ïFm^j: In 1952 was het dan weer zover, twee nieuwe kleurensystemen: Anscocolor, een negatief-positief procédé en Warnercolor van Fred Gage A.S.C. Op 30 september 1952 ging in het Broadway Theatre te New York This is Cinerama', de eerste produc tie van het Cineramasysteem in premiere. Cinerama was een vinding van Fred Waller. Het systeem maakte gebruik van drie 35 mm normaalfilms en van één 35 mm. magnetische perfotape waarop het magnetisch stereofonisch geluid over zeven kanalen was geregistreerd. De hoogte van de beelden op de 35 mm film was 11/2 maal de beeldhoogte van norma le 35 mm film. Het beeldoppervlakt be droeg 24 x 28,5 mm. (Normale 35 mm film: 4 perforaties hoog; Cinerama: 6 per foraties hoog). De drie filmstroken werden door drie projectoren synchroon naast elkaar geprojecteerd vanuit drie aparte projectiecabines. De projectoren hadden elk een filmspoelcapaciteit van 2400 me ter. In tegenstelling tot een normale pro jectietijd van 2400 meter (88 minuten) was de projectietijd bij Cinerama slechts 54 minuten. Elke projector projecteerde een derde deel van het totale beeld op een enorm gebogen scherm. Bij het Broadway Theatre was het scherm 15.50 meter x 7.80 meter. De diepte (door het gebogen scherm) bedroeg 1.50 meter. Voor het onderbrengen van de drie pro jectiecabines alsmede voor de opbouw van het grote projectiescherm was een aanzienlijke verbouwing van het theater noodzakelijk. Achter het scherm werden acht luidsprekercombinaties geplaatst evenals aan de zijwanden en de achter wand van de zaal. In 1953 werd er ook weer teruggegrepen op drie-dimensionale projectie. De eerste grote 3-D-films 'House of Wax' en 'Bwana Devil' oogstten succes. Dit succes was aanleiding voor MGM om haar 3-D-fïlm- pjes van Frederic E. Ives, J.F. Leventhal en John Norling uit 1936, 1938 en 1941 weer van de plank te halen. Ditmaal gaf men ze de titel "Metroscopix" mee. Op 1 maart 1953 vond in Hollywood de Drie Cinemara-beeldfilms werden naast elkaar geprojecteerd en vormden zo één panorama beeld eerste demonstratie plaats van het door 20th Century Fox gelanceerde nieuwe grootbeeldsysteem Cinemascope, waar voor gebruik werd gemaakt van de Hypergonaroptiek die reeds in 1927 door de Franse professor Henri Chrétien was ontwikkeld. Het systeem werd door Earl I. Sponable in de 2oth Century Fox Studios te Hollywood geperfectioneerd en de hiermee geproduceerde speel films werden voorzien van magnetisch stereofonisch geluid. Het principe be rustte op de horizontale vervorming van het beeld bij de opname. Door middel van een anamorphotische op tiek werd het beeld op de film horizon taal 'samengeknepen'. Bij de projectie met door een anamorphotisch voorzet- projectieoptiek werd het beeld op het scherm weer tot normale proporties terug gebracht. Hierdoor was het mogelijk geworden een 2'/.. maal zo groot beeld te projecteren. Tijdens de eerste demonstra tie werd het systeem door insiders enthousiast ontvangen. Voor de productie 1953/1954 kondigde 2oth Century Fox twintig Cinemascope films aan. De eerste werd 'The Robe'. Cinemascope is nu beschikbaar voor elke filmproducent die het wenst toe te passen. Voor de projectie kon gebruik worden gemaakt van de nor male standaard 35 mm. projector. Wel diende deze te worden voorzien van een anamorphotisch projectie-voorzetobjectief, terwijl er tevens een speciale magnetische geluidskop moest worden toegevoegd voor de weergave van 4 magnetische ge luidsbanden. Hierbij kwam dan nog een geluidsinstallatie die geschikt diende te zijn voor stereofonische weergave. De ver houding van het projectiescherm bedroeg 2.55 1. Later werden de CinemaScope filmcopieën voorzien van een enkele opti sche geluidsband. In juli 1953 werd er een ander anamor photisch procédé aangekondigd: Warner- SuperScope, een systeem identiek aan CinemaScope. De speciale optieken hier voor werden vervaardigd door Zeiss Op- ton in Duitsland. Het systeem werd met veel enthousiasme aangekondigd. Later werd de naam veranderd in Warner- Scope. Toch heeft Warner Brothers in november 1953 het systeem opgegeven en is overgestapt op CinemaScope. Vistarama was eveneens een systeem met anamorphotische projectie. Het systeem werd geëxploiteerd door Carl Dudley, president van de Vistarama Corporation. De anamorphotische op tiek werd ontwikkeld door Simpson Optical Co. De optiek vervormde het beeld zodanig dat het mogelijk werd om op één filmbeeldje een groot hoekscène vast te leggen. De beeldver houding was 2.66 1. Dudley Co. ver vaardigde 'Tabor', de eerste film volgens dit systeem in Eastmancolor, gevolgd door 'Round the World Weekend'. Er was tevens een Vistaphonic (stereofo nisch) geluidssysteem beschikbaar. In de eerste helft van 1953 werd door de Amerikaanse filmmaatschappijen gebruik gemaakt van verschillende Poster voor "House of Wax" in 3O beeldverhoudingen om widescreeneffecten te bereiken. Hiervoor werden steeds ande re objectieven met verschillende brand punten toegepast. Purdon C. Young, een employé van de projectieafdeling van de MGM Studios in Hollywood ontwierp een objectief dat al deze verschillende objec tieven kon vervangen, de Variscope. Dit objectief was instelbaar op alle beeldver houdingen tussen 1.37 1 tot 2.66 1. Het objectief werd gefabriceerd door de Pacific Optical Corporation in Los Angeles. In 1954 kwamen er meer anamorphotische principes, zoals Superscope, dat werd ont wikkeld door Joseph en Irving Tushinsky in de RKO Studios te Hollywood, waarbij C.J. Tevlin, hoofd van de studioafdeling van R.K.O. Radio Pictures, behulpzaam was. Bij dit systeem werd gebruik ge maakt van een projectieobjectief met een variabele spreidingsfaktor (beeldverhou dingen 1.33 1 tot 3 1). Het systeem werd op 16 februari 1954 in de RKO Studios te Hollywood geïntroduceerd en daarna op 22 maart 1954 te New York in het openbaar gepresenteerd. En kijk, daar kwam ook Nederland: Poly goon bracht Polycolor kleurenfilm! En in het Capitol Theater te Amsterdam werd op 2 april 1954 een serie korte proefopnamen vertoond die door Polygoon-Profilti met het Delrama systeem waren gemaakt, stadsopnamen van Den Haag en Sche- veningen. Het van oorsprong Nederlandse Delrama was een 'anamorphisch gefor ceerd grootbeeldsysteem' dat was te ver gelijken met CinemaScope. Prof. dr. A. Bouwers, directeur van de Optische Industrie 'De Oude Delft' te Delft ontwikkelde dit systeem. De naam Del rama was opgebouwd uit de beginletters van 'Delft Rectifying Anamorphic Mirror Assembly'. Om het beeld bij de opname horizontaal samen te kunnen drukken werd gebruik gemaakt van een tweetal speciale spiegels (een holle spiegel en een bolle spiegel). Bij de projectie werd eenzelfde spiegelsys- teem toegepast waardoor middels de spreiding van het optische systeem het beeld op het scherm weer een normaal aanzien kreeg. Het systeem werd ontwik keld met de medewerking van Polygoon- Profilti. Tijdens de demonstratie in Am sterdam introduceerde Polygoon-Profilti het systeem onder de naam Largoscope. Vijf dagen later, op 7 april 1954, demon-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 22