DREAMWfcWKS Een magische combinatie belicht Een unieke samenwerking met het blad BOXOFFICE maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws U elk nummer een Nederlandse vertaling kan aanbieden van een achter grondartikel afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. In dit nummer van Holland Film Nieuws wordt het begin van een magische combinatie belicht: DREAMWORKS-SKG! SKG; In een stad waar aardbevingen dagelijkse routine zijn, werd Los Angeles pas echt geschokt toen het 'platina' trio Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg en David Geffen op 12 oktober 1994 de oprichting van de eerste nieuwe filmstudio sinds 70 jaar aankondigden. Want behalve de echte veteranen, was er niemand die kon geloven dat er ooit nog een echte studio opgericht zou worden. Een studio is zoiets als een oude pyramide, die herinnert aan vervlogen tijden. Iets wat er is, maar nooit terugkomt. Na de oorlog waren de Studios door rege- ringsmaatregelen alleen nog maar kleiner geworden, hadden stukken terrein verkocht of waren opgegaan in multinationals, waar door het legendarische idee "Studio" in de geschiedenisboeken en archieven terecht was gekomen. Niet zo gek dus dat het nieuws van DREAM WORKS behoorlijk wat verwar ring en speculatie teweeg bracht. Een verdacht vage persconferentie om het grote nieuws naar buiten te brengen maak te totaal niet duidelijk welke vorm het nieu we bedrijf uiteindelijk zou krijgen. Het was onmogelijk te voorspellen wat het drietal van plan was. Wat voor studio zou het worden, die in deze snelle tijd zou kunnen meekomen tussen de bestaande studios, die al overschaduwd worden door de echte "majors"? Het enige waarover iedereen het eens leek te zijn was dat DREAM WORKS SKG dankzij het trio S(pielberg) K(atzenberg) G(effen) een belangrijke rol zou gaan spe len, in welke vorm dan ook. De nieuwe studio had nog geen mensen in dienst, nog geen project aangekondigd, zelfs nog niet eens een naam, en toch werd haar ontstaan meteen als één van de belang rijkste gebeurtenissen in de entertainment industrie gezien. Niemand wist waar de bazen van de studio, die al gauw DREAM WORKS SKG gedoopt werd, zich op zouden gaan richten. Zelfs hun naasten niet. Er waren ook een paar sceptici, die zich zelfs afvroegen of de nieuwe studio wel bij machte was om financieel van de grond te komen. Peter Bart van 'Variety' schreef: "Het is gewoon een feit dat ze eerst nog moeten bewijzen dat hun 'dream machine' niet alleen een publiciteitsstunt is". Hij maakte het idee dat de studio op het oude terrein van Howard Hughes' vroegere vliegveld (55 jaar geleden) gebouwd zou worden ook flink belachelijk. Hij zag niets in een echte studio "lot". "Ik zie jullie al rondscharrelen in het stof van de oude hangars van Hughes!", schreef hij. En hij was niet de enige. Anderen deden het verhaal af als "een concept uit 1920", of zei den dat de creatieve onafhankelijkheid ten onder zou gaan aan de zware lastendruk. Bijna niemand dacht dat het veel meer zou gaan worden dan Amblin, Spielberg's suc cesvolle productiemaatschappij. Het is inmiddels duidelijk dat het allemaal heel anders gegaan is. Een jaar later na oprichting beleefde DREAM WORKS een vliegende start, zoals nooit eerder in de geschiedenis is voorgekomen. In het tijdelijke onderkomen bij MCA (tot dat het terrein van Playa Vista klaar is) heeft de entertainment-reus al een filmdivisie, een televisiedivisie, twee muzieklabels, een interactieve divisie en een consumenten producten divisie uit de grond gestampt. Er is een serie strategische verbintenissen aangegaan met onder andere Hasbro, GTE, Sega, IBM en Silicon Graphics, waardoor DREAM WORKS hoog binnenkomt op de multimedia markt, zeker voor een beginne ling. En er hangen ook nog andere contrac ten in de lucht, waardoor DREAM WORKS straks haar tentakels zal kunnen uitslaan richting vakantie- en themaparken. Het wordt wel heel 'nostalgisch' gebracht, zo'n nieuwe oude studio, maar DREAM WORKS zal straks toch weinig overeen komsten vertonen met de studio's uit het verleden. Het eigenlijke studioterrein wordt maar een onderdeel van een veel groter plan (7 miljard) Samen met projectontwikke laar Maguire Thomas Partners en de Howard Hughes Corporation, wordt het revolutionaire plan ruim 30 procent groter dan Central Park in New York. Op Playa Vista komen meer dan 13.000 huizen, rijen winkels, een hotel met 700 kamers plus nog allerhande faciliteiten. De studio wordt niet minder indrukwek kend, bijvoorbeeld door een multi-functio- neel meer, een basin voor boten of digitale faciliteiten voor alle fases van de productie. De communicatie en het transport worden technologisch zo ontworpen dat het trio spreekt over "het prototype een stad uit de 21e eeuw". Inmiddels heeft de pers een maquette te zien gekregen (in de hangar van Howard Hughes!) en is er onthuld dat het SKG-trio met deze studio niet terug gaat in de tijd, maar zich met volle vaart op de toekomst richt. Spielberg vertelt: "Wij worden een echte 'campus': er is ruimte om te lopen, om je auto te parkeren om vrachtwagens te laten keren, en om te denken én te dromen. We treden niet in de voetsporen van onze voor gangers, die een soort industrieterreinen naast elkaar bouwden." Zoals United Artists aanvankelijk een sa mengaan van acteurs en actrices was, zo is DREAM WORKS een initiatief van 'crea- tive producers'. De kleding van de nieuwe studiobazen was ook zó creatief op de eerste persconferentie dat Louis B. Mayer en Sam Goldwyn zich er niet thuis gevoeld zouden hebben. DREAM WORKS heeft beloofd een 'writer friendly' studio te worden. Het is ook de bedoeling dat het een bedrijf wordt, waar distributie ondergeschikt wordt aan het cre atieve proces, in plaats van andersom. Hoe riskant deze filosofie ook mag zijn in Hollywood, hij heeft in ieder geval al veel groot talent naar DREAM WORKS gelokt. Don Harris van AMC Theaters en Jim Tharp van General Cinema zijn al een distributie systeem aan het ontwikkelen, terwijl er vervolg pag. 28 n5558j33w3!

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 12