Bedrijfsportret
PUBLICITEIT MOET IN JE BLOED ZITTEN
Tja, en dan wordt je gevraagd om een
aardig artikel voor Holland Film Nieuws
te schrijven over het buro dat al een
aantal jaren (sinds 1 augustus 1989) je
naam draagt en waar je dagelijks met
hart en ziel werkt. MVSP publiciteit.
Door iedereen in principe in te huren
maar voor wat betreft film vooral de
laatste jaren werkzaam voor onafhanke
lijke distributeurs zoals Concorde Film,
Shooting Star Film Distribution, Arcade
Movie Company, LAVA Film Distribution
en NFM/IAF.
Grote of kleine titels. Actie, geweld,
humor, drama of kindertitels. Speelfilms
of documentaires. Engelse, Franse,
Duitse of Nederlandse produkties.
ledere speelfilm is weer een geweldig
avontuur en ingehuurd worden om de
publiciteit te coördineren is altijd weer
een feest.
Wat komt er zoal bij kijken? Veel. Toen
ik alweer jaren geleden mijn eerste
stappen zette in de platenindustrie,
waarin ik ruim 15 jaar in de publiciteit
werkzaam ben geweest (o.a. CNR,
Barclay, E Ml Bovema, Ariola), werd mij
duidelijk gemaakt dat het een baan was
waarin je 24 uur per dag bezig kan zijn.
Publiciteit moet in je bloed zitten.
Publiciteit is een manier van denken,
kijken, voelen en doen. En wat mij
betreft altijd met het hart.
DE NODIGE CREATIVITEIT
Om die reden is filmpubliciteit niet in
één enkele regel neer te zetten. Het
avontuur begint altijd met het zien van
de film. Voor mij is dat het absolute uit
gangspunt. Waar gaat het verhaal over,
wie spelen er in mee, wie is de regis
seur, welk gevoel brengt de film in je
teweeg, wat zijn de sterke punten van
de film, wat de zwakkere, zijn er moge
lijkheden voor interviews waar dan ook,
zijn er aanknopingspunten voor joint
promotions, heeft de film prijzen ge
wonnen, Golden Globes, Oscars,
Palmen, Leeuwen of Beren, is de film
gebaseerd op een boek of toneelstuk
QjDVSP
Publiciteit Promotie Public Relations
en zo ja, wat is de uitgeverij', bestaat er
een soundtrack, zo ja, bij welke maat
schappij wordt deze uitgebracht, komen
er singel cd's uit met bijvoorbeeld een
muziekclip... Kortom, waarin is de film
uniek?
In de achterliggende jaren heb ik vooral
geleerd dat enthousiasme en een zeker
opportunisme, gecombineerd met hard
en systematisch werken, realiteitszin en
de nodige creativiteit onontbeerlijk zijn.
Daarnaast moet je willen winnen, niet
bij de pakken neerzitten als het even
niet lukt en vooral doorgaan. Het iedere
keer weer meer dan leuk vinden als de
media aandacht besteedt aan "jouw"
film en kijken en nadenken welke mo
gelijkheden er nog meer zijn om de film
onder de aandacht van het publiek te
brengen.
EEN SCHAKEL IN EEN COMPLEX GEHEEL
Publiciteit - en dan moeten we eigenlijk
onderscheid maken tussen "betaalde"
(advertenties, tv radiospots, driehoeks
borden, schoolboards, ansichtkaarten
etc) en "onbetaalde" (recensies, inter
views, achtergrondverhalen, prijsvragen,
clips in TV programma's etc.) publiciteit
- vindt natuurlijk altijd plaats in nauwe
samenwerking met de distributeur, met
name de afdeling "booking". Publiciteit
blijft een schakel in een complex
geheel. Met hoeveel kopieën gaat de
film uit, in welke steden, in welke bios
copen en wanneer. Welke films gaan in
dezelfde periode uit, wat zijn de concur
renten. Hoe sterk is de trailer, de poster
en de eventuele display. Wat is de ver
wachting aan boxoffice. Met andere
woorden; hoeveel bezoekers gaan naar
een dergelijke film, in die periode van
het jaar. En hieraan gerelateerd: Hoe
groot is het budget dat uitgegeven kan
worden.
De start van de publiciteit begint in
principe al in een zeer vroeg stadium.
Bij een "buitenlandse" film in feite op
het moment dat de "rechten" voor het
uitbrengen door de distributeur aange
kocht zijn. Soms worden deze rechten
aangekocht op basis van een korte
beschrijving en moet de film nog
gemaakt worden. In een ander geval
wordt de film eerst gemaakt en daarna,
vaak op een van de buitenlandse film-
markten in Los Angeles, Cannes of
Milaan, verkocht aan de geïnteresseerde
filmdistributeur. Bij een "Nederlandse"
speelfilm vangt de publiciteit wat mij
betreft al aan bij het eerste idee. De
korte inhoud, de titel, de makers en de
spelers... vanaf het prille begin wordt de
toon gezet en de eerste bocht geno
men...
Kortom, afhankelijk van het moment
waarop wij ingehuurd worden, begint de
magie te werken. En afhankelijk van
duizend en één factoren zal de film al of
niet de bezoekersaantallen halen waar
deze recht op heeft.
DE BAL KAN GAAN ROLLEN...
Publiciteit is grillig en niet te vangen in
een -tig stappenplan. Maar toch...
Een goed getitelde kopie, een goede
persmap met een behoorlijke Neder
landse synopsis, volledige "cast en cre
dit" lijst, informatie over boek en/of
soundtrack en de juiste lengte van de
film, goed dupliceerbare zwart/wit foto's
en dia's voor de geïllustreerde pers vor
men het basismateriaal.
Daarnaast is een duidelijke uitbrengda-
tum onontbeerlijk, aangezien met het
gigantische filmaanbod de media vaak
keuzes moet maken en graag wil signa
leren. De uitnodiging voor de eerste
persvoorstellingen kunnen de deur uit
en de bal kan gaan rollen. Er is nog een
lange weg te gaan...
De PTT is blij met ons. Stapels post.
Een persmapje hier en zwart wit foto's
daar. Dia's worden aangevraagd en ver
stuurd. Kunnen er interviews gemaakt
worden? Met de regisseur of een van de
acteurs? Is er een persjunket waar we
naar toe kunnen? Heb je reeds versche
nen (buitenlandse) recensies? Is er iets
meer bekend over...? De geïllustreerde
bladen met een lange deadline bellen
het eerst... en wij bellen hen. Ook de TV
programma's laten zich niet onbetuigd.
Naast de specifieke filmprogramma's
zijn er steeds meer nieuws- en praatpro
gramma's, die graag op de een of ande
re manier aandacht kunnen en willen
besteden aan jouw film. Soms vormt
het onderwerp van de film een aanlei
ding, soms een speciale première of