnetic preamp/digital adapter of Auxiliary signalen. De unit meet 3 HE bij 19" (133 x 483 mm.) diepte 308 mm.voorzij de 40 mm.= 348 mm. totaal. Met de CP 45 is het niet langer de vraag of U zich kunt veroorloven om een echte Dolby cinema-processor te installeren. Het is eerder de vraag of U zich kunt ver oorloven om het NIET te doen G.J. Muhlenbaumer. Animatiefilms hebben veel baat bij muziek. In tegenstelling tot 'live action' zijn de emo ties gekunsteld tot stand gebracht, dat wil zeggen getekend of frame voor frame vast gelegd. Hierdoor worden gevoelens in het verhaal veelal rechtlijnig weergegeven, temeer daar de doelgroep voor een belang rijk deel bestaat uit een jeugdig publiek. Om deze enigszins versimpelde psycholo gie van de karakters diepgang te geven is een muzikale onderbouwing nodig. Bij gebrek aan echte acteurs zorgt de muziek voor persoonlijkheid en identificeerbaar heid. Het is een dankbare taak om voor teken films te componeren want zoals de muziek meehelpt de filmpersonages te vormen, zo roepen de figuurtjes en gebeurtenissen aan dacht op voor de muziek. In animatie is de muziek zeer hoorbaar. Alles is immers nadrukkelijk gemaakt. Vroeger verliep de score zelfs dermate syn chroon met de getekende bewegingen in beeld, dat men deze begeleidingstechniek met een speciaal werkwoord aanduidde: "mickey mousing". Als Mickey van de trap viel, hoorde je de xylofoon, roetsjend van de hoogste naar de laagste toon. Tegenwoordig werken de musici subtieler met synchroniteit. De enige keer dat er gemickey-moused wordt in Pocahontas is als de wasbeer Meeko het heeft voorzien op de kersen van de Britse mopshond Percy die net een bad neemt. Na veel stuntwerk van beide beestjes belandt de tuttige hond in de modder precies de gelegenheid voor een toepassing van muziek die de actie op de voet volgt, inclusief xylofoon. Maar nu is het parodie op een beproefd recept. Een dei de reden waarom muziek bij teken films zo sterk in het oor springt is dat deze produkties eigenlijk de enig overgebleven vorm van de ouderwetse musical zijn. Een geniale tekstschrijver als Howard Ashman, die met Alan Menken aan vier projecten had gewerkt voor hij in 1991 overleed, was een librettist in de klassieke zin van het woord. Zijn teksten voor de vele liedjes, van 'Mean green mother from outer space' uit The little shop of hormrs (1986) tot 'Friend like me' uit Aladdin (1992, postuum), hielpen het verhaal vooruit in plaats van het verloop van de film even op te houden. Ook Menkens 'lyricist' Stephen Schwartz stond aan de basis van de totstandkoming van hun film. Voor Pocahontas schreef Schwartz na bestudering van indiaanse legenden, de tekst van het liedje 'Colors of the wind' nog vóór er muziek of zelfs maar een storyboard voor de film zelf was gemaakt. De song gaat over het respect voor de natuur en de visie van andere cul turen op het leven (het past precies in de 'new age'-gedachte die sterk in Los Angeles en omstreken leeft). Het is dan ook terecht dat zo'n nummer, dat centraal staat in de thematiek van de bijbehorende film, de Oscar krijgt voor de 'best original song'. Ook al is het de zoveelste keer dat Menken wint. Dramatisch Wat de kenners echter ging vervelen was dat sinds de komst van Menken naar de Disney-studio's de gewone (instrumentale) achtergrondmuziek bij 'live action'-films geen enkele kans maakte op een Oscar in de categorie 'best original score'. De liedjes voor de getekende musicals eisten alle aan dacht op en versloegen vanaf The little mer- maid alle betere partituren van John Williams, George Fenton of Jerry Goldsmith. Na 1984 was namelijk de apar te categorie 'song score/adaption score' om twijfelachtige redenen afgeschaft. Dat de Academy-leden bij de bepaling van hun keuze voor de score-Oscar sindsdien eigen lijk niet naar de liedjes, maar alleen naar de Jj SPLIJTZWAM IN FILMMUZIEK

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 15