Bedrijfsportret PUBLICITEIT MOET IN JE BLOED ZITTEN Tja, en dan wordt je gevraagd om een aardig artikel voor Holland Film Nieuws te schrijven over het buro dat al een aantal jaren (sinds 1 augustus 1989) je naam draagt en waar je dagelijks met hart en ziel werkt. MVSP publiciteit. Door iedereen in principe in te huren maar voor wat betreft film vooral de laatste jaren werkzaam voor onafhanke lijke distributeurs zoals Concorde Film, Shooting Star Film Distribution, Arcade Movie Company, LAVA Film Distribution en NFM/IAF. Grote of kleine titels. Actie, geweld, humor, drama of kindertitels. Speelfilms of documentaires. Engelse, Franse, Duitse of Nederlandse produkties. ledere speelfilm is weer een geweldig avontuur en ingehuurd worden om de publiciteit te coördineren is altijd weer een feest. Wat komt er zoal bij kijken? Veel. Toen ik alweer jaren geleden mijn eerste stappen zette in de platenindustrie, waarin ik ruim 15 jaar in de publiciteit werkzaam ben geweest (o.a. CNR, Barclay, E Ml Bovema, Ariola), werd mij duidelijk gemaakt dat het een baan was waarin je 24 uur per dag bezig kan zijn. Publiciteit moet in je bloed zitten. Publiciteit is een manier van denken, kijken, voelen en doen. En wat mij betreft altijd met het hart. DE NODIGE CREATIVITEIT Om die reden is filmpubliciteit niet in één enkele regel neer te zetten. Het avontuur begint altijd met het zien van de film. Voor mij is dat het absolute uit gangspunt. Waar gaat het verhaal over, wie spelen er in mee, wie is de regis seur, welk gevoel brengt de film in je teweeg, wat zijn de sterke punten van de film, wat de zwakkere, zijn er moge lijkheden voor interviews waar dan ook, zijn er aanknopingspunten voor joint promotions, heeft de film prijzen ge wonnen, Golden Globes, Oscars, Palmen, Leeuwen of Beren, is de film gebaseerd op een boek of toneelstuk QjDVSP Publiciteit Promotie Public Relations en zo ja, wat is de uitgeverij', bestaat er een soundtrack, zo ja, bij welke maat schappij wordt deze uitgebracht, komen er singel cd's uit met bijvoorbeeld een muziekclip... Kortom, waarin is de film uniek? In de achterliggende jaren heb ik vooral geleerd dat enthousiasme en een zeker opportunisme, gecombineerd met hard en systematisch werken, realiteitszin en de nodige creativiteit onontbeerlijk zijn. Daarnaast moet je willen winnen, niet bij de pakken neerzitten als het even niet lukt en vooral doorgaan. Het iedere keer weer meer dan leuk vinden als de media aandacht besteedt aan "jouw" film en kijken en nadenken welke mo gelijkheden er nog meer zijn om de film onder de aandacht van het publiek te brengen. EEN SCHAKEL IN EEN COMPLEX GEHEEL Publiciteit - en dan moeten we eigenlijk onderscheid maken tussen "betaalde" (advertenties, tv radiospots, driehoeks borden, schoolboards, ansichtkaarten etc) en "onbetaalde" (recensies, inter views, achtergrondverhalen, prijsvragen, clips in TV programma's etc.) publiciteit - vindt natuurlijk altijd plaats in nauwe samenwerking met de distributeur, met name de afdeling "booking". Publiciteit blijft een schakel in een complex geheel. Met hoeveel kopieën gaat de film uit, in welke steden, in welke bios copen en wanneer. Welke films gaan in dezelfde periode uit, wat zijn de concur renten. Hoe sterk is de trailer, de poster en de eventuele display. Wat is de ver wachting aan boxoffice. Met andere woorden; hoeveel bezoekers gaan naar een dergelijke film, in die periode van het jaar. En hieraan gerelateerd: Hoe groot is het budget dat uitgegeven kan worden. De start van de publiciteit begint in principe al in een zeer vroeg stadium. Bij een "buitenlandse" film in feite op het moment dat de "rechten" voor het uitbrengen door de distributeur aange kocht zijn. Soms worden deze rechten aangekocht op basis van een korte beschrijving en moet de film nog gemaakt worden. In een ander geval wordt de film eerst gemaakt en daarna, vaak op een van de buitenlandse film- markten in Los Angeles, Cannes of Milaan, verkocht aan de geïnteresseerde filmdistributeur. Bij een "Nederlandse" speelfilm vangt de publiciteit wat mij betreft al aan bij het eerste idee. De korte inhoud, de titel, de makers en de spelers... vanaf het prille begin wordt de toon gezet en de eerste bocht geno men... Kortom, afhankelijk van het moment waarop wij ingehuurd worden, begint de magie te werken. En afhankelijk van duizend en één factoren zal de film al of niet de bezoekersaantallen halen waar deze recht op heeft. DE BAL KAN GAAN ROLLEN... Publiciteit is grillig en niet te vangen in een -tig stappenplan. Maar toch... Een goed getitelde kopie, een goede persmap met een behoorlijke Neder landse synopsis, volledige "cast en cre dit" lijst, informatie over boek en/of soundtrack en de juiste lengte van de film, goed dupliceerbare zwart/wit foto's en dia's voor de geïllustreerde pers vor men het basismateriaal. Daarnaast is een duidelijke uitbrengda- tum onontbeerlijk, aangezien met het gigantische filmaanbod de media vaak keuzes moet maken en graag wil signa leren. De uitnodiging voor de eerste persvoorstellingen kunnen de deur uit en de bal kan gaan rollen. Er is nog een lange weg te gaan... De PTT is blij met ons. Stapels post. Een persmapje hier en zwart wit foto's daar. Dia's worden aangevraagd en ver stuurd. Kunnen er interviews gemaakt worden? Met de regisseur of een van de acteurs? Is er een persjunket waar we naar toe kunnen? Heb je reeds versche nen (buitenlandse) recensies? Is er iets meer bekend over...? De geïllustreerde bladen met een lange deadline bellen het eerst... en wij bellen hen. Ook de TV programma's laten zich niet onbetuigd. Naast de specifieke filmprogramma's zijn er steeds meer nieuws- en praatpro gramma's, die graag op de een of ande re manier aandacht kunnen en willen besteden aan jouw film. Soms vormt het onderwerp van de film een aanlei ding, soms een speciale première of

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 8