gewonnen prijzen. Een huwelijk, een schandaal... De betacammen met frag menten en interviews worden rondge stuurd of even afgegeven op de redac ties van de diverse TV stations. Is er een actie te doen? Zijn er boeken, soundtracks, caps, T-shirts of een ande re premium? En hoe staat het met "joint promotion" mogelijkheden? Joint promotion?! Samen met een bedrijf, buiten de filmindustrie, wordt dan getracht een gezamenlijke campag ne op te zetten waarbij 1 1 resulteert in een meervoud van de optelsom. Op deze manier kan extra budget ingezet worden met als doel natuurlijk extra veel bezoekers voor de betreffende film en ook verhoogde verkoopcijfers van dat specifieke produkt. Een vereiste is natuurlijk de beschikking over een geschikte film met een behoorlijk grote release, een duidelijke doelgroep en interessante "insteek" mogelijkheden voor derden. Het spreekt voor zich dat in zo'n geval de kopie in een vroegtijdig stadium voorhanden moet zijn en er ook duidelijkheid moet zijn over de te verwachte première-datum. 'JfJÜÜM eerste draaidagen vastgesteld zijn, is vaak al heel vee! energie in de film geïnvesteerd. Met veel moeite is het budget bij elkaar geschraapt en kan het idee uiteindelijk tot speelfilm uitgewerkt worden. En dan die publiciteit... ledere filmmaker weet dat publiciteit onont beerlijk is. Tegelijkertijd kan een film mede door de kritiek van journalisten, een minder gelukt affiche, een slechte trailer, of een onderwerp dat niet aan spreekt, in de kiem gesmoord worden en daardoor kansloos in het bereiken van het beoogde publiek. Terecht zijn de filmmakers er per definitie van over tuigd dat ze een bijzondere film maken. En hoe hard kan het aankomen als ondanks of misschien wel dankzij een enorme hoeveelheid publiciteit het publiek toch niet "en masse" naar de bioscoop stroomt. Maar hoe schitterend en spannend is het ook weer als de film, soms ook na een aarzelende start, toch in de smaak valt. Bij de publiciteit voor een Nederlandse speelfilm wordt vaak van tevoren goed doorgesproken hoe we met zijn allen te werk zullen gaan. Wie is de doelgroep Van achter naar voren: Monique van Schendelen, Pauline Verhoeven en Anne Moreu. DOELGERICHT Een apart verhaal vormt de publiciteit voor een Nederlandse speelfilm. Extra leuk, maar ook extra moeilijk. Want voordat de producent en de regisseur daadwerkelijk kunnen aanvangen en de en hoe trachten we deze te bereiken. Is "setbezoek" mogelijk of wil de regis seur het liefst in alle rust en stilte zijn film maken. Als publiciteitsburo ben je een behendige, enthousiaste, creatieve, duizendpoot laverend tussen de filmma kers en acteurs enerzijds en de media anderzijds, met ieder hun eigen belan gen en gevoeligheden. Veel publiciteit, ja zeker, maar vooral doelgerichte publi citeit. TOPSPORT De publicitaire aanpak van films als "Flodder", "Lang Leve de Koningin", "Blind Date", "Naar de Klote!" of "De Kersenpluk" bijvoorbeeld, is verschil lend vanwege het onderwerp, de doel groep, de regisseur, de acteurs en de budgettaire mogelijkheden. De geringe tijdspanne die vaak tussen het "gereed product" en de première-datum ligt, is iedere keer weer kenmerkend. Een Nederlandse speelfilm gaat vaak in een vakantie-periode in première en vanwe ge organisatorische en of budgettaire redenen loopt het productieschema bijna altijd uit. Veel kunst en vliegwerk is dan nodig om het reclamemateriaal zoals trailers, posters en vitrinefoto's, die als laatste ontwikkeld worden, op rf»J| tijd in de bioscopen te krijgen. Laat ^^1 staan om de juiste en goede artikelen en interviews in de bladen met een lan gere deadline geplaatst te zien, de radio (babbel) programma's alle maal te enthousiasmeren, de publiciteit bij de TV te sturen en te coördineren, met ac teurs eventueel een "rondje langs de bioscopen" te ma ken en als klap op de vuurpijl een feestelijke première in Tuschinski of waar dan ook... Kortom in de weken vooraf gaand aan de première-datum ligt het tempo hoog en tolt de adrenaline zoals bij een topsporter. Want topsport is het. Pagina's vol zou ik kunnen schrijven over dit vak, dat altijd maar doorgaat. Bij ieder nieuw radio- of TV program ma worden de oren gespitst en de redacteuren in de mai linglist opgenomen, leder nieuw tijdschrift wordt nage- plozen en in kaart gebracht. Een netwerk aan journalisten met dezelfde liefde: Film. journalisten die van redactie veranderen, maar iedere keer weer opduiken. Want eenmaal besmet met het filmvirus, betekent voorgoed "verloren". Die merk waardige optelsom van beeld en geluid, geprojecteerd op dat immense doek in die donkere zaal die bioscoop heet, zorgt toch iedere keer weer voor een prachtervaring... vervolg pag. 10

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 9