grensoverschrijdend onderzoek. MEDIA II
heeft echter juist op dat gebied geen budget.
Ik zal zeker proberen, hierin verandering te
brengen, en heb mijn bezoek bij het hoofd
van het MEDIA-Programma, de heer
Delmoly, al aangekondigd. Deze heeft ove
rigens al laten weten dat de Europese
Commissie haar financiële steun aan het
European Cinema Yearbook zal voortzetten.
Een voorlopige versie van de nieuwe editie
daarvan is zojuist door mij in Rome gepre
senteerd. Voor de samenstelsters en mij is
het natuurlijk prettig dat deze informatie
bron zo veel waardering krijgt.
Wat is of zijn voor u persoonlijk de
reden(en) geweest om u kandidaat te stel
len voor het voorzitterschap?
Ik ben ongeveer tien jaar bestuurslid van de
UNIC geweest. In die periode heb ik vaak-
gepleit voor bepaalde wijzigingen van het
beleid. Kennelijk heeft dat, en wellicht ook
mijn werk voor Media Salles, er toe geleid
dat een aantal van mijn collega's van andere
nationale organisaties mij hebben gevraagd,
mij voor deze functie ter beschikking te stel
len. Een dergelijke steun van collega's met
wie ik jarenlang heb samengewerkt, is
natuurlijk stimulerend.
Wat hoopt u met uw voorzitterschap van de
UNIC te bereiken? Heeft u een specifiek
doel voor ogen?
Op korte termijn dient er in de eerste plaats
te worden gestreefd naar een verandering
van de window-bepaling in de voorgestelde
Richtlijn Televisie zonder grenzen'. Gezien
de nogal starre houding van de Europese
Commissie, zal dat niet gemakkelijk zijn.
Het Europese Parlement heeft hierover ech
ter ook iets te zeggen en het is gebleken dat
men daar meer oog heeft voor praktische
problemen.
Het is natuurlijk goed dat men met het
MEDIA-Programma de positie van de
Europese film wil verbeteren. Dat is niet
alleen in cultureel opzicht belangrijk, maar
het gaat daarbij ook om economische belan
gen van onder meer de Europese bioscoop
exploitanten. Ik ben echter van mening dat
de subsidies voor een belangrijk deel niet op
de meest doelmatige wijze worden besteed,
en ik hoop, via de UNIC daarin enige ver
betering te kunnen brengen.
In het algemeen acht ik een meer permanent
overleg met de Europese instanties van
groot belang en ik ben van mening dat de
UNIC daarvoor eigenlijk een permanente
vertegenwoordiger te Brussel zou moeten
hebben.
Het kort geleden begonnen overleg met de
MPEA en de NATO zal zeker voortgezet en
verder geïntensiveerd moeten worden.
Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de sprei
ding van de uitbreng van belangrijke films,
waarmee deze zomer in Duitsland belang
rijke successen zijn behaald.
Voorts zal ik streven naar aansluiting bij de
UNIC van Zweden en van die Centraal- en
Oost-Europese landen die daarvoor al in
aanmerking komen.
Naar mijn mening is de UNIC tot nu toe te
veel afhankelijk geweest van het optreden
van de president en de algemeen secretaris,
dat wil zeggen dat er weinig gebruik is
gemaakt van de belangstelling, deskundig
heid en relaties van individuele bestuursle
den. Thans is besloten, ook andere bestuurs
leden meer bij de uitvoering van het beleid
te betrekken, waarbij de president natuurlijk
een coördinerende rol heeft. Ik ben zeker
van plan, langs deze weg te bereiken dat
diverse nationale bonden zich meer bij het
beleid van de UNIC betrokken voelen.
Verder zijn er natuurlijk twee zeer creatieve
regisseurs. Het zijn Gary Trousdale en Kirk
Wise, die voor het eerst samenwerkten bij de
hit BEAUTY AND THE BEAST.
Trousdale werkte al mee aan THE LION
KING en ALADDIN. Wise aan HOME-
WARD BOUND: THE INCREDIBLE
JOURNEY en THE
RESCUERS DOWN
UNDER.
"Ik moet zeggen dat
ik heel erg enthou
siast ben over het
werk van Gary en
Kirk. Ik vind het
geweldig wat ze
gedaan hebben. Het
leukste is dat beide
heren zijn opge
groeid bij Disney. Ik
heb Gary van sta
giair tot regisseur
zien worden en Kirk
van een aardige te
kenaar tot een bij
zonder goede regis
seur. Ze waren nog
niet helemaal zeker
van zichzelf toen ze
BEAUTY OF THE
BEAST maakten,
maar ze dwongen
toen meer respect af dan een heleboel ande
re regisseurs, die hen voorgingen.
Dan is er natuurlijk de muziek van het team
dat POCAHONTAS deed: Man Menken en
Stephen Schwartz. Het is Alan's modernste
stuk, maar toch erg muzikaal. En Stephen
heeft de beelden op een poëtische manier tot
leven gebracht. Wat de film ook emotionele
waarde geeft is het Latijnse koor, dat zij
deze keer gebruikten.
Desalniettemin moest Schneider, nadat er
honderden mensen gedurende vier jaar aan
de HUNCHBACK gewerkt hadden, tot zijn
schrik concluderen dat toen de film bijna
klaar was, ze geen film hadden: er miste iets.
Er zat wel emotie in, maar zonder hoogte
punt. Het was als een wedstrijd, die niet
gewonnen werd. Het was alsof Quasimodo
geen goal gemaakt had. Je kreeg niet het
gevoel dat je op moest springen uit je stoel
om te gaan juichen na afloop.
"Eigenlijk kon het niet meer" onthult
Schneider, "de klok liep bijna af'. "Toch
zijn we de strijd aangegaan en hebben dat
stuk veranderd".
Al is er geen tijd, geen mogelijkheid, geen
geld, je hebt geen film als er geen punt is
waarop je kan denken: Quasi is een held!
Het is hem gelukt!
Hij heeft gewonnen!.
Sinds de wederopstanding van Disney in de
tachtiger jaren, is de animatie-afdeling niet
alleen succesvol geweest, hij werd zelfs de
motor, die de winst genereerde.
"Het is te danken aan Joe Roth, die de speel
films ter hand nam. Na een verlies jaar,
kwam hij aan het stuur en nu wordt er winst
gemaakt.
SANTA CLAUS was vorig jaar een groot