m
a
o
A DAY IN THE "LIFE
o
0)
J
h
U
CL
m
Q.
W
1
J
DATUM VAN FILMSPORT-
SPEKTAKEL 1999 BEKEND
II
lil
m
Een evenement waar door een grote
groep medewerkers uit het film- en bios
coopbedrijf met veel enthousiasme naar
wordt uitgekeken is het jaarlijks terugke
rende sportfestijn met de inmiddels welbe
kende naam het FilmSportSpektakel. De
datum van de sportdag is dinsdag 17 augus
tus aanstaande.
'A Bug's Life'-regisseur en Pixar Vice
President John Lasseter helpt mee om Disney
Animation naar een hoger plan te brengen.
interview: Christine James
bewerking: Anne Marie van Vollenhoven
De organisatie
zal opnieuw in
handen zijn
van Paulette
Buenting, Jac.
Goderie en
NFC
Marketing.
Qua indeling
en activiteiten
zal de dag in
1999 iets afwij
ken van de
vorige edities.
Luisterend naar
de reacties is
besloten tege
moet te komen
aan een aantal
wensen dat er in het bioscoop
bedrijf leeft. Zo zal er onder
scheid worden gemaakt tussen
een sportcompetitie en recre
atief sporten. Daarnaast komt
er een aparte tenniscompetitie.
Tevens zal er een kindercrèche
worden ingericht zodat ook
jonge vaders en moeders aan de
sportdag kunnen meedoen.
Besloten is om de sportdag te
laten plaatsvinden op dinsdag
17 augustus aanstaande. De dag
wordt verplaatst van de traditio
nele vrijdag naar de dinsdag om
bioscoop- en
filmtheaterme
dewerkers, voor
wie de vrijdag
(avond) door
gaans een druk
ke dag is, een
betere kans te
bieden op de
dag aanwezig te
zijn.
Aanvankelijk
bestond het idee
de sportdag uit
te stellen tot na
de zomervakan
tie. Maar reke
ning houdende
met minder
gunstige weersomstandigheden
is uiteindelijk toch besloten te
kiezen voor 17 augustus.
Hoewel de dag daarmee midden
in de zomervakantie valt hopen
het organiserende comité en
NFC Marketing dat het aantal
inschrijvingen hoog zal zijn.
Zet dus in uw agenda: dinsdag
17 augustus 1999: Het
FilmSportSpektakel 1999.
Mocht u overigens nog tips dan
wel suggesties hebben voor het
organiserende comité, dan kunt
u deze sturen naar:
Holland Film Nieuws
t.a.v. Het FilmSportSpektakel
Van Eeghenstraat 38
1071 GH AMSTERDAM
Fax.: 020-6732963
e-mail: hfn@worldonline.nl
De redactie van HFN zorgt
ervoor dat uw reactie op de juis
te plaats komt.
Vertel eens welke technische
nieuwigheden we in "A Bug's
Life" te zien krijgen?
'Deze film is tien keer ingewikkel
der dan "Toy Story", waarvoor we
een Oscar kregen in 1995. In "A
Bug's Life" leven de 'acteurs' een
centimeter boven de grond, dus
moesten we een gedegen studie
van oppervlakten maken. We
bestudeerden een heleboel micro
scopische foto's om er een indruk
van te krijgen hoe ze er van dicht
bij uitzien. De details in de film
zijn iets heel nieuws.
Verbazingwekkend.'
Hoe lang zijn jullie met alles
bezig geweest?
'Als de film uitkomt, hebben we er
meer dan vier jaar aan gewerkt.
Daarvan is er twee jaar aan de
ontwikkeling van het verhaal
besteed en twee jaar aan de pro
ductie. Bij Pixar draait alles om het
verhaal. Dat wordt bewerkt, herbe-
werkt en nog eens, tot het goed is.
Daarom is het zo prettig om met
Disney te werken, want zij geloven
daar ook in. Ze geven ons de tijd.'
Hebben de Disney teken
films u geïnspireerd tot deze
carrière?
'Ja. Wat denk je? Ik verslond
elke Disneyfilm die in de bios
coop draaide. Maar mijn ogen
gingen pas echt open toen ik op
de middelbare school zat en
daar een boek vond: "The Art of
Animation", alles over het
maken van "Sleeping Beauty".
Toen dacht ik: "Kijk nou eens!
Dat is een beroep: tekenfilms
maken!" Ik zei: "Dit is het! Dit
wil ik doen!
Wat is uw favoriete klassie
ke Disneyfilm?
Tk vind "Dumbo" de aller
mooiste film, die ik ooit gezien
heb. Hij is zo goed gemaakt, het
best getekend van allemaal en
met zoveel gevoel. Dat 'hart' in
alle Disney's, zoals "Snow-
white", "Pinocchio",
"Fantasia", "Bambi", "Peter
Pan" en ga zo maar door, heeft
mij geïnspireerd; ik pas het zelf
elke dag toe in mijn werk.
Tegenover elke lach staat een
2 2
traan. Je hebt veel
meer plezier van
een film als je niet
alleen maar zit te
lachen, maar als je
ook echt meevoelt
met het verhaal en
de hoofdpersonen.
Dat is een van de
dingen, die de oude
Disneyfilms altijd
gehad hebben.'
Hoe voelt het, als
je zelf vader
bent, om nieuwe
karakters aan de
Disney-verhalen toe te voe
gen?
'Daar had ik nog nooit zo aan
gedacht totdat er onverwacht iets
gebeurde. Vijf dagen nadat "Toy
Story" in de bioscoop was gaan
draaien, gingen we met de hele
familie naar Disneyworld. Er was
een grote "Toy Story"-parade, erg
leuk om onze eigen karaktertjes
daar te zien, maar dat was
natuurlijk in het park. Toen we
terugvlogen, kwamen we uit het
vliegtuig en toen trok een van
mijn zoontjes aan mijn mouw en
riep: "Pappa, kijk daar!". Ik zag
een drie jarig jongetje met zijn
moeder bij de uitgang staan met
een 'Woody'-pop tegen zich aan-
geklemd. Zijn gezichtje was hele
maal stralend van geluk en
opwinding dat hij zijn vader
straks zijn nieuwe 'Woody' kon
laten zien. Dat zal ik nooit verge
ten. Dan besef je je pas wat die
dingen, die wij in ons eigen stu-
diootje creëren, voor mensen over
de hele wereld kunnen beteke
nen. Ik was er zo door geroerd
dat ik nog bijna elke dag aan dat
jochie denk als we aan het werk
zijn. Als filmmaker voel ik dan
ook een grote verantwoordelijk
heid voor wat ik creëer, want ik
weet dat de films, de verhalen, de
karakters en wat ze zeggen, de
dingen die ze doen, mensen en
kinderen over de hele wereld
raken. Ik wil echt films maken
die je iets doen, waar je om kunt
lachen en waar mensen van
genieten.'
"A Bug's Life'V'Een luizenleven"
Regie: John Lasseter
Productie: Walt Disney Pixar
Distributie: Buena Vista
International
Release: 11 februari 1999
Een samenwerking met blad Boxoffice
maakt het mogelijk dat Holland Film
Nieuws u elk nummer een Nederlandse
bewerking kan aanbieden van een artikel
afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad.
Mocht u meer informatie willen hebben
over Boxoffice, dan kunt u contact opne
men met de redactie.
U.
0
X
John Lasseter
2 3