grensoverschrijdend onderzoek. MEDIA II heeft echter juist op dat gebied geen budget. Ik zal zeker proberen, hierin verandering te brengen, en heb mijn bezoek bij het hoofd van het MEDIA-Programma, de heer Delmoly, al aangekondigd. Deze heeft ove rigens al laten weten dat de Europese Commissie haar financiële steun aan het European Cinema Yearbook zal voortzetten. Een voorlopige versie van de nieuwe editie daarvan is zojuist door mij in Rome gepre senteerd. Voor de samenstelsters en mij is het natuurlijk prettig dat deze informatie bron zo veel waardering krijgt. Wat is of zijn voor u persoonlijk de reden(en) geweest om u kandidaat te stel len voor het voorzitterschap? Ik ben ongeveer tien jaar bestuurslid van de UNIC geweest. In die periode heb ik vaak- gepleit voor bepaalde wijzigingen van het beleid. Kennelijk heeft dat, en wellicht ook mijn werk voor Media Salles, er toe geleid dat een aantal van mijn collega's van andere nationale organisaties mij hebben gevraagd, mij voor deze functie ter beschikking te stel len. Een dergelijke steun van collega's met wie ik jarenlang heb samengewerkt, is natuurlijk stimulerend. Wat hoopt u met uw voorzitterschap van de UNIC te bereiken? Heeft u een specifiek doel voor ogen? Op korte termijn dient er in de eerste plaats te worden gestreefd naar een verandering van de window-bepaling in de voorgestelde Richtlijn Televisie zonder grenzen'. Gezien de nogal starre houding van de Europese Commissie, zal dat niet gemakkelijk zijn. Het Europese Parlement heeft hierover ech ter ook iets te zeggen en het is gebleken dat men daar meer oog heeft voor praktische problemen. Het is natuurlijk goed dat men met het MEDIA-Programma de positie van de Europese film wil verbeteren. Dat is niet alleen in cultureel opzicht belangrijk, maar het gaat daarbij ook om economische belan gen van onder meer de Europese bioscoop exploitanten. Ik ben echter van mening dat de subsidies voor een belangrijk deel niet op de meest doelmatige wijze worden besteed, en ik hoop, via de UNIC daarin enige ver betering te kunnen brengen. In het algemeen acht ik een meer permanent overleg met de Europese instanties van groot belang en ik ben van mening dat de UNIC daarvoor eigenlijk een permanente vertegenwoordiger te Brussel zou moeten hebben. Het kort geleden begonnen overleg met de MPEA en de NATO zal zeker voortgezet en verder geïntensiveerd moeten worden. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de sprei ding van de uitbreng van belangrijke films, waarmee deze zomer in Duitsland belang rijke successen zijn behaald. Voorts zal ik streven naar aansluiting bij de UNIC van Zweden en van die Centraal- en Oost-Europese landen die daarvoor al in aanmerking komen. Naar mijn mening is de UNIC tot nu toe te veel afhankelijk geweest van het optreden van de president en de algemeen secretaris, dat wil zeggen dat er weinig gebruik is gemaakt van de belangstelling, deskundig heid en relaties van individuele bestuursle den. Thans is besloten, ook andere bestuurs leden meer bij de uitvoering van het beleid te betrekken, waarbij de president natuurlijk een coördinerende rol heeft. Ik ben zeker van plan, langs deze weg te bereiken dat diverse nationale bonden zich meer bij het beleid van de UNIC betrokken voelen. Verder zijn er natuurlijk twee zeer creatieve regisseurs. Het zijn Gary Trousdale en Kirk Wise, die voor het eerst samenwerkten bij de hit BEAUTY AND THE BEAST. Trousdale werkte al mee aan THE LION KING en ALADDIN. Wise aan HOME- WARD BOUND: THE INCREDIBLE JOURNEY en THE RESCUERS DOWN UNDER. "Ik moet zeggen dat ik heel erg enthou siast ben over het werk van Gary en Kirk. Ik vind het geweldig wat ze gedaan hebben. Het leukste is dat beide heren zijn opge groeid bij Disney. Ik heb Gary van sta giair tot regisseur zien worden en Kirk van een aardige te kenaar tot een bij zonder goede regis seur. Ze waren nog niet helemaal zeker van zichzelf toen ze BEAUTY OF THE BEAST maakten, maar ze dwongen toen meer respect af dan een heleboel ande re regisseurs, die hen voorgingen. Dan is er natuurlijk de muziek van het team dat POCAHONTAS deed: Man Menken en Stephen Schwartz. Het is Alan's modernste stuk, maar toch erg muzikaal. En Stephen heeft de beelden op een poëtische manier tot leven gebracht. Wat de film ook emotionele waarde geeft is het Latijnse koor, dat zij deze keer gebruikten. Desalniettemin moest Schneider, nadat er honderden mensen gedurende vier jaar aan de HUNCHBACK gewerkt hadden, tot zijn schrik concluderen dat toen de film bijna klaar was, ze geen film hadden: er miste iets. Er zat wel emotie in, maar zonder hoogte punt. Het was als een wedstrijd, die niet gewonnen werd. Het was alsof Quasimodo geen goal gemaakt had. Je kreeg niet het gevoel dat je op moest springen uit je stoel om te gaan juichen na afloop. "Eigenlijk kon het niet meer" onthult Schneider, "de klok liep bijna af'. "Toch zijn we de strijd aangegaan en hebben dat stuk veranderd". Al is er geen tijd, geen mogelijkheid, geen geld, je hebt geen film als er geen punt is waarop je kan denken: Quasi is een held! Het is hem gelukt! Hij heeft gewonnen!. Sinds de wederopstanding van Disney in de tachtiger jaren, is de animatie-afdeling niet alleen succesvol geweest, hij werd zelfs de motor, die de winst genereerde. "Het is te danken aan Joe Roth, die de speel films ter hand nam. Na een verlies jaar, kwam hij aan het stuur en nu wordt er winst gemaakt. SANTA CLAUS was vorig jaar een groot

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 29