u
o
J
O
PATHÉ DE MUNT:
BOUWEN OP
POSTZEGELFORMAAT
UI
De nieuwbouw van Pathé rond het kroon
juweel Tuschinski nadert haar voltooi
ing. Op 27 september jongstleden werd
Tuschinski Arthouse geopend. Medio novem
ber zal het Munttheater haar première
beleven.
hhi
Door L. Alleman
Ruim twee jaar na het sluiten
van het Alfa Theater in
Amsterdam heeft Pathé weer een
speciale bioscoop voor de betere
film. Tuschinski Arthouse is
gevestigd aan de
Reguliersbreestraat, in de voor
malige Nöggerath bioscoop.
Waar vroeger één zaal was zijn er
nu drie gecreëerd, met respec
tievelijk 135, 135 en 105 stoelen.
1 6
Het oude theater, grenzend aan
zaal 3 van Tuschinski, jarenlang
gebruikt als bloemenwinkel en
gokhal, heeft een ware metamor
fose ondergaan. De gevel is
gestript van alle moderne
toevoegingen en heeft haar oor
spronkelijke Jugendstilkarakter
teruggekregen.
Binnen heeft architect Cees
Doornenbal van Rappange en
Partners een intieme
foyer gemaakt, met
veel ronde vormen, in
Pathéoranje en gra-
nietgrijs. Een sierlijke
J trap waaiert naar
J| boven, waar twee van
de drie zalen zijn.
Hoewel het Arthouse
bedoeld is om van
goede films te ge
nieten staat achter de
bar de popcornma-
chine te wachten.
Pathé De Munt
wordt, naast het
Arthouse en het
statige Tuschinski, het
"popcorn-en-cola-
theater" voor het
grote publiek. Het
modern vormgegeven
complex van dertien
zalen is het resultaat
van minutieus passen
en meten. Bram
Rutgers, senior ma
nager new develop-
ments van Pathé:
"Het is echt bouwen
geweest op
postzegelformaat. Het
theater zit ingeklemd
tussen bestaande bebouwing,
waar verschillende monumenten
tussen zitten. Van tevoren is het
grondoppervlak opgemeten.
Toen de bouw een zekere hoogte
bereikte bleek echter dat veel van
de oude panden scheef staan. Wij
hebben heel wat uitsteeksels weg
moeten halen om de nieuwbouw
toch in te kunnen passen."
Tijdens de bouw hebben zich
meer problemen voorgedaan. Het
multiplex was nog een project
van het MGM-management. Het
ontwerp werd toevertrouwd aan
de huisarchitect van MGM,
George van Delft in samenwerk
ing met Planarchitecten. De
facade, die Van Delft ontworpen
had voor de entree aan de
Vijzelstraat, werd afgekeurd door
de Commissie van Welstand. De
hulp van de Franse architect
Christian de Portzamparc werd
ingeroepen. Zijn voorstel voor de
voorgevel moest ingekrompen
worden omdat een speculant
bezit had genomen van het
naburige pand, waarvoor hij een
buitensporig hoog bedrag vroeg.
Als je alle beperkingen in ogen
schouw neemt is het een grote
verrassing hoe ruimtelijk en licht
de nieuwe bioscoop aandoet.
Achter de vestibule met de kassa's
opent zich een royale foyer
omringd door twee ronde trap
pen. Van boven af valt het licht
naar binnen, waardoor je de
indruk krijgt in een atrium te
verkeren. Elisabeth de
Portzamparc heeft de aankleding
van het theater ontworpen,
waarin grote vlakken geel, oranje
en bordeauxrood de sfeer