SPECIALISTEN IN DE FILM, VIDEO, TV THEATER WERELD TEL.: 020 - 653 3519 FAX: 020 - 653 3652. ACTION FREIGHT B.V. - ZANDSTEEN 44 - 2132 MR HOOFDDORP. WERELDWIJDE DIENSTVERLENING PER VLIEGTUIG KOERIER DAGELIJKSE EIGEN DIENST OP BRUSSEL, PARIJS LONDON IMPORT - EXPORT - TRANSIT - OPSLAG - DISTRIBUTIE - VERPAKKEN I "IT'S TIME FORI.D.F.A.!" Professionals in kwaliteit, flexibiliteit, betrouwbaarheid snelheid!) Internet De huidige ontwikkelingen leiden tot de vol gende conclusies: - Het verhogen van de bezoekfrequentie en verbreding van de doelgroepen is van wezenlijk belang; de 'harde kern' (de 20- 29 jarigen) van hoog-frequente bioscoop bezoekers wordt kleiner. Zorgen dat de late 20ers hun gedrag vasthouden is even eens van essentieel belang; - De grootste potentiële groei ligt in fre quentie-verhoging in de doelgroepen van 30 jaar en ouder. Binnen de onderscheiden doelgroepen ligt de nadruk bij "hoger opgeleiden". Op basis hiervan zijn de volgende doelgroe pen gedefinieerd: primair: secundair: tertiair: quartair: - mannen en vrouwen in de leeftijd 30 - 39 jaar met een accent op de hoger opgelei den; - mannen en vrouwen in de leeftijd 20 - 29 jaar met even eens een accent op de hoger opgeleiden; -jongeren onder de 20 jaar, waarbij zo nodig eveneens het opleidingscriterium gehan teerd wordt; - mannen en vrouwen van 40 jaar en ouder met eveneens een accent op de hoger opge leiden. Voor de marketing- en communicatie-activi teiten geldt dat: - alle activiteiten zullen moeten uitstralen waar bioscoopbezoek voor staat, nl.: fun, entertainment en sociaal bezig zijn; - de basisactiviteiten dienen collectief van opzet te zijn; individueel kan er op inge haakt worden; - een belangrijk deel van de activiteiten een promotioneel karakter dient te hebben, aangezien dit eerder tot een (hernieuwde) kennismaking leidt dan imago verhogende activiteiten. Ook is geconstateerd dat een continu onder zoek de demografische en sociografische samenstelling van het bioscooppubliek in kaart moet brengen; daarnaast is onderzoek nodig naar het imago van de bioscoop. In het strategieplan zijn de doelstellingen alsvolgt gekwantificeerd: voor 1997 - 18.2 miljoen bezoekers, voor 1998 - 18.8 miljoen, voor 1999 - 19.4 mil joenen voor het jaar 2000 20 miljoen. Dit zal moeten worden gerealiseerd d.m.v. een verbreding van de doelgroepen, een verho ging van de bezoekfrequentie en door een betere spreiding van het bezoek door de week en in het jaar. De strategische doelstellingen, waar de uit te voeren activiteiten van zijn afgeleid, zijn als volgt geformuleerd: Extern: - verhoging van de bekendheid met én de appreciatie van het fenomeen bioscoop, - duidelijk maken resp. onderstrepen dat bioscoopbezoek staat voor een goede prijs/kwaliteit verhouding, - de drempel voor bioscoopbezoek zo laag mogelijk maken, - een duidelijke synergie tussen al de te ont wikkelen activiteiten. Intern: - continu aandacht voor de verbetering van te leveren produkt, - vergroting van de kennis van de medewer kers, - vergroting van de betrokkenheid. De activiteiten De daadwerkelijke activiteiten die in het strategieplan zijn neergelegd zijn o.a.: - Verdere ontwikkeling van BelBios elec- tronische media (informeren, reserveren, kaartverkoop, Internet). - Het uitvoeren van promotionele acties 2 voor 1 actie, Nationale Bioscoopdag, ac tiedagen rondom bijv. feestdagen). - Het actief benaderen van doelgroepen (loyalty programma, filmeducatie, Uit markt, Nederlands Filmfestival). - Het ontwikkelen van een actief communi catiebeleid binnen de bedrijfstak zelf (Hol land Film Nieuws Nieuwsbrief, eve nementen, employé-prijzen, educatie en training medewerkers). Prioriteit ligt bij de meer grootschalige con sument gerichte acties: BelBios, Nationale Bioscoopdag, 2 voor 1 actie, consumenten communicatie en de huisstijl. In het strategieplan wordt benadrukt dat acti viteiten die direct zijn gericht op toename van het bioscoopbezoek meetbaar dienen te zijn. Teneinde de effecten van bepaalde maatregelen zichtbaar te maken kan eraan worden gedacht met steun van NFC Marketing en in samenwerking met de Stichting voor Onderzoek testgebieden aan te wijzen, waar op proefbasis bepaalde acti viteiten kunnen worden uitgevoerd. T.a.v. de BelBios zijn inmiddels al concrete stappen gezet in de ontwikkeling van een Internet-site van het gehele film- en bios coopbedrijf onder de naam www.bios.nl. Deze site waar alle bioscoopexploitanten en filmdistributeurs op zijn terug te vinden (met een directe koppeling naar de sites van indi viduele exploitanten en distributeurs), zal volgens de planning op 1 december a.s. ope rationeel zijn. I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 5