mm "IT'S TIME FORACTION!" HONDERD JAAR FILMPRESENTATIETECHNIEK TEL.: 020 - 653 3519 FAX: 020 - Ó53 3652. SPECIALISTEN IN DE FILM, VIDEO, TV THEATER WERELD WERELDWIJDE DIENSTVERLENING PER VLIEGTUIG KOERIER DAGELIJKSE EIGEN DIENST OP BRUSSEL, PARIJS LONDON IMPORT - EXPORT - TRANSIT - OPSLAG - DISTRIBUTIE - VERPAKKEN Professionals in kwaliteit, flexibiliteit, betrouwbaarheid snelheid!) ACTION FREIGHT B.V. - ZANDSTEEN 44 - 2132 MR HOOFDDORP. 4. Nog steeds: Kleur... Groter... Drie Dimensionaal door h. Berg FREÏGKT Op de Wereldtentoonstelling te New York (1939) werd voor de eerste maal Vitarama geprojecteerd. Op een reusachtig gekromd projectiescherm dat een kwart van een binnencirkel besloeg, werden elf films naast elkaar geprojecteerd. Uit dit systeem werd later de Waller Trainer ontwikkeld, waarvoor vijf projectoren werden gebruikt die een groot projectiescherm vulden met de projectie van bewegende vliegtuigen. De Waller Trainer werd in de Tweede Wereldoorlog toegepast voor het trainen van vliegende boordschutters. Leventhal en Norling vervaardigden in 1941 onder de titel 'Third Dimensional Murder' een volledige driedimensionale twee-acter volgens de anaglyphenme- thode en Walt Disney maakte voor zijn film 'Fantasia' voor het eerst gebruik van stereofonisch geluid. In Duitsland werd het Agfacolor negatief positief procédé ontwikkeld en in de USSR werd het parallax stereogram procédé geïntroduceerd. In 1944 kwam er een nieuw geluidsregi stratiesysteem, het magnetische tape opname procédé. Twee jaar later, in 1946 kwamen er opnieuw twee nieuwe kleurensystemen: Rotocolor en Thomascolor van Richard Thomas. Maar men bleef zoeken, want in 1947 kwamen er weer drie nieuwe sys temen bij: Polacolor van William H. Ryan, Supercinecolor en Gevacolor van Ir. Verkinderen, Dr. Merkx en Ir. Meeussen. Het twee-kleurensysteem Trucolor van Arthur J. Miller werd in 1948 geïntrodu ceerd. En het kon niet uitblijven, in 1949 opnieuw twee: Dupontcolor en Vitacolor. Eveneens werd in dat jaar voor de eerste maal een magnetische (non-synchronized) geluidsopname gemaakt. De jaren vijftig gaven het beeld van wederom koortsachtig zoeken naar veran deringen. Het glazen éénoog van de tele visie hield de mensen buiten de biosco- De derde dimensie kon alleen met een speciale bril worden gezien. pen. Het projectiebeeld moest groter, hoger en vooral breder. Het geluid moest worden verbeterd. Stereofonisch geluid deed ook in de bioscopen haar intrede. Het eerste grootbeeldsysteem werd Cinerama. Een projectiesysteem waarmee met drie pro jectoren, naast elkaar aaneensluitend op een groot gebogen scherm, drie deelbeel- den werden geprojecteerd, terwijl het geluid werd weergegeven van een 35 mm synchroon meelopende magnetische per- fotape. Bij de eerste Cineramaproductie 'This is Cinerama' was o.a. Michael Todd verantwoordelijk voor de opnamen die gemaakt waren in Venetië. Todd vond het Cineramasysteem met de drie deelbeelden niet ideaal en zocht naar een alternatief. Hij ontwikkelde een vereenvoudigd en zelfs beter projectiesysteem: 70 mm ToddAO. En ook ToddAO werd weer ver eenvoudigd: CinemaScope. En voor de kleine exploitant was er dan ook nog 'the poorman's cinemascope': widescreen. Italië bracht ons in 1951 Ferraniacolor en bij het Festival of Britain werd een 35 mm magnetische film voor multitrack stereo- phonic sound toegepast. Op ditzelfde fes tival werd ook weer gepolariseerde stereo projectie toegepast.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 21