O HIM-TON-TEOHNIK O Bioscooptechniek De Pen door Ally Derks 24 uur telefonische service fnn f Sony Dynamic UUJ Diqital Sound Voor uw theater de totale in één hand raadgeving verkoop planning service DOLBY STEREO DIGITAL tel. 0049-211 37 30 47, fax 0049-211 38 17 34 Het International Documentary Film festival Amsterdam (IDFA) is in 1988 begonnen als een jaarlijks terugkerend meerdaags festival in Amsterdam, voor de internationale creatieve filmdocu- mentaire. De belangrijkste overweging achter dit initiatief was het stimuleren van een specifiek cultuurgoed waarin ons land vanoudsher een internationa le reputatie genoot. In werkelijkheid stond het er met de documentaire in die tijd helemaal niet zo riant voor. Als er in die jaren meer aandacht en respect voor de documentaire is ont staan en de Nederlandse documentaire ook internationaal weer in de prijzen valt dan heeft IDFA daar een belangrij ke bijdrage aan geleverd. Het negende IDFA is als in een roes voorbijgegaan. Vanaf de openings avond kon het eigenlijk al niet meer stuk. De film "O amor naturel" van Heddy Honigmann was de juiste keuze en het publiek dat in zo grote getale kwam opdagen dat er een extra zaal ingehuurd moest worden, heeft genoten. De toon was gezet. Een spannend jaar. Gezien het enorme aantal klagende bezoekers in 1995 die regelma tig geconfronteerd werden met uitverkochte voorstellingen, meenden we er goed aan te doen extra zalen in te huren voor het negende festival. Na verschillende lokaties bekeken te heb ben kozen we voor Calypso 1 (600 stoelen) en Calypso 2 (100 stoelen). Een uitbreiding van 700 stoelen verme nigvuldigd met 6 voorstellingen per dag gedurende 7 dagen betekent een uitbreiding van de capaciteit met 29.400 stoelen, bijna een verdubbe ling. Doodeng. Ik heb nachtmerries gehad waarin bijna lege zalen een grote rol speelden. Maar ook het negende IDFA werd gekenmerkt door uitverkochte voorstellingen en rijen voor de kassa. De uitbreiding van de zaalcapaciteit trok alleen maar meer publiek. Het publiek is niet alleen groter maar ook heterogener geworden. IDFA is een plek waar filmmakers en professionals elkaar ontmoeten én een festival voor het gewone publiek. Dit publiek bestaat uit middelbare scholieren, 65- plussers en alles wat daar tussen zit. En dat is altijd één van de belangrijk ste doelstellingen van het festival geweest. De meer dan duizend buitenlandse filmpro- fessionals die IDFA bezochten begrepen er niets van, zo ook getuige een artikel dat afgelopen maand ver scheen in het Argentijnse toonaangevende filmblad "El Amante Cine" (dat overigens ook in Chili en Uruguay verschijnt) waarin gewag wordt gemaakt van het vreemde ver schijnsel dat men in Nederland in de rij staat voor een documentaire! Ik ben daar trots op. Toen ik in 1988 tijdens het eerste festival de schamel gevulde zalen zag, had ik geen moment kunnen bevroeden dat IDFA negen jaar later zo succesvol zou zijn. Het Amsterdamse publiek heeft IDFA ont dekt en is er trots op dat ze eindelijk een eigen filmfestival hebben. Dit jaar bestaat IDFA 10 jaar. Reden voor een groots documentairefeest in december in Amsterdam; de hoofdstad van de internationale documentaire film. De pen geef ik middels Jan Heys door aan IKE BERTELS: filmmaakster en op dit moment deel neemster in de eerste speelfilm-works- hop van het Maurits Binger Film Instituut. D I G I T A L SOUND

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 12