CANNERITUS doot hc. Godetie
moli CAMES 1996
^^m?) C%m&) C^m) C^m) (^8wm Q$®&) 6^^) 0^^) &Qm) (Aé&m) O^tm) (>4$m,
heden uit de hoge hoed getoverd. De sterren die
Cannes in 1996 met hun bezoek vereerden
waren o.a. Al Pacino, Dustin Hoffman, Anjelica
Huston, Hugh Grant, Cher, Elizabeth Taylor,
Jean-Hughes Anglade, James Spader en Robert
Altman.
Maandag 21 mei werd het festival afgesloten
met de traditionele uitreiking van de prijzen.
Grote winnaar werd de film Secrets And Lies die
niet alleen de Gouden Palm won voor de Beste
Film, maar ook de prijs voor de Beste Actrice
(Brenda Blethyn). De prijs voor de Beste Acteur
werd gedeeld door de hoofdrolspelers uit de
film Le Huitième Jour van de Belgische regis
seur Jaco van Dormael. De Franse acteur
Daniel Auteuil nam de prijs samen met zijn
mongoloïde tegenspeler Pascal Duquenne in
ontvangst.
De prijs voor de Beste Regie werd uitgereikt aan
Joel Coen, de man die samen met zijn broer
Ethan de film Fargo naar het festival had
gebracht.
Nederland bleef ook bij de prijsuitreiking van
het Filmfestival van Cannes niet geheel met lege
handen achter. De door Nederland meegefinan-
cierde film Breaking the Waves van de Deense
regisseur Lars von Trier werd bekroond met de
grote Prijs van de Jury.
Het Internationale Film Festival van Cannes zit
er weer op. Volgend jaar heeft de organisatie iets
extras te vieren, want dan bestaat het festival 50
jaar. Het belooft nu al iets spektaculairs te gaan
worden. Reden genoeg om daar nu alvast voor
te gaan sparen!
J. Huijsdens
"La Croisette met het Carlton
Hotel als statige dame
Tijdens het Fes
tival International
Du Film a Cannes
verschijnen dage
lijks de bladen
SCREEN INTER
NATIONAL, THE
HOLLYWOOD
REPORTER, VA-
RIETY, MOVING
IMAGES en, na
tuurlijk, LE FILM
FRANCAIS.
Al die bladen heb
ben wel ergens een roddelrubriek staan
onder de noemer DO THE CANNES CAN
NES (origineel hè) of HENRI LA CROIS
ETTE of GOSSIP, of (ook zo origineel...)
BUSINESS.
Zaken doen in Cannes is heel gewoon, we
kennen allemaal het beroemde papieren ser
vetje van Menahem Golan en Jean-Luc
Godard, maar het is zeer af te raden.
In de euforie van een festival (en dat geldt
zeker voor Cannes) kan alles en mag alles.
Na het festival weet geen mens zich meer te
herinneren of er nu een contract van
10 miljoen Italiaanse lire of 10 mil
joen Zwitserse francs is afgesloten.
De benevelde bijeenkomsten zijn
legendarisch, het "Hollandsche bor
reluurtje" is zelfs berucht en tijdens
zo'n prettig samenzijn wil men nogal
snel Sinterklaas uithangen of zichzelf
groter voordoen dan de portemonnaie
toelaat.
Dus in elk periodiekje konden we
lezen dat Dustin Hoffman met een
Australische produktiemaatschappij
in zee is gegaan om 10 films te maken die, programma 3:
per film, niet meer dan 10 miljoen dollar
mogen kosten en waarin Dustin kan acteren
maar niet persé, of die Dustin mag regisse
ren, maar ook niet persé.
Ik denk dus dat de heer Hoffman als boeg
beeld erg veel geld heeft gekregen om de
educatie van zijn kinderen te betalen en
ondertussen zich in Cannes heeft laten fête
ren zoals een groots acteur betaamt.
Leidt dit alles nu tot iets?
Wat kan het je schelen. Cannes is een enorm
circus waar films en filmmakers allang gele
den tot de marge zijn gediskwalificeerd. Nu
gaat het om glamour en glitter en om het
grote geld.
In Cannes draaien pakweg 500 films, zowel
als onderdeel van de diverse festivalpro
gramma's als van Marché markt.
programma 1:
GOUDEN PALM (de films in dit program
ma dingen mee naar de Gouden Palm)
programma 2:
UN CERTAIN REGARD (in dit program
ma zijn films te zien die een debuut zijn
voor regisseurs)
LA SEMAINE DE LA CRITIQUE (een
week lang films die zijn uitgezocht door
gerenommeerde filmcritici)
programma 4:
QUINZAINE DES REALISATEURS (in
dit programma draaien belangwekkende
films van onbekende regisseurs.
Hoe je je film in Cannes ook vertoont,
publiciteit is er altijd.
Een zekere mej. Ferrari heeft meegedaan
aan een Belgische erotische film.
Deze mevrouw is door moeder natuur geze
gend met een enorme bos hout voor de deur.
De firma Ferrari heeft inmiddels een rechts
zaak tegen haar lopen omdat het frontje van
een willekeurige Ferrari-automobiel niet
echt strookt met het frontje (zeg maar gerust
FRONT) van mevrouw Ferrari. Enfin, de
film van mevrouw loopt in de markt en dus
was mevrouw naar Cannes getogen voor
wat turbopubliciteit. Diverse TV-filmpro-
gramma's stonden vooraan voor een diepte
interview. De camera's waren niet weg te
slaan bij mevrouw Ferrari en al helemaal
niet van haar beide jongens.
Mevrouw Ferrari kraaide wat onzin
over acteurslessen bij de studio van
Lee Strassberg en dat de film esthe
tisch zeer verantwoord was en toog
naar het volgende interview.
Mocht U denken dat dit alles uit de
spreekwoordelijke grote duim is
gezogen dan moet ik U helaas mede
delen dat bovenstaande op waarheid
berust. Waren en nog goede films in
Cannes?
Dirk de Lille tijdens zijn diepte-interview met Lola Ferrari Gelukkig wel.