WIJ WERKEN AL MEER DAN 10 JAAR IN DE "POLDER DE VELSERBROEK" AAN: EEN POLDER IN BEELD KFP audiovisuele techniek kan meer dan het werken aan een fihn-documentaire: begin van de jaren zestig toen Huub bij de bioscoopondememing Wolff zijn eerste Cinemanifestaties organiseerde, (uitgever Otto Cramwinckel). FESTIVALS EN SCHRIJFTALENT Als uitgever en hoofdredacteur van De Filmkrant werd ik een fervent bezoeker van internationale filmfestivals, met name die waar je nieuwe talenten kon verwachten, zoals Cannes, Berlijn en Venetië. Jaarlijks nam ik me ook voor een festival te bezoeken, waar ik nog nooit geweest was en zo beland de ik in steden als Mannheim, Hof, Montréal, Toronto, Moskou, Sao Paulo en Tokio. Zeker die kleinere festivals boden de gelegenheid nieuwe talenten in het begin van hun carrière te ontdekken, zoals Jim Jar- musch, Atom Egoyan, Béla Tarr, Alexander Sokurov, Clemens Klopfenstein, Krzysztof Kieslowski en Boris Lehman. Via De Film krant en later ook als recensent bij de Volkskrant en Trouw had je de gelegenheid deze talenten nader bij je lezers te introduce ren en te proberen je begeestering over te brengen, omdat je wilde dat zoveel mogelijk mensen hun prachtige films ook zouden gaan zien. Hoogtepunten in deze festival gang waren onder meer het bezoek in 1985 aan Tokio, waar ik de wereldpremière en persconferentie van Kurosawa's "Ran" bij woonde en twee jaar later het Filmfestival van Moskou, waar onder het nieuwe bewind van Gorbatsjov de schappen met verboden films werden leeggehaald en bijvoorbeeld Aleksander Askoldovs "De Commissaris" - RECLAME TECHNISCHE FOTOGRAFIE - DIA-PRESENTATIES en VIDEO - AV-PRODUKTIE en REGIE - GRAFISCHE-VORMGEVING en BEWERKEN VAN BESTAAND BEELDMATERIAAL - VERHUUR PRESENTATIE-APPARATUUR en "HUISBIOSCOOP" - BEGELEIDING VAN CONCEPT TOT EIND PRODUKT pJOp) audiovisuele ü^ürCr techniek- Lid audiovisuele beroepsvereniging NBF en aangesloten bij SVFN (Vak-Fotografie Nederland), Ondernemersverklaring audiovisuele branche na twintig jaar zijn wereldpremière beleefde. Ook bood De Filmkrant de mogelijkheid nieuw schrijftalent een podium te geven. Niet zonder trots kan ik melden dat talloze recensenten van (landelijke) dagbladen hier in hun eerste stukken over film schreven, zoals mijn opvolger Mark Duursma (Trouw), Mark Moorman en Jos van der Burg (Het Parool), Monique van de Sande (Algemeen Dagblad) en Huib Stam (de Volkskrant). PRODUCTIE-LEERSCHOOL Maar ruim vijftien jaar films recenseren begint toch aan je te vreten. Gaandeweg betrap je jezelf erop dat je per week toch tal loze uren zit te kijken naar regelrechte onzin en rotzooi, die je terwille van je stukje toch maar tot de laatste minuut uitzit. Een stukje schrijven bleef altijd leuk, maar tijdens het kijken kreeg ik al meer het gevoel dat ik m'n tijd beter kon besteden. Met de Rotterdamse familie Rijneke had ik me in de tweede helft van de jaren tachtig zij delings, maar intensief al met filmproduktie beziggehouden. Met 'vrienden van Rotter dam' hadden we een megalomaan project opgezet, "City Life"waarvoor twaalf regis seurs uit de hele wereld een korte film zou den leveren over de stad waarin zij woon den. Na vijfjaar ploeteren was de vier uur durende film er en die opende op 25 januari 1990 voor een half lege Luxor-zaal het filmfestival van Rotterdam, terwijl buiten één van de zwaarste stormen ooit ons land teisterde en platlegde. Hadden we maar niet de toren van Babel als logo van het project moeten nemen "City Life" werd mijn produCtie-leerschool, een vak waar Huub altijd ernstig tegen ge waarschuwd had. Zijn medewerker Kees Ka- sander had dat advies echter al met succes in de wind geslagen en ik zag voorshands nog geen reden om dat ook niet te doen. Nadat ik midden 1991 door Ruud Monster en Jan Ketelaars van JU RA Filmprodukties be naderd was om hen - beiden filmmakers - bij te staan bij hun produk- ties, hakte ik begin 1992 de knoop door. Ik zegde mijn medewer king aan Trouw op en gaf mezelf nog een half jaar de tijd om van m'n imago 'Mr. Filmkrant' af te komen. Eind juni 1992 leverde ik m'n 125e krant als hoofdre dacteur af en gaf de krant door aan een nieuwe generatie, die het, na wat aanloop- Voor meer informatie postbus 37 1970 AA IJMUIDEN tel.: 023-5391476 problemen, de laatste jaren uitstekend doet. MEERWAARDE Met onze ervaringen als respectievelijk filmmaker uit de school van Frans Zwartjes en recensent, hebben Ruud en ik in de afge lopen jaren bij JURA een behoorlijk goed gevoel ontwikkeld voor interessante film projecten en talentvolle nieuwe makers. Doorslaggevend daarbij is of je op basis van gesprekken en papier een betreffende film zelf graag zou willen zien en of je het gevoel hebt met de betreffende persoon of personen een creatief maakproces in kunt gaan. Dat laatste betekent in de eerste plaats respect voor eikaars inbreng en een weder zijds vertrouwen dat die gezamenlijke inbreng een meerwaarde oplevert. Dat lukt niet altijd, maar we kunnen inmiddels toch terugzien op zeer geslaagde films als "Procedure 769" van Jaap van Hoewijk en Rikkert Boonstra, een film die inmiddels over de hele wereld door miljoenen mensen is gezien en succesvolle films van makers als John Appel ("Johnny Meijer"), John- Albert Jansen ("En nu de droom over is over de Surinaamse dichter Michaël Slory) en Karin Junger Birthplace Unknown" en "Mixed Feelings"). Met de drie laatstge noemden zijn we inmiddels al weer met nieuwe documentaires bezig. Zo langzaamaan sluipt ook de fictie-film ons bedrijf binnen. De NPS vertoont een dezer dagen de single-play "Off mineur" van Ramón Gieling. Deze maand draaiden we een korte speelfilm van theatermaker Dick Hauser. We ontwikkelen lange speel- filmprojecten met Erik de Bruyn en Ar mand Perrenet en een historische tv-drama serie met Wil Schackmann en Pieter Verhoeff. We zijn er inmiddels achtergekomen dat produceren met z'n tweeën heel aangenaam is. Je deelt de sores en de pret, kunt voor elkaar inspringen en allebei kun je met een gerust hart ook af en toe iets anders doen dan produceren. Zo doet Ruud soms came ra of geluid voor anderen en broeit hij weer op eigen projecten. Zelf stil ik mijn honger naar het ontdekken van nieuw talent een aantal weken per jaar door voor het Filmfestival van Mannheim-Heidelberg op zoek te gaan. Na honderd jaar cinema blijken er toch steeds weer mensen te zijn die verfrissend met het medium omgaan of het gisteren werd uitgevonden of mensen die op een uiterst verrassende manier die erfenis in hun eigen werk vormgeven. Mijn nieuws gierigheid naar die talenten doet me nog steeds op zoek gaan, daar ruchtbaarheid aan geven en waar nodig produktioneel bij te springen. Het houdt de film en jezelf jong. Mijn pen geef ik nu terug aan: ALLY DERKS, directeur van het Inter national Documentary Festival Amsterdam (IDFA). ii 7977 - 1997 20 JAAR JONG iniiimiiiiTiiiiiiiiiiiiiiitiiTii'iiii!Hillliilllliiüllllllllllllllllllll ii

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1996 | | pagina 32