mm
"IT'S TIME FORACTION!"
HONDERD JAAR FILMPRESENTATIETECHNIEK
TEL.: 020 - 653 3519 FAX: 020 - Ó53 3652.
SPECIALISTEN IN DE FILM, VIDEO, TV THEATER WERELD
WERELDWIJDE DIENSTVERLENING PER VLIEGTUIG KOERIER
DAGELIJKSE EIGEN DIENST OP BRUSSEL, PARIJS LONDON
IMPORT - EXPORT - TRANSIT - OPSLAG - DISTRIBUTIE - VERPAKKEN
Professionals in kwaliteit, flexibiliteit, betrouwbaarheid snelheid!)
ACTION FREIGHT B.V. - ZANDSTEEN 44 - 2132 MR HOOFDDORP.
4. Nog steeds: Kleur... Groter... Drie Dimensionaal door h. Berg
FREÏGKT
Op de Wereldtentoonstelling te New York
(1939) werd voor de eerste maal Vitarama
geprojecteerd. Op een reusachtig gekromd
projectiescherm dat een kwart van een
binnencirkel besloeg, werden elf films
naast elkaar geprojecteerd. Uit dit systeem
werd later de Waller Trainer ontwikkeld,
waarvoor vijf projectoren werden gebruikt
die een groot projectiescherm vulden met
de projectie van bewegende vliegtuigen.
De Waller Trainer werd in de Tweede
Wereldoorlog toegepast voor het trainen
van vliegende boordschutters.
Leventhal en Norling vervaardigden in
1941 onder de titel 'Third Dimensional
Murder' een volledige driedimensionale
twee-acter volgens de anaglyphenme-
thode en Walt Disney maakte voor zijn
film 'Fantasia' voor het eerst gebruik
van stereofonisch geluid. In Duitsland
werd het Agfacolor negatief positief
procédé ontwikkeld en in de USSR
werd het parallax stereogram procédé
geïntroduceerd.
In 1944 kwam er een nieuw geluidsregi
stratiesysteem, het magnetische tape
opname procédé. Twee jaar later, in
1946 kwamen er opnieuw twee nieuwe
kleurensystemen:
Rotocolor en Thomascolor van Richard
Thomas. Maar men bleef zoeken, want
in 1947 kwamen er weer drie nieuwe sys
temen bij: Polacolor van William H. Ryan,
Supercinecolor en Gevacolor van Ir.
Verkinderen, Dr. Merkx en Ir. Meeussen.
Het twee-kleurensysteem Trucolor van
Arthur J. Miller werd in 1948 geïntrodu
ceerd. En het kon niet uitblijven, in 1949
opnieuw twee: Dupontcolor en Vitacolor.
Eveneens werd in dat jaar voor de eerste
maal een magnetische (non-synchronized)
geluidsopname gemaakt.
De jaren vijftig gaven het beeld van
wederom koortsachtig zoeken naar veran
deringen. Het glazen éénoog van de tele
visie hield de mensen buiten de biosco-
De derde dimensie kon alleen met een speciale
bril worden gezien.
pen. Het projectiebeeld
moest groter, hoger en
vooral breder. Het
geluid moest worden
verbeterd. Stereofonisch geluid deed ook
in de bioscopen haar intrede. Het eerste
grootbeeldsysteem werd Cinerama. Een
projectiesysteem waarmee met drie pro
jectoren, naast elkaar aaneensluitend op
een groot gebogen scherm, drie deelbeel-
den werden geprojecteerd, terwijl het
geluid werd weergegeven van een 35 mm
synchroon meelopende magnetische per-
fotape. Bij de eerste Cineramaproductie
'This is Cinerama' was o.a. Michael Todd
verantwoordelijk voor de opnamen die
gemaakt waren in Venetië. Todd vond het
Cineramasysteem met de drie deelbeelden
niet ideaal en zocht naar een alternatief.
Hij ontwikkelde een vereenvoudigd en
zelfs beter projectiesysteem: 70 mm
ToddAO. En ook ToddAO werd weer ver
eenvoudigd: CinemaScope. En voor de
kleine exploitant was er dan ook nog 'the
poorman's cinemascope': widescreen.
Italië bracht ons in 1951 Ferraniacolor en
bij het Festival of Britain werd een 35 mm
magnetische film voor multitrack stereo-
phonic sound toegepast. Op ditzelfde fes
tival werd ook weer gepolariseerde stereo
projectie toegepast.