O HIM-TON-TEOHNIK O
Bioscooptechniek
De Pen
door Ally Derks
24 uur telefonische service
fnn f Sony Dynamic
UUJ Diqital Sound
Voor uw theater de totale
in één hand
raadgeving verkoop
planning service
DOLBY STEREO
DIGITAL
tel. 0049-211 37 30 47, fax 0049-211 38 17 34
Het International Documentary Film
festival Amsterdam (IDFA) is in 1988
begonnen als een jaarlijks terugkerend
meerdaags festival in Amsterdam, voor
de internationale creatieve filmdocu-
mentaire. De belangrijkste overweging
achter dit initiatief was het stimuleren
van een specifiek cultuurgoed waarin
ons land vanoudsher een internationa
le reputatie genoot. In werkelijkheid
stond het er met de documentaire in
die tijd helemaal niet zo riant voor. Als
er in die jaren meer aandacht en
respect voor de documentaire is ont
staan en de Nederlandse documentaire
ook internationaal weer in de prijzen
valt dan heeft IDFA daar een belangrij
ke bijdrage aan geleverd.
Het negende IDFA is als in een roes
voorbijgegaan. Vanaf de openings
avond kon het eigenlijk al niet
meer stuk. De film "O amor
naturel" van Heddy Honigmann
was de juiste keuze en het
publiek dat in zo grote getale
kwam opdagen dat er een
extra zaal ingehuurd moest
worden, heeft genoten. De
toon was gezet.
Een spannend jaar. Gezien het
enorme aantal klagende
bezoekers in 1995 die regelma
tig geconfronteerd werden met
uitverkochte voorstellingen,
meenden we er goed aan te
doen extra zalen in te huren
voor het negende festival. Na
verschillende lokaties bekeken te heb
ben kozen we voor Calypso 1 (600
stoelen) en Calypso 2 (100 stoelen).
Een uitbreiding van 700 stoelen verme
nigvuldigd met 6 voorstellingen per
dag gedurende 7 dagen betekent een
uitbreiding van de capaciteit met
29.400 stoelen, bijna een verdubbe
ling. Doodeng. Ik heb nachtmerries
gehad waarin bijna lege zalen een
grote rol speelden. Maar ook het
negende IDFA werd gekenmerkt door
uitverkochte voorstellingen en rijen
voor de kassa. De uitbreiding van de
zaalcapaciteit trok alleen maar meer
publiek.
Het publiek is niet alleen groter maar
ook heterogener geworden. IDFA is een
plek waar filmmakers en professionals
elkaar ontmoeten én een festival voor
het gewone publiek. Dit publiek
bestaat uit middelbare scholieren, 65-
plussers en alles wat daar tussen zit.
En dat is altijd één van de belangrijk
ste doelstellingen van het festival
geweest.
De meer dan duizend
buitenlandse filmpro-
fessionals die IDFA
bezochten begrepen
er niets van, zo ook
getuige een artikel dat
afgelopen maand ver
scheen in het Argentijnse
toonaangevende filmblad
"El Amante Cine" (dat
overigens ook in Chili en
Uruguay verschijnt) waarin gewag
wordt gemaakt van het vreemde ver
schijnsel dat men in Nederland in de rij
staat voor een documentaire!
Ik ben daar trots op. Toen ik in 1988
tijdens het eerste festival de schamel
gevulde zalen zag, had ik geen moment
kunnen bevroeden dat IDFA negen jaar
later zo succesvol zou zijn. Het
Amsterdamse publiek heeft IDFA ont
dekt en is er trots op dat ze eindelijk
een eigen filmfestival hebben.
Dit jaar bestaat IDFA 10 jaar. Reden
voor een groots documentairefeest in
december in Amsterdam; de hoofdstad
van de internationale documentaire
film.
De pen geef ik middels Jan Heys door
aan IKE BERTELS:
filmmaakster en op dit moment deel
neemster in de eerste speelfilm-works-
hop van het Maurits Binger Film
Instituut.
D I G I T A L
SOUND