■=w>!3!33ï»3 Een unieke samenwerking met het blad BOXOFFICE maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws U elk nummer een Nederlandse vertaling kan aanbieden van een achter grondartikel afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. In dit nummer van Holland Film Nieuws kunt U het exclu sieve gesprek lezen met Peter Schneider, President of Feature Animation van The Walt Disney Company. In het hol van de leeuw, of was het in het holletje van de muis, had KIM WILLIAMSON een lang gesprek met PETER SCHNEIDER van The Walt Disney Company. Hij vertelde haar wat hem beroert en wat er omgaat in een 'major'-studio, voordat de nieuwste (hopelijke) hit gelan ceerd kan worden. Met name in de animatiefilmwereld is de opwinding groot als het moment eindelijk daar is. Aan THE HUNCH- BACK OF NOTRE DAME werd vier jaar door honderden mensen gewerkt. Het is dus niet gek dat alles op alles wordt gezet om er in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk bezoekers heen te krijgen. Maar mooier is het nog, als de film de status van 'klassie ker' bereikt. Dan is er pas echt sprake van een sprookje! Het hoofd van Disney Animation verwed zijn hoed erom dat THE HUNCHBACK OF NOTRE DAME een klassieker zal worden. "Als je kijkt naar alle films, waarmee ik hier te maken heb gehad (neem THE LITTLE MERMAID, THE LION KING of THE HUNCHBACK OF NOTRE DAME) dan hebben ze een ding gemeen: ze gaan over de 'outsider'. Ik denk dat we ons eigenlijk allemaal een buitenstaander voelen, iemand die er niet bij hoort. Ook al horen we er helemaal bij, dan nog is er altijd ergens een vervelend gevoel dat we het niet echt verdienen om erbij te zijn. Dat we eigenlijk maar doen alsof." Peter Schneider, de 45-jarige 'President of Feature Animation' zit in zijn comforta bele kantoor op de tweede verdieping van het nieuwe 'Animation Building'. Hoewel je van daar uit het verkeer over de 134e Freeway langs ziet racen, vindt de echte actie plaats in het kantoorgebouw, dat als trademark een enorme Tovernaar's Leerling Muts heeft. Tijdens het gesprek met "BOXOFFICE" meldt Buena Vista dat TOY STORY in het buitenland bijna de honderd miljoen bereikt heeft. In eigen land is er bijna driehonderd miljoen omge zet en dat zeven weken sneller dan enig ander filmbedrijf ooit heeft meegemaakt. De Buena Vista Studios zullen hierdoor voor het derde achtereenvolgende jaar waarschijnlijk een omzet van 1 miljard realiseren. Daarbij komt ook nog dat Disney Con- sumer Products heeft aangekondigd dat er een wereldwijde samenwerking met Mattel Inc. is overeengekomen om de komende drie jaar alle 'toy-tie-ins' voor Disney's nieuwe film- en televisieproduk- ties op de markt te brengen. Bovendien heeft de Walt Disney Company voor het eerst een tien jaar durend contract met de McDonald's Corporation afgeslo ten om over de hele wereld samen de pro motie te gaan doen. Niet al het nieuws is goed: de vroegere studiobaas Jeffrey Katzenberg is een rechtszaak tegen Disney begonnen en eist 250 miljoen dollar wegens contractbreuk. Het is zo'n ernstige zaak dat de aandelen die dag meteen 3 punten gezakt zijn op Wall Street. Toch is het onwaarschijnlijk dat wie dan ook in het "Muizen huis", laat staan Schneider zelf, zich op dit moment een 'outsider' zou voelen in de filmbusiness. Hij zegt dit alleen, omdat er een grote bespreking was, waarin Schneider en zijn collegae bepaalden dat het verhaal over de misvormde Quasimodo en zijn liefde voor de onbereikbare en beeldschone Esme- ralda als hoofdthema het ontdekken van eigenwaarde zou gaan krijgen. "Het is een algemeen thema", zegt Schneider. "Alle mensen vragen zich af wat zij waard zijn, waarom ze dingen doen." "Ik denk dat THE LION KING daarom zo aansloeg, en ik denk dat THE HUNCH BACK om diezelfde reden ook zal aan slaan. Het is een verhaal over het ontdek ken van eigenwaarde". "Dat gebeurt als Quasimodo (wat betekent half-gevormd) zich een compleet mens voelt". "Iedereen gaat naar de film om iets te leren over zichzelf, zoals "Ik kan ook een liefde heb ben, een leven" of "Ik kan ook eerst ver liezen en dan winnen" of "Ik kan ook op een of andere manier beter worden". "THE HUNCHBACK OF NOTRE DAME heeft dat in zich. Hij gaat zelfs zover datje kunt zeggen: 'Ik ben lelijk, ik ben mis vormd, ik ben ongelukkig, ik heb proble men, maar als ik in mezelf geloof, kan ik ook wat waard worden. Dan ben ik een waardevol mens en kan ik ook iets bijdragen op aarde'.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 16