FIWÜ f. speciale BelBios reserveringsnummer vermeld dat men bij het ophalen van de kaarten bij de kassa moet opgeven. Naast de mogelijkheid tot het oproe pen van informatie of het maken van een reservering zullen ook de zogehe ten "links" onderdeel uitmaken van de Internet site van de BelBios. Deze voor Internet zo kenmerkende doorschake lingen met andere sites zorgen ervoor dat het voor de consument aantrekke lijker wordt om de BelBios-pagina te bezoeken. NFC DATAGIDS Twee jaar geleden werd er een nieuwe NFC Datagids gelanceerd. Deze opvol ger van het oude, welbekende "rode boekje" met de adressen van alle bios coopexploitanten, filmverhuurders, speel filmproducenten, ANF leden en donateurs werd uitgegeven in samenwerking met Brinkmann Datagroep. Inmiddels is be sloten de datagids weer in eigen beheer uit te geven. Vanzelfsprekend wordt ook de data gids uitgevoerd in de NFC huisstijl. Uit practisch oogpunt is besloten de nieu we datagids weer als losbladig naslag werk onder de leden te verspreiden. Momenteel wordt de laatste hand ge legd aan de Datagids nieuwe stijl zodat alle leden hem spoedig tegemoet kun nen zien. 14 FEBRUARI: VALENTIJNSDAGACTIE IN SAMENWERKING MET ETOS In de week dat dit nummer van Holland Film Nieuws bij alle lezers op het bureau belandt organiseert NFC Mar keting in samenwerking met ETOS een speciale Valentijnsactie. ledere klant die van 8 februari tot en met 13 febru ari bij één van de circa 300 ETOS filia len boodschappen deed (en doet!) krijgt, mits zij f 10,- of meer besteden, een ETOS Filmticket. Dit ticket levert bij inwisseling bij alle deelnemende bios copen twee bioscoopkaartjes op voor de prijs van één. Het ticket is evenwel alléén geldig op 14 februari van dit jaar. Bij de beslissing om de actie uit te voe ren is door NFC Marketing uitgebreid stilgestaan bij het feit dat Valen tijnsdag dit jaar op een vrijdag valt en daarmee plaatsvindt op een dag die doorgaans toch altijd al goed is. Bij het vaststellen van het minimale beste dingsbedrag is daarom rekening ge houden met de zogeheten restcapaci- teit, het (kleine) percentage stoelen dat doorgaans niet verkocht wordt op een vrijdag. Als de actie een succes wordt, zal met ETOS ook gesproken worden over het organiseren van een Moederdagactie. 12 MAART T/M 25 APRIL: FILMFAN 1997 Scholieren bestormen 27 bioscopen Tussen 12 maart en 25 april gaan zo'n 60.000 kinderen en pubers in 19 ste den in schoolverband naar de bios coop. Dat gebeurt in het kader van het filmeducatiefestival Ti lm Fan", dat dit jaar voor de vierde maal gehouden wordt. Vóór en na het uitje krijgen de leerlingen op school speciale themales- sen over film, en met name over de film die voor hun leeftijdsgroep op het programma staat. Voor de kleinsten is dat "Babe", voor de groepen 5 en 6 "De Indiaan in de Kast" en de hoogste klassen van het basison derwijs mogen naar "The Secret Gar den". Middelbare scholieren moeten blokken op respectievelijk "Do the Right Thing" en "Delicatessen" (of ze ook overhoord worden is niet bekend). "FilmFan" is het resultaat van een sa menwerking met de Stichting Kunst zinnige Vorming Amsterdam (onlangs omgedoopt tot KunstWeb). Doel van het initiatief is om kinderen vertrouwd te maken met het medium bioscoop, opdat zij zich in de toekomst ontpop pen tot reguliere bioscoopbezoekers. In voorgaande jaren was het Pathé Cinemas dat samenwerkte met de Stichting Kunstzinnige Vorming Am sterdam. De voorstellingen werden toen gehouden in Pathé- en Miner- vatheaters in 7 steden. Dit jaar is het festival voor het eerst naar landelijk niveau getild. Dat betekent ook dat nu alle grote bioscoopconcerns bij "Film Fan" betrokken zijn, evenals een aantal onafhankelijken. Zij stellen hun the aters en personeel gedurende een groot aantal ochtenden gratis beschik baar. De films worden eveneens gratis door de distributeurs geleverd. KunstWeb verzorgt op haar beurt het lesmateriaal, de coördinatie aan scho- lenzijde en de filmselectie. "FilmFan" wordt dit jaar gehouden in de volgende steden: Amsterdam (waar ook de feestelijke opening plaatsvindt), Almere, Apeldoorn, Assen, Breda, Den Haag, Eindhoven, Emmen, Goes, Gro ningen, Heerlen, Maastricht, Nieuwe gein, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Ven- lo, Vlissingen en Zwolle. Coördinatie en publiciteit van het hele gebeuren is in handen van Norveil Jefferson Public Relations, het bureau dat ook de Nationale Bioscoopdag doet. 23 APRIL: NATIONALE BIOSCOOPDAG 1997 DE AWARD VOOR DE BESTE BIOSCOOPFILM VAN 1996 In dit jaar zal voor de 5e keer (4 keer achter elkaar) de Nationale Bioscoop- dag worden georganiseerd. Het princi pe van de dag blijft hetzelfde zoals dat is vormgegeven in 1996: iedereen die de Bioscoopdag bezoekt betaalt slechts 5,- en krijgt een Nationale Bioscoopbon van f 2.50 cadeau. De dag wordt dit jaar gesponsord door Vrumona, het bedrijf dat de frisdrank Schweppes m.b.v. de Bioscoopdag onder de aandacht wil brengen bij het publiek. Tot zover niets nieuws! Nadenkende over het resultaat van vorig jaar (toen de Bioscoopdag gekweld werd door het extreem warme zomerweer) én de wijze waarop de pers informatie over deze feestelijke dag oppikte, werd een nieuw idee gelan ceerd: "De Award voor de Beste Bios coopfilm 1996". Het idee achter deze Award is niet de introductie van een nieuwe filmprijs die vervolgens door een hoogwaardig heidsbekleder kan worden overhan digd, maar het in het leven roepen van een verkiezing waarbij het bioscooppu bliek zelf een voorkeur moet uitspre ken voor een film die het beste tot zijn recht komt in de bioscoop. Zo wordt iedereen gedwongen meer na te den ken over het unieke, onderscheidende karakter van filmvertoning in de bios coop. Van donderdag 13 februari tot en met woensdag 5 maart kunnen de bios coopbezoekers (en lezers van een groot aantal huis-aan-huis-bladen) hun beste bioscoopfilm van 1996 invullen op een stembiljet dat ze kunnen depo neren in een speciaal daarvoor bestem de stembus. Door deel te nemen aan deze verkiezing kan men ook dit jaar weer kans maken op een reis naar Hollywood. Vlak voor de Nationale Bioscoopdag wordt de winnaar aan het publiek bekend gemaakt en kan men, mits de lokale exploitant de winnende film speciaal voor de Bioscoopdag te rughaalt in zijn programma, alsnog óf opnieuw naar de "Beste Bioscoopfilm van 1996". Ook werd er nagedacht over het meest geschikte tijdstip voor een Nationale Bioscoopdag. In de voorgaande jaren werd de Bioscoopdag in juni gehou den. Maar omdat het weer het afgelo pen jaar een grote invloed had op de bezoekcijfers en omdat ook de 2 voor 1 actie zich afspeelt in deze maand werd besloten uit te wijken naar een andere datum. De beslissing om de Nationale Bioscoopdag 1997 te houden op woensdag 23 april a.s. werd mede genomen n.a.v. de reacties van de bedrijfsleiders die naar voren kwamen in het rapport gemaakt door de Stichting voor Onderzoek. De uitvoering van de publiciteitscam pagne en de organisatie van zowel De Nationale Bioscoopdag als de Award voor de Beste Bioscoopfilm is door NFC Marketing uitbesteed aan het bureau Norvell Jefferson, het bureau dat de Bioscoopdag ook in '94, '95 "96 voor zijn rekening nam.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 5